Routes & accomodatie

Alles voor een onvergetelijk bezoek.

Om ervoor te zorgen dat niets jouw bezoek aan de BMW Motorrad Days in de weg staat, hebben wij hier alle belangrijke informatie zoals routebeschrijvingen, hotels en campings voor je verzameld. Hoe kom je in Garmisch-Partenkirchen? Waar kan je overnachten? Kamperen onder de sterren, waar je de energie van het festival kan ervaren? Of toch liever in een comfortabel hotel met de beschikking over een shuttle-bus die je ’s avonds naar je hotel brengt? Hier kunt je alle informatie vinden met betrekking tot de mogelijkheden voor aankomst en overnachting.

Route suggesties

Geen twijfel over mogelijk: de BMW Motorrad Days zijn een unieke ervaring te midden van een schilderachtige, bergachtige omgeving - ideaal voor motorrijders voor het maken van halve- en hele dagtochten met adembenemende vergezichten. Grijp deze kans om het landschap rond Garmisch-Partenkirchen te leren kennen en een paar extra kilometers te rijden. Je kunt zelfs genieten van de bochtige wegen op weg naar het evenement - we hebben enkele mooie routes voor je uitgestippeld.

+ Lees verder
  • Noordelijke route – onze "thuisroute" door de heuvels aan de voet van het Alpengebied.

Vertrek vanuit München en richting het zuiden, richting de bergen. Maar niet direct - natuurlijk zal je onderweg verrast worden. De eerste verrassing is het Starnbergersee. Het is prachtig gelegen waar, op een heldere dag, de Alpen majestueus op de achtergrond torenen.

Vanaf Starnberg gaat de route verder in de richting van het Andrechsklooster, dat ook ver buiten Duitsland bekend is, niet in de laatste plaats vanwege zijn voortreffelijke bier. Het werd gebouwd in de periode van 1423 tot 1427 en huisvest vandaag nog steeds Benedictijnse monniken. Het meer de Ammersee ligt een paar kilometer verderop. Het is iets kleiner dan het meer van Starnberg maar heeft hetzelfde indrukwekkende panorama van de Alpen. Na een laatste blik over het meer gaan we via Weilheim verder naar Kochel. Hier, in de schilderachtige omgeving tussen de Kochelsee en de Walchensee, begint een van de beroemdste motorroutes in het zuiden van Duitsland: de Kesselberg.

Brede bochten worden afgewisseld met smalle haarspeldbochten, een klim van 240 m over 9 km - kortom: een perfecte weg. Het is dan ook geen wonder dat hier, zowel in het begin van de vorige eeuw als in de jaren twintig en dertig, auto- en motorraces hebben plaatsgevonden. Vandaag nemen rijders de route op een meer ontspannen manier en genieten van de bochten en bovenal het uitzicht dat zich aan de linkerkant opent om de Walchensee te tonen. Absoluut een foto waard! Houd er echter rekening mee dat de Kesselbergroute in het weekend en op feestdagen gesloten is voor motorfietsen. Een paar kilometer bergopwaarts, een bocht naar rechts richting Garmish-Partenkirchen, het laatste rechte stuk (mis absoluut niet het uitzicht op de Kochelsee!) En we komen aan in Garmish-Partenkirchen.

• Zuidelijke route – onze langste route: Zuid-Tiroolse flair en de Hoge Alpen.

Van Bolzano richting Merano, langs dorpen, koeien en velden. Zuid-Tirol, de bestemming voor fijnproevers die evenveel genieten van sensationele bochten als van uitstekend eten en drinken. We raden voldoende pauzes aan om te genieten van het landschap, de mensen en het culinaire aanbod. Dan is het bergopwaarts met veel bochten! De Jaufenpas wacht met zijn eindeloze haarspeldbochten en -klimmen, en het adembenemende landschap van de unieke Alpen komt steeds weer in zicht. Als je de Jaufenpas nog niet hebt gedaan, raden we het absoluut aan. De Jaufenpass wordt gevolgd door nog een andere klassieker. Het begint bij Sterzing en gaat verder naar de Brennerpas, een van de belangrijkste doorgangsroutes door de Alpen.

Dan is de volgende bestemming Innsbruck. Eerst zien we de Bergisel-skischans. Deze heuvel met skischans heeft een bewogen geschiedenis; hij werd gebruikt voor de Olympische Winterspelen in 1964 en 1976 en herbergt een restaurant met een fascinerend uitzicht. We passeren Innsbruck en naderen onze eindbestemming: Garmisch-Partenkirchen. Het eerste wat we hier zien is ook een skischans, bekend van het hoogtepunt van het Vierschansentoernooi: de nieuwjaarssprong.

