Bescherming tegen weer en wind.

Aerodynamica leidt tot een nieuw segment.

Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

Ontwikkeld in de windtunnel: R 100 RS.

Ontwikkeld in de windtunnel: R 100 RS.

De BMW R 100 RS is de eerste productiemachine met een in de windtunnel ontwikkelde volle kuip. Naast aerodynamische eisen ging het bij deze ontwikkeling vooral ook om bescherming van de rijder tegen weer en wind. Bovendien is de R 100 RS de eerste BMW met een volle liter cilinderinhoud. Met een topsnelheid van 200 km/h rijdt deze machine in de voorste gelederen en - in tegenstelling tot de concurrentie - kan de rijder achter zijn volle kuip heel ontspannen rechtop blijven zitten. En daarmee ontsluit BMW Motorrad een geheel nieuwe klasse: sportieve reis toermachines.

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 70

1973: R 90 S.

1973: R 90 S.

De BMW R 90 S is de eerste machine van BMW boven de 750cc - en de eerste BMW met een top van 200 km/h die dankzij een dubbele schijfrem voor ook krachtig geremd kan worden. Met zijn standaard stuurkuip en het fraaie, tweekleurige lakwerk geldt de BMW R 90 S nu als de designklassieker van de jaren 70.

+ Lees verder

1976: R 100 RS.

Bron: BMW Group Archief; Fotograaf: BMW Werkfoto.

1976: R 100 RS.

De BMW R 100 RS is de eerste productiemachine ter wereld met een in de windtunnel ontwikkelde volle kuip, ter bescherming tegen weer en wind. Dat markeert het begin van een nieuw tijdperk in de motorfietsindustrie.

+ Lees verder

1977: R 100 RT.

1977: R 100 RT.

Met een meer op comfort gerichte kuip wordt van de sportieve BMW R 100 RS een toermachine voor de lange afstand afgeleid. En tot op de dag van vandaag staat de type-aanduiding RT voor de meest comfortabele reis- en toermachine in het programma van BMW Motorrad.

+ Lees verder

1978: R 45.

1978: R 45.

De BMW R 45 brengt het voor BMW Motorrad zo kenmerkende rijplezier ook voor opstappers binnen bereik. Wie zojuist zijn motorrijbewijs heeft gehaald - of na een pauze van vele jaren weer motor wil gaan rijden - kan rekenen op een passende boxermachine met cardanaandrijving.

+ Lees verder

1978: R 65.

1978: R 65.

Voor exportdoeleinden is van de 'kleine' R 45 een 650cc middenklasser afgeleid. Even later volgt de R 65 LS met een kleinere stuurkuip.

+ Lees verder

Meer decennia

  • De jaren 20.
    Het allereerste begin.

    Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

  • De jaren 30.
    Over records en racen.

    In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

  • De jaren 40.
    Met pioniersgeest verder.

    Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

  • De jaren 50.
    Terug aan de top.

    De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

  • De jaren 60.
    De weg omhoog.

    In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

  • De jaren 80.
    Nieuwe technologie, nieuw segment.

    De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

  • De jaren 90.
    Pionier, trendsetter.

    De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

  • De 21e eeuw.
    Sportiever en dynamischer dan ooit.

    Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.