Nieuwe technologie, nieuw segment.

BMW Motorrad blijft innoveren.

De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

Voor het eerst ABS op een motorfiets.

Voor het eerst ABS op een motorfiets.

In de jaren 80 komt BMW Motorrad met richtinggevende innovaties. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm - de Monolever - van 1980 introduceert BMW in 1987 het Paralever systeem op de R 100 GS. De Paralever vermindert storende reactiekrachten van cardanaandrijving: het omhoog komen en inzakken van de achterkant bij gasgeven en remmen wordt effectief voorkomen.

Bovendien brengt BMW als eerste motorfietsfabrikant ter wereld in het voorjaar van 1988 een elektronisch-hydraulisch anti-blokkeer-systeem (ABS) voor motorfietsen op de markt. Daarnaast is de K1 de grote publiekstrekker op de IFMA 1988. Het is de allereerste motorfiets met Digitale Motor Elektronica en de machine fascineert met avantgardistisch design.

+ Lees verder

Het nieuwe segment: de reisenduro.

Na de instap in de offroad sport komt BMW in de zomer van 1980 met de succesvolle terreinmachine in een gemodificeerde vorm als productiemachine met de type-aanduiding BMW R 80 G/S. Met de G/S - de G staat voor Gelände (terrein), de S voor Strasse (straat) - ontsluit BMW het segment van de grote, comfortabele reisenduro's. Tot op de dag van vandaag een belangrijke pijler van het motorfietsprogramma van BMW Motorrad. Over de gehele wereld baart deze machine veel opzien met de eerste eenzijdige swingarm - de BMW Monolever - die het achterwiel slechts aan één kant geleidt.

+ Lees verder

1981: De BMW R 80 G/S kwam, reed en overwon.

1981: De BMW R 80 G/S kwam, reed en overwon.

In de vroege jaren 80 stuurt BMW de "boxer" de woestijn in. Met de Fransman Hubert Auriol, die door zijn navigatietalenten "the African" wordt genoemd, wint BMW de zwaarste rally ter wereld. Auriol is in staat zijn succes in 1983 te herhalen, terwijl het in 1984 en 1985 de Belgische Gaston Rahier is die zijn naam op de lijst met winnaars op een BMW krijgt.

+ Lees verder

De ontwikkeling van de K1.

Het idee van BMW ontwikkelingsingenieur Josef Fritzenwenger, om voor het eerst een in lengterichting geplaatste lijnmotor liggend in te bouwen gaat in 1983 in productie. De K Serie is geboren en krijgt een plaats naast de beproefde tweecilinder boxers. De ontwikkeling van de machine staat in het teken van perfecte aerodynamica. Gebaseerd op de K 100 RS heeft de K1 de nieuwe viercilinder met zestien kleppen, een Paralever swingarm en lichtmetalen driespaaks wielen. Voor voldoende stabiliteit op hoge snelheid is het frame van de K1 versterkt en is de wielbasis met 50 mm verlengd. Voor het echte werk!

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 80

1980: R 80 G/S.

1980: R 80 G/S.

Met de R 80 G/S presenteert BMW de eerste productieversie van een BMW enduro. Dit model heeft de meeste cilinderinhoud in deze klasse en is bovendien de eerste motorfiets ter wereld met een eenzijdige swingarm voor het achterwiel.

+ Lees verder

1983: K 100.

1983: K 100.

Kenmerkend voor de BMW K 100 is de in lengterichting ingebouwde watergekoelde viercilinder motor met liggende cilinders en vast gemonteerde versnellingsbak. Zoals alle motorfietsen van de K Serie heeft de K 100 een modern brugframe en Monolever achterwielgeleiding. De krukas draait net als bij de boxers parallel aan de rijrichting.

+ Lees verder

1985: K75.

1985: K75.

Het basismodel van de K Serie is de K 75. Deze motorfiets is in verschillende uitvoeringen leverbaar en is door zijn betrouwbare driecilinder van 75 pk ook als overheidsmachine zeer in trek.

+ Lees verder

1987: R 80 GS.

 Bron: BMW Group Archief; Fotograaf: BMW Werkfoto.

1987: R 80 GS.

Technisch gezien identiek aan de R 100 GS maakt de 'kleine' GS zoals deze zijn opwachting met Paralever, kruisspaakwielen en een 24-liter tank.

+ Lees verder

1987: R 100 GS.

1987: R 100 GS.

Het nieuwe topmodel boxer van BMW: de R 100 GS met een verbeterd rijwielgedeelte en een krachtige 980cc motor die met grotere carburateurs en een nieuw uitlaatsysteem nog meer koppel levert. Het achterwiel is voor het eerst opgehangen aan een Paralever swingarm met dubbele draaipunten, die het cardanmoment opheft. En ander technisch hoogstandje zijn spaakvelgen die voor het eerst toepassing van tubeless banden mogelijk maken.

+ Lees verder

1989: K1.

1989: K1.

De BMW K1 is bovenal imago- en technologiedrager. De machine beschikt over zestienkleppen-technologie en Digitale Motor Elektronica, Paralever swingarm achter en vierzuiger remklauwen. Het voorspatbord is geïntegreerd in de aerodynamisch geoptimaliseerde kuip.

+ Lees verder

Meer decennia

  • De jaren 20.
    Het allereerste begin.

    Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

  • De jaren 30.
    Over records en racen.

    In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

  • De jaren 40.
    Met pioniersgeest verder.

    Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

  • De jaren 50.
    Terug aan de top.

    De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

  • De jaren 60.
    De weg omhoog.

    In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

  • De jaren 70.
    Bescherming tegen weer en wind.

    Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

  • De jaren 90.
    Pionier, trendsetter.

    De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

  • De 21e eeuw.
    Sportiever en dynamischer dan ooit.

    Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.