HP4 RACE

Gelimiteerde editie: 750 units*

* Vanaf € 80.395,-

BMW HP4 RACE.

Gemaximaliseerd tot de essentie.

De HP4 RACE is meer dan de som van zijn onderdelen. Deze motorfiets is pure emotie. Van de ontwikkelingsafdeling tot op het circuit is passie het hoofdonderdeel van deze motorfiets. Een hightech machine, ontworpen om grenzen te verleggen. De HP4 RACE is de eerste motorfiets ter wereld met een frame en wielen volledig van koolstofvezelversterkte kunststof. Met een vermogen van 158 kW (215 pk) weegt hij slechts 146 kilo (droog gewicht). Een handgemaakte droom die werkelijkheid wordt voor 750 fans.

750 keer pure prestatiekracht

De HP4 RACE is een meesterwerk van engineeringkunst. Elk van de 750 limited edition racemachines is handgemaakt door onze specialisten en voorzien van een genummerd  sticker. Geconcentreerde passie die we alleen produceren voor wie ze deelt. Voor wie geen grenzen kent en altijd verder wil gaan. Grensoverschrijders voor wie de HP4 RACE niet alleen voldoet aan de eisen, maar de grenzen van het mogelijke verlegt. Zo zijn er maar enkele. Om precies te zijn: zevenhonderdvijftig.

+ Lees verder

Nieuwe maatstaf voor lichtgewichtconstructie.

Het frame van de HP4 RACE is gemaakt van eindeloze koolstofvezel en is een onderdeel dat doorloopt van het balhoofd tot de swingarmspil. In vergelijking met een standaardframe zorgt dit voor een vermindering van het gewicht met maar liefst vier kilo. Bij de carbontechnologie van de BMW HP4 RACE gaat het niet om het uitzicht, maar om de kenmerken. Ze zorgen voor een betere vooruitberekening en integratie van de functie-afhankelijke torsie en stevigheid. Zo stevig als aluminium, zo hard als staal. Alle voordelen van carbon als materiaal worden uitgespeeld in de wielen. Ze blijven opmerkelijk flexibel.

+ Lees verder

Het design van de HP4 Race

Perfectie tot in de kleinste details.

De HP4 RACE is door en door ontwikkeld voor de racebaan, en heeft een zelfondersteunende voorkant van koolstofvezelversterkte kunststof die de tegenwind nagenoeg verslindt met zijn agressieve splitface met de stuwlucht erachter. De koepelvormige voorruit biedt rijders optimale bescherming en zorgt voor een gestroomlijnde vorm. Het perfecte samenspel tussen lakwerk en carbonmateriaal maakt van de HP4 RACE een absolute highlight wanneer men hem kan bewonderen bij stilstand. Een nieuw tijdperk breekt ook aan voor de kleur. Met de nieuwe HP4 RACE presenteren wij de nieuwe HP motorsportkleuren Lightwhite uni / Racing blue metallic / Racing red uni.

+ Lees verder

Viercilinder viertakt lijnmotor

158
kW (215 pk) bij 13,900 t/min (max. draaisnelheid 14.500 t/min)
999
ccm cilinderinhoud
120
Nm / koppel
14.500
max. t/min
Vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt lijnmotor

Met de hand gebouwd. Geconfigureerd voor maximale prestaties.

Met de hand gebouwd. Geconfigureerd voor maximale prestaties.

De motor van de HP4 RACE is handgemaakt in Berlijn en is een verdere ontwikkeling van de motor van de lange-afstands WM en de World SBK. Hij produceert 158 kW (215 pk) en de maximale draaisnelheid is verhoogd tot 14.500 t/min. Het maximale koppel van 120 Nm ligt bij 10.000 t/min. Het eerste onderhoud, inclusief olieverversing, wordt uitgevoerd nadat de motor is ingelopen en wordt geregistreerd op de teststand door onze specialisten. Er wordt een endoscopie van de motor uitgevoerd en de regeltijden en klepspeling worden aangepast. Dit betekent dat de HP4 RACE meteen bij levering al klaar is om zijn volle potentieel op het circuit te realiseren.

+ Lees verder

Ervaar het geluid van de HP4 Race

De highlights van de HP4 RACE

Zelfondersteunende voorkant van carbon met splitface.
2D dashboard.
WSBK schakeleenheid met Brembo RCS.
Öhlins FGR 300 vork.
Akrapovič volledig titanium uitlaatsysteem.
Zelfondersteunende achterkant van carbon met 2D GPS muis.
Brembo GP 4 PR remklauwen.
Öhlins TTX 36 GP veerbeen.
Highlights in detail.
  • Motor.

    Kracht en perfectie. De motorbehuizing was "HIPed", de kleinste luchtbellen werden uit elk afzonderlijk onderdeel onder hoge druk verwijderd. De lichte en zeer stevige verbindingsstangen van motorsportstaal zijn gekoppeld tot 0,5 g en bewegen in de fijn gebalanceerde krukas. De vier zuigers zijn gekoppeld en geoptimaliseerd voor het weerstaan van verhoogde draaisnelheden en belastingen. De maximaal gereguleerde oliedruk van de oliepomp is gereduceerd van 6 naar 5 bar en genereert, in combinatie met dunne 0W40-olie, aanzienlijk minder vermogensverlies. Elke HP4 RACE motor is geoptimaliseerd voor maximaal verbrandingsvermogen. Na het terugtrekken van de motor wordt een endoscopie uitgevoerd van de verbrandingskamer om botsingen van de zuiger met het dak van de verbrandingskamer op te sporen. De op de teststand ingelopen motor is vanaf het begin volledig belastbaar.

