Met pioniersgeest verder.

Productie start weer met de R 24.

Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

BMW houdt het hoofd boven water.

BMW houdt het hoofd boven water.

Alle motorfiets productiefaciliteiten en de constructiedocumentatie is door de oorlog al aan het begin van de jaren 40 naar Eisenach overgebracht. Dat is nu in de DDR gelegen en voor de ingenieurs uit München onbereikbaar. De ontmanteling van de fabrieken in München, Berlijn en Eisenach na de oorlog lijkt het einde van BMW te betekenen. Met herstelwerkzaamheden voor het Amerikaanse leger en productie van allerlei huishoudelijke benodigdheden weet de onderneming het hoofd boven water te houden. Pas in 1948 kan de productie van motorfietsen weer hervat worden.

+ Lees verder

Een nieuw begin met de R 24.

Op basis van een vooroorlogse machine ontstaat in München een nieuw model. Maar alleen met van andere bedrijven geleende machines is de ongelooflijk moeilijke herstart mogelijk. Ook is toestemming van de Geallieerden nodig voor de bouw van een tot 250cc gereduceerde motorfiets. In de zomer is de constructieplanning al klaar, maar het zou nog tot kort voor de Kerstdagen van 1948 duren voordat de eerste BMW R 24 van de band rolt. Het jaar daarop bouwt BMW een kleine 10.000 stuks van deze 12 pk machine en nog een jaar later al 17.000 exemplaren.

+ Lees verder

De BMW R 24: 247cc, 12 pk.

De BMW R 24: 247cc, 12 pk.

In het rijwielgedeelte van de vroegere BMW R 23 is nu een gemoderniseerde eencilinder met centrifugaalvervroeging geplaatst. Eveneens nieuw is de sequentiële vierversnellingsbak met voetschakeling. Met de R 24 slaagt de uiterst ambitieuze come back van BMW. Een van de eerste overheidsorders komt van de escorte van Bondspresident Theodor Heuss.

 

 

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 40

1941: R 75.

1941: R 75.

De BMW R 75 met zijn nieuw ontwikkelde kopklepper, versnellingsbak met terreinoverbrenging en achteruit, is geconcipieerd als militaire zijspancombinatie met terreinkwaliteiten. Daarvoor is de machine uitgevoerd met een sperdifferentieel voor aandrijving van het zijspanwiel, een buizenframe en een oliedrukrem achter. Het is de enige motorfiets van BMW die uitsluitend voor militaire doeleinden is gebouwd. 

+ Lees verder

1948: R 24.

1948: R 24.

In het rijwielgedeelte van de vroegere R 23 is een moderne eencilinder met centrifugaalvervroeging en op separate steunen gemonteerde tuimelaar lagerbokken geplaatst. Eveneens nieuw is de sequentiële vierversnellingsbak met voetschakeling en een Bing in plaats van een Amal carburateur. 

+ Lees verder

Meer decennia

  • De jaren 20.
    Het allereerste begin.

    Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

  • De jaren 30.
    Over records en racen.

    In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

  • De jaren 50.
    Terug aan de top.

    De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

  • De jaren 60.
    De weg omhoog.

    In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

  • De jaren 70.
    Bescherming tegen weer en wind.

    Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

  • De jaren 80.
    Nieuwe technologie, nieuw segment.

    De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

  • De jaren 90.
    Pionier, trendsetter.

    De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

  • De 21e eeuw.
    Sportiever en dynamischer dan ooit.

    Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.