Eens een racer, altijd een racer.

Speedway-wereldkampioen Karl Maier en de R nineT Scrambler op Wheels and Waves.

Karl Maier heeft al 20 jaar niet geracet. Toen verscheen de viervoudig wereldkampioen op de vlakke racebaan van Wheels and Waves. Met zijn eigen R nineT Scambler, die hij zelf ombouwde, maakt hij het al snel duidelijk aan zijn tegenstanders: hij is nog niets verleerd.

Met zijn kleurrijke racepak uit de jaren '80, bedekt met logo's van sponsors en de Beierse helm, alle ogen zijn op Karl Maier gericht. Als hij vervolgens zijn geheel nieuwe R nineT Scrambler uitpakt in de pits voor de rijders, verzamelt er zich een groep mensen rond deze prominente figuur uit de speedway-wereld. "Ik voel me als de John Travolta van Wheels and Waves. Ongelooflijk dat ze allemaal weten wie ik ben", zegt Karl en hij lacht trots naar de groep.

Gaudi met de Scrambler

Nieuw territorium.

Tijdens zijn lange carrière als een speedway-racer heeft Karl al veel meegemaakt, maar de kleurrijke omgeving van deze paardenracebaan in San Sebastián, Spanje, is nieuw territorium voor hem. Een grote groep klassieke baanracers uit de VS en verouderde Britse off-road motoren ontmoeten hier de nieuwste Scrambler-modellen.
Op de vlakke baan van El Rollo zijn er maar een paar raceklassen. Deze zijn samengesteld door Gary Inman, oftewel Mr Sideburn magazine en Dirt-Quake-Organiser, samen met de evenementorganisatoren van Wheels and Waves. De rijders komen van over de hele wereld. Sommigen hebben slechts een beetje baanervaring, maar iedereen wil de snelste zijn. De zon scheen en de omstandigheden waren ideaal voor zowel de rijders als het publiek.
+ Lees verder

Nummer 48, zoals altijd.

Karl paste de gloednieuwe R nineT Scambler in de laatste weken zelf aan in zijn werkplaats in Neufinsing, in de buurt van Erding. Hij lakte de motor opnieuw en decoreerde het met het Beierse vlagpartroon. "Ik heb eigenlijk niet veel aangepast. Ik heb alleen de rechter voetsteun vervangen door een beugel, die ik normaal gebruikte tijdens de speedway", legt hij uit. De Scrambler, uitgerust met zijn oude racenummer 48, is anders nog steeds relatief origineel.
De 48 verwijst naar zijn titels: vier maal wereldkampioen, acht maal Duits kampioen. Deze off-the-track motorfiets is een geweldige manier om off-road plezier te hebben. Er was echter wat rumoer tijdens de technische inspectie, omdat de ronde Metzeler Karoo 3 banden heeft met weggoedkeuring die een, volgens de organisatoren, te grof profiel hebben. Na een aantal discussies over de inhoud van de technische aanbesteding, werden ze uiteindelijk goedgekeurd voor de start.
+ Lees verder

Tussen de deelnemers bevonden zich de bekende grootheden uit de Britse DTRA-serie, een vlakke baanscène die slechts een paar volgers heeft in Duitsland, en aangezien er maar een paar rijders zijn betekent dat ook weinig trainingsmogelijkheden. In Europa worden vlakke baanrijders niet bepaald welkom geheten op professionele banen, omdat de meer populaire speedway daar domineert.

+ Lees verder

De oorsprong en het hart van de vlakke baanrace liggen in de Verenigde Staten, waar het eind jaren '50 een populaire en betaalbare racesport werd. De algemene motorsportherleving van de laatste paar jaar leidde tot veel ongereguleerde amateurraces, die ook een opknapbeurt kregen. El Rollo was de volgende natuurlijke stap als vlakke racebaan op het Europese continent, in de buurt van het Wheels & Waves evenement.

+ Lees verder
De eerste ronde bewees dat Karl niets van zijn vaardigheden van de laatste 20 jaar was kwijtgeraakt. Ook al is de kleigrond in Spanje heel wat anders dan de klassieke speedway-banen, hij reed de Scrambler als een pro. Het was te merken dat Karl emotie op de baan bracht met 110 pk, glijdend door de bochten met slechts een klein beetje lucht in de banden - om zoveel mogelijk grip te behouden. Met een onbelast gewicht van 220 kilo is deze motor nou niet echt makkelijk onder controle te krijgen. En bovendien waren dit zijn eerste trainingsrondjes ooit op de Scrambler.
Maar hij zou Karl Maier niet zijn als hij de machine en de gehele situatie niet volledig onder controle had. Als de viermalig wereldkampioen op de lange baan, acht keer Duits kampioen en vijf keer finalist in de wereldkampioenschappen Speedway, is hij een levende legende. Hij is zowel een racer als een goede verhalenverteller. Hij betovert iedereen met zijn extraverte en charmerende gedrag. De concurrentie op El Rollo kende de 59-jarige Beier en zij waren vereerd om tegen hem te mogen rijden en van hem te verliezen, zoals één van de tegenstanders respectvol toegeeft.
+ Lees verder
Ik voel me als de John Travolta van Wheels and Waves. Het is ongelooflijk dat ze mij kennen!

Karl Maier

Precies daar.

Karl Maier met BMW Motorrad hoofddesigner Edgar Heinrich.

Precies daar.

Zijn vorige motto "Ik kwam, ik zag, ik overwon" is mogelijk niet helemaal waar; toch rijdt Karl Maier met de leiders van de race helemaal tot aan de laatste race, waar hij uiteindelijk vijfde werd. Komt hij volgend jaar terug? "Natuurlijk", zegt hij vrolijk, "Ik moet de rondjes volgend jaar iets sneller rijden dan vandaag en dan win ik hier ook".

+ Lees verder

En alles draait om de motorfiets

Meer verhalen waar je mogelijk interesse in hebt.
Geschikte motorfietsen.