  • Remmen.

    Remprestaties op topniveau. De Brembo GP 4 PR remklauw is bekend van Moto GP. Hij heeft een raceremschijf met T-vlotter met een diameter van 320 mm. Met een dikte van 6,75 mm kan deze aan de hoogste belastingen weerstaan. De monoblok-remklauw is bijzonder resistent voor temperatuur en de zuigers van titanium met gereduceerde wrijving ronden de remlijn af. De remklauwen zijn uitgerust met Brembo /04 raceblokken.

  • Voetsteunen + schakelassistent.

    De schakelbak met 6 snelheden heeft schakeltijden korter gemaakt en is voorzien van een secundaire transmissie. De schakelbak wordt geregeld door de HP RACE Shift Assistant Pro. De rijder ontvangt duidelijke feedback bij elke schakeling door het ontbreken van een veeractuator. Zoals gebruikelijk in de racingsport is gedeeltelijk schakelen uitgesloten en bevindt de eerste versnelling zich bovenaan. Versnellingen 2-6 worden naar beneden toe geschakeld. Indien nodig kan het schakelsysteem worden omgezet naar straatformaat. De wheelie-regeling en het maximale motorkoppel worden aangepast aan de betreffende rijmodi (WET, INT, DRY1, DRY2). De pitstraatbegrenzer is klaar voor gebruik wanneer de eerste versnelling is geselecteerd. Bij stilstand start ook de Launch Control automatisch. Zo kan de rijder zich ten volle concentreren op de start van de race.

  • Balhoofdhoek + buitenpootbrug.

    Elke HP4 RACE heeft zijn eigen opeenvolgend genummerde plaat van carbon die is verzonken in de buitenpootbrug. Het functionele chassis van de HP4 RACE kan worden aangepast voor om het even welke racebaan. Met de variabele offsetregeling kunnen rijders de fabrieksinstellingen van 30 mm aanpassen met inbrengblokjes van 26-32 mm en 30-28 mm. De balhoofdhoek is 0,5° vlakker dan op het standaardmodel met 65,5°. Deze kan worden aangepast van +0,5° tot +1°. Dankzij de instellingen kan een uitloop van 95-112 mm worden bereikt.

  • Schakeleenheid.

    Een knoppenpaneel van gefreesd aluminium maakt alle belangrijke rij-instellingen beschikbaar met hoge bedieningsnauwkeurigheid. Aan de linkerkant kunnen de weergaveschermen van het dashboard worden geschakeld en alle DTC- en EBR-instellingen worden uitgevoerd. Zowel de instellingen voor de rijmodi (WET, INT, DRY1, DRY2), als de startknop en pit-begrenzer en de dodemansknop bevinden zich aan de rechterkant.

  • Zitting + ergonomie.

    Optimale ergonomie voor elke rijder. De standaardhoogte van de zitting is 831 mm, de laagste aanpassing van de zitting (-15 mm) is 816 mm en de hoogste aanpassing van de zitting (+15 mm) is 846 mm. Bovendien heeft het gefreesde voetsteunsysteem 8 verschillende instellingen. Het conische verloop van de handgrepen kan ook met 15° worden aangepast.

  • DTC + EBR.

    De dynamische tractieregeling krijgt zijn informatie van de hergepositioneerde hellingshoeksensor. De tractie kan worden aangepast van +7 tot -7 en er is keuze uit vier rijmodi. De modi: WET - INT - DRY1 - DRY2 variëren wat betreft de progressieve mapping van de versnellingen, het relatieve maximale koppel en de specificatie van de wheelie-regeling. In combinatie met de EBR (motorrem) kunnen rijders de eigenschappen voor remmen en accelereren optimaal aanpassen aan de omstandigheden op de racebaan. 

  • Velgen van carbon.

    De velgen van carbon en het specifieke ontwerp van de wielen maken het geheel nog 1540 g lichter in vergelijking met gesmede wielen. De aanzienlijk gereduceerde afmetingen van de wielen, met name de omtrek, zijn duidelijk merkbaar bij elke verandering van richting en bij het remmen. Voor de materiaalverbindingen wordt optimale positieve vergrendeling verkregen door krimpen en induwen van toegevoegde onderdelen zoals de kettingriembevestiging van aluminium. Zo worden invoegoplossingen volledig vermeden en wordt de stabiliteit nog verder verhoogd.

  • Titanium schroeven.

    Een droog gewicht van 146 kilo (DIN leeg 171 kg) is hard werken. Elk onderdeel wordt geoptimaliseerd wat betreft het gewicht, of achterwege gelaten als het niet noodzakelijk is. Tot in de kleinste details werd gekeken waar er een grammetje gewicht kon worden bespaard, met behoud of zelfs een verbetering van de functies. Er worden bijvoorbeeld titanium schroeven gebruikt voor de motor en het frame. Deze besparen in formaten 6, 8 en 10 niet alleen gewicht maar ook gereedschap.

Accessoires voor de HP4 Race

Sterke verschijning op de weg

BMW Motorrad Motorsport.

BMW Motorrad Race Trophy.

Meer informatie

Meer sportmodellen