Een vooruitblik op de komende 100 jaar

Hoe ziet de motorfiets van de toekomst eruit?

De 100ste verjaardag van BMW Group is het aangewezen moment om eens terug te blikken op de historische begintijd van de gemotoriseerde tweewieler en een blik vooruit te werpen naar de toekomst, waarin de functie van de motorfiets in een steeds digitalere wereld volledig zal zijn geherdefinieerd.

Het is 7 maart 1916. Bayerische Flugzeugwerke AG (Beierse vliegtuigfabrieken) start met haar productiewerkzaamheden aan de Lerchenauer Strasse in het noorden van München. Drie jaar later vestigt Zeno Diemer het wereldhoogterecord op 9.760 meter met de 6-cilinder lijnmotor in een vliegtuig.

De kleine fabriek zal later nieuwe hoogten bereiken in andere voertuigsegmenten. Spoedig nadat de fabriek haar naam heeft gewijzigd in Bayerische Motoren Werke AG gaat de onderneming van start met de ontwikkeling van de eerste motorfiets, lang voordat zij de auto-industrie betreedt.

De motor als hoofdelement.

Echter, tegen alle conventies in beschikte de BMW motorfiets niet over de geometrie van een fiets. De motor vormde het centrale punt. Max Friz en zijn team ontworpen de BMW R 32 helemaal om het motorblok heen.
De hoogtepunten: een boxermotor waarbij de cilinders buiten het frame heen zijn geplaatst, een handmatige versnelling die met bouten rechtstreeks op de motor is gemonteerd en een aandrijving op de motoras. Tot op de dag van vandaag zijn dat nog altijd specifieke kenmerken van BMW motorfietsen met een boxermotor.
+ Lees verder
De BMW R 32 – de eerste BMW motorfiets.

De BMW R 32.

Een sportieve motorfiets voor het ruige wegdek in de jaren twintig. De BMW R 32 had een enorme impact op de sector. De berijders ervan waren verzot op de slijt- en onderhoudsarme aandrijfas, ideaal voor de stoffige grindwegen van die tijd. Ook in die tijd stelden motorrijders betrouwbare en sportieve handling op prijs.
Dankzij het geavanceerde ontwerp wist de BMW R 32 zich te positioneren als een product van topklasse en BMW als fabrikant van toer- en sportmotorfietsen in het hogere segment. Van de VS en Zuid-Amerika tot Azië, over de hele wereld groeide de vraag naar de motorfiets. In 1928 werden er in München bijna vijfduizend motorfietsen gefabriceerd.
+ Lees verder
De eerste medailles voor racewedstrijden beginnen binnen te lopen. In february 1924 won Rudolf Schleicher de 'Mittenwalder Gsteig'-klim op de BMW R 32. In 1937 vestigt Ernst Henne, die in het BMW team rijdt, het laatste van zijn vele records op een drukgevulde BMW motorfiets met volle kuip: zijn recordsnelheid van bijna 280 km/h zou pas 14 jaar later worden verbroken. In 1939 reed Georg 'Schorsch' Meier een drukgevulde BMW racemotorfiets naar de overwinning tijdens de legendarische Tourist Trophy-race op het eiland Man, de oudste motorracewedstrijd ter wereld.
De Britse BMW-motorcoureur Jock West eindigde als tweede. Daarna zou BMW Motorrad er ook in slagen zeges te incasseren tijdens het Duitse kampioenschap motorrijden, de wereldkampioenschappen voor zijspan en de Parijs-Dakar-rally. Naarmate motorrijden als sport steeds populairder werd, werd het ook een steeds geliefder vorm van recreatie en piekte de verkoop van de BMW R 80 G/S dual-sport motorfiets. Deze motorfiets was de voorloper van de populaire GS-serie van dual-sportmotorfietsen, die tot op heden de ultieme motorfiets is, zowel op de weg als offroad.
+ Lees verder
De innovaties van de afgelopen paar decennia bezielen de visie van de onderneming voor de komende honderd jaar. Technische competentie, creativiteit en een pioniersgeest liggen ten grondslag aan het ontwerpen van duurzame vormen van persoonlijke mobiliteit, die altijd zijn toegesneden op de behoeften van mensen. BMW Motorrad heeft inmiddels ruim 20 modellen die iets van de toekomst laten proeven. De BMW C evolution, de elektrische maxi-scooter, is daar één voorbeeld van.
Hoe komt de motorfiets van de toekomst er uiteindelijk uit te zien? Ontwerpers bij BMW Motorrad doen hun visie op 11 oktober in Los Angeles uit de doeken, wanneer ze ook hun Vision Vehicle voor het eerst presenteren. Het publiek heeft al een glimp van de Vision motorfiets mogen opvangen tijdens het evenement ter ere van het honderdjarig jubileum van BMW, THE NEXT 100 YEARS, dat op 7 maart in de Olympiahalle in München werd gehouden. De eerste van de vier Vision Vehicles hebben hun première beleefd tijdens het startevenement.
+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.