Op de groene loper in Cannes

De BMW C evolution op het Green Me Festival.

Milieubescherming in een prominente omgeving

De filmsterren uit Hollywood hadden net zo goed in Cannes kunnen blijven, want kort daarna stroomde Cannes opnieuw vol met beroemdheden uit de media-industrie. Met een helder aandachtspunt: duurzaamheid. Het Green Me Festival wil zich in de kijker spelen door plaatsen te kiezen waarop de media-aandacht is gevestigd, zoals Berlijn vlak voor de Berlinale, of, zoals deze keer, Cannes. Tijdens dit festival worden films vertoond die te maken hebben met duurzaamheidsvraagstukken, worden workshops gehouden en worden diepgaande discussies gehouden om mensen bewust te maken van het milieu.

+ Lees verder

Een opzet die ook werkelijk lijkt te slagen, zo meent Nicolai Niemann, voorzitter van het festival en zelf gebruiker van een elektrisch vervoersmiddel. "Het festival wordt alsmaar groter. Mensen zijn geïnteresseerd in het vraagstuk. Ze willen niet langer wachten op de overheid om het milieu te beschermen. Sociale media geven hun nieuwe middelen in handen om invloed te kunnen uitoefenen op besluiten. Hiermee is duurzaamheid uit haar niche gekropen en mainstream geworden."

+ Lees verder

Het Green Me Festival gaat niet alleen over de films zelf, maar nog meer over hoe films de aandacht ergens op kunnen richten en een verschil kunnen maken. De betrokkenheid van jong talent is daarom van wezenlijk belang. In Cannes werden films door getalenteerde studenten van minder bekende colleges en universiteiten vertoond, geprezen en bekroond. Filmmakers, milieuactivisten en ondernemers vormden panels om met elkaar te discussiëren over 'Ocean, Life, Water' - het hoofdthema van het festival dit jaar. Voor de nodige ontspanning konden de gasten een proefrit door de pittoreske buitenwijken van Cannes maken op de BMW C evolution.

+ Lees verder

Het Green Me Festival viel samen met Cannes Lions, het equivalent van de Oscar-uitreiking voor creatieve geesten uit de advertising. Met behulp van promotieactiviteiten op de beroemde Promenade de la Croisette wisten de makers van Green Me mensen naar het alternatieve evenement te lokken. "We zijn naar Cannes gekomen vanwege de verbindingen die hier worden gelegd en dat is belangrijk. De discussie over duurzaamheid moet in alle openheid worden gevoerd zodat iedereen het kan zien en horen," aldus Nic Niemann, die ervan overtuigd is dat "er goede economische redenen zijn om milieuvriendelijker te zijn." Hij voegt eraan toe: “Wij willen mensen motiveren om zich toe te leggen op duurzaamheid.”

+ Lees verder
Er zijn prima economische redenen te bedenken waarom we milieuvriendelijker zouden moeten zijn. Wij willen mensen motiveren om zich toe te leggen op duurzaamheid.

Nic Niemann

Voorzitter van het festival en gebruiker van een elektronisch vervoersmiddel

Filmhelden en hoofdrollen

Een verschil maken en een filmheld worden - dat is het gevoel dat de deelnemers aan het Green Me Festival met zich mee naar huis zullen nemen. De voorstellingen in de Think Tank-villa lieten zien hoe persoonlijk initiatief eruit kan zien en wat ermee kan worden bereikt. Zo sprak onder meer Pascale Vaillant, locoburgemeester van Cannes, over de heropleving van landbouw in Cannes en de waterbehandeling in de stad, die dankzij haar en haar collega's naar het hoogste niveau in Frankrijk is getild.
Ook BMW Motorrad wil hierin vooruitgang boeken en een verschil maken. Met de BMW C evolution heeft BMW Motorrad een elektrisch aangedreven scooter gelanceerd die een antwoord biedt op enkele fundamentele vragen van deze tijd. Deze emissieloze maxi-scooter is de intelligente oplossing voor toenemende verkeersdrukte, oplopende energiekosten en de alsmaar groeiende behoefte aan milieuvriendelijke mobiliteit. "Ik heb met de C evolution een tocht door de bergen gemaakt", zo legt Nic Niemann uit. "De maxi-scooter is snel en geeft je tegelijkertijd een veilig gevoel. Het was een heel intense ervaring."
+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.