Stof doen opwaaien.

Eerste kennismaking met de HP2 Enduro.

Erzbergrodeo, Baja California, GCC - het eerste model uit de HP Serie wordt door BMW Motorrad gelijk blootgesteld aan de grootste uitdagingen in de Enduro-wereld. Het is een weerspiegeling van waar zijn wortels liggen. En tegelijkertijd het begin van iets compleet nieuws. 

Het is absoluut geen toeval dat de eerste machine in de HP modelrange is gebaseerd op de GS. Deze uitzonderlijke boxer heeft heel succesvol zijn weg door de woestijn gevonden. De reputatie van de straatmotor die ook offroad kan gaan was te goed. Alle ervaring die BMW Motorrad in de offroadsport en de rallysport, zoals tijdens Parijs-Dakar, samen met de GS heeft verzameld, wordt nu gebruikt in een nieuw project: de HP2 Enduro. HP staat voor High Performance, de 2 staat voor het aantal cilinders van de boxermotor en Enduro spreekt voor zich. In 2005 startte de productie van deze machine in Berlijn, kwam daarna op de markt en zette de trend.

+ Lees verder
175 kilometer per uur door de modder rijden, waardoor de motor het uitgilt. Iedereen die erachter rijdt blijft achter in hun stofwolk.

Berthold Hauser

2-cilinder boxermotor

77
kW (105 pk) bij 7.000 t/min
1.170
ccm inhoud
115
Nm / koppel
196,5
kg rijklaargewicht
Lucht-/vloeistofgekoelde, 2-cilinder 4-takt boxermotor

Zo eenvoudig als het was in de jaren '80.

Zo eenvoudig als het was in de jaren '80.

Technisch gezien is de HP2 Enduro gebaseerd op de R 1200 GS. Op basis daarvan is hij compromisloos afgewerkt tot een offroad racer: lichter, wendbaarder en sportiever. Voor de ontwikkeling tot een echte offroad sportmotor moest er veel gewicht verminderd worden, waardoor de HP2 Enduro rijklaar slechts 196,5 kilo woog. Dit ligt in lijn met het gekozen doel: het bouwen van een Enduro die het gewicht van de jaren tachtig verenigt met de prestaties en technologie van vandaag. Er is maar één ding dat consistent blijft: hoge prestaties. 105 pk, upside-down voorvork, veerpoot, paralever. Een motorfiets voor degenen die met volle snelheid vooruit durven scheuren over het grind en niets dan een wolk van stof achterlaten.

+ Lees verder

Zware praktijktesten.

Zware praktijktesten.

Toen het team van projectmanager Markus Theobald klaar was om te gaan testen, waren de concurrentie en de klanten verbaasd. De dynamiek is het belangrijkste element dat uit de boxermotor naar voren komt en verder gaat in elk klein detail. Zo extreem als de HP2 Enduro zelf, zijn de omstandigheden waaronder deze wordt getest. Tijdens de Duitse Cross Country-kampioenschappen (GCC) toont het net zo goed zijn offroad-capaciteiten als bij de beruchte woestijnrace Baja California of de Oostenrijkse Erzbergrodeo. Deze laatste wordt beschouwd als een van de zwaarste Enduro-races ter wereld en een broedplaats voor getalenteerde offroad rijders. Zulke rijders zijn Simo Kirssi, Jimmy Lewis en Chris Pfeiffer, die de HP2 Enduro op de Erzberg opnieuw zullen testen.

+ Lees verder

Sensatie op de Erzberg.

Berthold Hauser is als Motorsport manager persoonlijk aanwezig, wanneer zijn rijders voor sensatie zorgen tijdens de Erzbergrodeo. In 2006 domineert Simo Kirssi de Iron Road proloog met de HP2 Enduro en herhaalt hij zijn prestaties in 2007 met een overwinning in de Champions League en in de proloog. De HP2 Enduro onderscheidt zich echt van de rest van het startveld van meer dan duizend deelnemers met kleine, wendbare Enduros. "Iedereen was verbaasd hoeveel kracht er kon worden gehaald uit de schijnbaar zware boxers", vertelt Berthold Hauser. "De HP2 Enduro verraste ons het meest met zijn rijgemak, hij klom de steile hellingen op met zo'n ongeëvenaarde trekkracht, dat we allemaal zeiden: het is ongelooflijk."

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner