Alles voor de sport.

Fascinatie voor High Performance.

Hoger, sneller, verder. Het is bekend dat de sportwereld het rijk van superlatieven is. En HP is geen uitzondering. Maar als het gaat om hoge prestaties, is hoger, sneller en verder niet genoeg. We zijn tenslotte op zoek naar het onmogelijke. En de finish is nog maar het begin.

Als het om HP gaat, draait alles om sportiviteit, prestaties, mooie materialen. Het gaat over het zetten van nieuwe standaards en het verleggen van grenzen. Deze filosofie belichaamde al de eerste BMW motorfiets, de R 32, lang voordat het HP label werd geboren. De machine uit 1923 had al snel de reputatie van sportieveling, want Ernst Henne vestigde het ene na het andere wereldrecord ermee. In 1939 was het Schorsch Meier die geschiedenis schreef met zijn legendarische senior TT-overwinning op de BMW Kompressor RS 500 TYP 255.

In de jaren zeventig zorgden Steve McLaughlin, Reg Pridmore en Helmut Dähne voor veel furore in de Superbike-race met de overwinning van de R 90 S in Daytona. Daarna zetten Hubert Auriol en Gaston Rahier het succesverhaal voort op de R 80 G/S dwars door de woestijn, door het onoverwinnelijke terrein van de Parijs-Dakar rally. Hierna werden het stil rond BMW Motorrad Motorsport. Te stil, als je de werknemers mocht geloven. Dus hebben ze er zelf voor gezorgd dat er een vervolg kwam, uit passie voor het motorrijden en de motorsport. Dit is de geboorte van HP.

+ Lees verder

De essentie

HP staat voor snelheid. Maar ook voor innovatie en nieuwe technologieën. Voor elegante, gedetailleerde oplossingen, veiligheidsfuncties, gewichtsvermindering en prestatieverbetering. Tegelijkertijd zijn hoge prestaties een beperking tot het essentiële, wat de sportieve claim inhoud geeft. Niet één gram te veel. En niet een greintje paardenkracht te weinig. HP impliceert onconventionele oplossingen. De bestemming is duidelijk, hoe je hem ook bereikt.

Dit was vanaf het begin het geval. "De projectmanager van het eerste HP model, Markus Theobald, heeft in zijn vrije tijd veel testen op hoge snelheid afgelegd op tankbanen van de militaire basis. Hij bracht er ontelbare uren door ", vertelt Sepp Mächler. Sinds 2007 is hij productmanager van de HP productrange. "Motorsport vereist altijd dat je de gebaande paden verlaat. Dit is precies wat het projectteam al heeft gedaan en vandaag is geen uitzondering."

+ Lees verder
Wij zijn geen technocraten. HP drukt de pure passie uit van motorrijders die gek zijn van snelheid en techniek.

Sepp Mächler

Productmanager van de HP4 RACE

Het thuiscircuit als warming-up

Toen HP in 2005 werd geïntroduceerd, speelde het beeld van een supersport motor waarvoor de HP als basis moest dienen al rond in de hoofden van de teamleden. Vóór de marktintroductie van de S 1000 RR in 2009, ontwikkelden de technici in HP projecten onder andere de HP schakelassistent, Race-ABS en gesmede velgen. En zelfs na de lancering van de supersport motor, heeft BMW Motorrad het racen vormgegeven met innovaties, zoals met het eerste elektronische rijwielgedeelte.

Met de HP4 RACE zet BMW Motorrad opnieuw de standaard: voor het eerst produceert een fabrikant in serieproductie een volledig carbon frame en carbon velgen. Het kan altijd dynamischer en eleganter zijn. Dit is de filosofie die achter HP schuil gaat: bewust grenzen overschrijden - of ze in de eerste plaats stellen. Het thuiscircuit als een warming-up.

+ Lees verder

De HP modellen

Stof opwaaien: de HP2 Enduro.

Stof opwaaien: de HP2 Enduro.

Erzbergrodeo, Baja California, GCC - het eerste model uit de HP Serie wordt door BMW Motorrad gelijk blootgesteld aan de grootste uitdagingen in de Enduro-wereld. Het is een weerspiegeling van waar zijn wortels liggen. En tegelijkertijd het begin van iets compleet nieuws.

+ Lees verder

HP voor de weg: de HP2 Megamoto.

HP voor de weg: de HP2 Megamoto.

De HP2 Megamoto brengt dynamiek op de weg - niet in de laatste plaats vanwege de carbon delen die af fabriek zijn gemonteerd. Topprestaties voor elke dag.

+ Lees verder

De racende boxer: de HP2 Sport.

De racende boxer: de HP2 Sport.

Hoe dynamisch kan BMW Motorrad zijn? Met de HP2 Sport betreedt het merk opnieuw het race segment en is hiermee op weg naar de eerste viercilinder supersport motor uit Beieren.

+ Lees verder

De superbike: de HP4.

De superbike: de HP4.

De voorloper doorontwikkeld: maar nog sneller, innovatiever, exclusiever. Met deze versie, op basis van de S 1000 RR, is het eerste viercilinder HP model - en de eerste productiemotorfiets ter wereld met elektronisch rijwielgedeelte - op de markt verschenen: de HP4.

+ Lees verder

Een baken gemaakt van carbon: de HP4 RACE.

Een baken gemaakt van carbon: de HP4 RACE.

Het geheel is meer dan de som der delen. De HP4 RACE zal misschien verbazen met zijn carbon frame en volledig uit carbon vervaardigde velgen. Maar de echte meesterlijkheid wordt pas duidelijk op het circuit.

+ Lees verder

High performance voor jou

HP Parts.

Maximale prestaties voor jouw motorfiets.

LEES MEER
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Gecshikte motorfietsen.