• Oostelijke route – van het festivalstadje, over de Grossglockner, naar het centrum van de wereld van motorrijders.

Zelfs het beginpunt van deze route is prachtig: Salzburg, werelderfgoed, vesting en klassieke en hedendaagse architectuur. Het is een lust voor het oog. En dat is nog maar het begin. Voorbij het pittoreske Zell am See beginnen we aan onze klim naar een van de hoogste Alpenpassen: de Großglockner Hochalpenstrasse. 48 km met 36 bochten en een klim naar 2.504 meter - een absoluut hoogtepunt voor elke motorrijder. Trouwens, de pas is alleen geopend en sneeuwvrij gemaakt in mei! Stop bij de Hochtor, het hoogste punt van de weg, om te genieten van het adembenemende uitzicht (als het mooi weer is!).

De afdaling is niet minder spectaculair, en na een korte stop in Lienz, wordt je blik steeds opnieuw naar de Dolomieten getrokken, vanaf daar is het direct bergopwaarts. Via de Felbertauernpas - met de Grossglockner in zicht aan de rechterkant, natuurlijk - en over Jochberg, in de richting van de bergrug Wilder Kaiser. Vlak daarvoor passeren we een van de bekendste skigebieden ter wereld: Kitzbühel. De "Streif", een skipiste op de Hahnenkamm, is een van de meest veeleisende pistes ter wereld. Vervolgens passeren we Kufstein, de prachtige Tegernsee en de uitlopers van de Alpen in de richting van onze eindbestemming: Garmisch-Partenkirchen.

• Westelijke route - door de Alpen met de Zugspitze in zicht.

We beginnen in Lindau, de met sneeuw bedekte toppen van de Alpen zijn op de achtergrond zichtbaar. De eerste etappe voert langs de Bodensee naar Bregenz. Tegen een pittoreske achtergrond vind je hier het grootste podium in een meer ter wereld. Daarna gaan we door het Bregenzerwald met een gestage klim en een geweldig bergpanorama. Mooie kleine dorpjes nodigen je uit om aangenaam oostwaarts te rijden - af en toe langs de rivier de Lech. Maar dan komt het hoogtepunt op deze route: de Hahntennjoch. Deze pas is 13.9 km lang, met een top van 1.894 m en verbindt de twee steden Pfafflar en Imst.

Dan gaan we vanuit Imst iets comfortabeler verder, totdat de Zugspitze aan de rechterzijde majestueus verschijnt. Tijd om diep adem te halen, want de hoogste berg in Duitsland vertelt ons dat we bijna Garmisch-Partenkirchen hebben bereikt. Maar voordat we er zijn, zijn er nog twee hoogtepunten op de route: eerst de kristalheldere Plansee. Onze route voert ons langs de kust; op windstille dagen worden de bergen prachtig weerspiegeld in het stille oppervlak van het meer. Na een paar kilometer verschijnt het Ettal-klooster aan de linkerkant. Deze barokke Benedictijnse abdij werd gebouwd in 1330 en nodigt je uit om het te verkennen. Het barokke orgel en de uitgebreide fresco's in de koepel zijn vooral een bezoek waard. En tot slot, Garmisch-Partenkirchen ligt net na de volgende bocht ...

VRAGEN?

Garmisch-Partenkirchen is goed voorbereid op grote sportevenementen en veel toeristen: Nieuwjaar's schansspringen, wereldkampioenschappen skiën en verschillende festivals. Het kuuroord in het Werdenfelser Land biedt ook voldoende ruimte voor motorliefhebbers van over de hele wereld. Om ervoor te zorgen dat je jouw reis volledig kunt plannen, helpt de VVV van Garmisch-Partenkirchen je graag verder. Als je accommodatie nodig hebt, vindt het reserveringsteam graag een kamer voor je - een essentieel onderdeel van een perfect weekend tijdens de BMW Motorrad Days. Trouwens, het adres van het evenement is als volgt:

BMW Motorrad Days
Hausberg
82467 Garmisch-Partenkirchen

Goed om te weten: BMW Motorrad zorgt ’s avonds voor shuttle service van het feestterrein naar de hotels in de omgeving.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.