Pionier, trendsetter.

Gedurfde modellen brengen BMW nog meer succes.

De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

Lancering nieuwe boxer-generatie.

Lancering nieuwe boxer-generatie.

Met de R 80 GS Basic loopt in de BMW fabriek in Berlin-Spandau de laatste klassieke boxer met twee kleppen per cilinder van de band. Na meer dan 70 jaar eindigt daarmee een belangrijk hoofdstuk in de Duitse motorfietsgeschiedenis. De tussenstand: sinds 1923 zijn er over de gehele wereld 684.830 exemplaren van de klassieke boxermodellen verkocht.

De R 1100 RS is het eerste model van de nieuwe boxergeneratie met vier kleppen per cilinder, elektronisch motormanagement en twee in de cilinderkop liggende nokkenassen. Bovendien introduceert BMW Motorrad bij de start van de nieuwe boxermotorengeneratie een nieuw, merkspecifiek en innovatief voorwielgeleidingssysteem: de Telelever.  

+ Lees verder

Funduro 1993 – de Eurobike.

Naast de traditionele tweecilinder boxers en de K Serie verschijnt eind 1993 een derde modelreeks op de markt: de BMW F Serie. Het eerste model is de Funduro F 650. De eerste BMW eencilinder sinds 1966 is een Europese co-productie. BMW ontwikkelt het technische concept en het dynamische design. Partner Aprilia ondersteunt de ontwikkeling en geeft leiding aan de productie. En voor de bouw van een naar de eisen van BMW gemodificeerde 650cc eencilinder met vier kleppen zorgt de Oostenrijkse motorenspecialist Rotax. Sinds mei 1995 rust BMW Motorrad als eerste fabrikant alle motorfietsen van het actuele programma standaard uit met katalysator en biedt voor dezelfde, al rijdende modellen een katalysator inbouwset voor montage achteraf aan.

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 90

1993: F 650.

1993: F 650.

Het opstapmodel met eencilinder vierkleppen motor, ketting- in plaats van cardanaandrijving, een frame van stalen vierkantbuis met telescoopvork voor en tweezijdige swingarm achter. De motorfiets woog slechts 189 kg. De F 650 combineerde plezier en kracht en was zelfs geschikt voor bescheiden offroad gebruik.

+ Lees verder

1993: R 1100 RS.

1993: R 1100 RS.

De BMW R 1100 RS is de eerste machine van de nieuwe BMW vier-kleppen-per-cilinder generatie. Als geen ander model ter wereld verenigt deze sportieve toermachine karakter en traditie met de modernste techniek. Opvallend is het ergonomiepakket, waarmee de machine aan de individuele rijder is aan te passen. De kuipruit en het stuur zijn verstelbaar en de tweedelige buddyseat is voor de rijder in hoogte te verstellen. Uiterst revolutionair is de nieuwe BMW Telelever, waarbij vering en demping van de wielgeleiding zijn gescheiden.

 

+ Lees verder

1994: R 1100 GS.

1994: R 1100 GS.

BMW Motorrad presenteerde de R 1100 GS als opvolger van de R 100 GS. Het motorblok werd overgenomen van de RS, maar de nadruk lag meer op koppel en tractie.

+ Lees verder

1997: R 1200 C.

1997: R 1200 C.

Met de BMW R 1200 C betreedt BMW Motorrad voor de eerste keer de markt voor Cruisers. Niet alleen zijn boxermotor, maar ook het design van de R 1200 C zorgen voor een geheel eigen interpretatie van het thema Cruiser. Wereldberoemd wordt de BMW Cruiser door zijn rol in de James Bond-film 'Tomorrow Never Dies'. 

+ Lees verder

1999: R 1150 GS.

1999: R 1150 GS.

ABijna twintig jaar na de introductie van de R 80 GS komt de R 1150 GS als opvolger van de R 1100 GS op de markt. Naast de motor zijn ook versnellingsbak, rijwielgedeelte en de frontpartij herzien. Voor een betere handling krijgt het nieuwe model de lichtere Telelever van de R 1100 S.

+ Lees verder

1999: C1.

1999: C1.

De BMW C1 is een innovatieve synthese van motor en auto, bedoeld als alternatief vervoermiddel voor de stad en voor grootstedelijke gebieden. Zijn unieke veiligheidsconcept bestaat uit een veiligheidscompartiment, een crash-element en een veiligheidsgordelsysteem. In verschillende landen mag hiermee zonder helm worden gereden.

+ Lees verder

Meer decennia

  • De jaren 20.
    Het allereerste begin.

    Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

  • De jaren 30.
    Over records en racen.

    In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

  • De jaren 40.
    Met pioniersgeest verder.

    Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

  • De jaren 50.
    Terug aan de top.

    De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

  • De jaren 60.
    De weg omhoog.

    In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

  • De jaren 70.
    Bescherming tegen weer en wind.

    Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

  • De jaren 80.
    Nieuwe technologie, nieuw segment.

    De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

  • De 21e eeuw.
    Sportiever en dynamischer dan ooit.

    Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.