De racende boxer.

Met de HP2 Sport hard op weg om een supersport motor te worden.

Hoe dynamisch kan BMW Motorrad zijn? Met de HP2 Sport betreedt het merk opnieuw het race segment en is hiermee op weg naar de eerste viercilinder supersport motor uit Beieren. 

Alles of niets. Degenen die succesvol willen zijn in de sport hebben behoefte aan kracht, expertise, wilskracht, uitstekende toepasbaarheid en heldere technologie. Daarom verenigt BMW Motorrad zijn krachten en bereidt zich voor op een sprong in het parallelle universum: koffers, verwarmbare handvatten, duobuddyseats en de rest. Welkom in de sportwereld, alles wordt teruggebracht tot de essentie. Productmanager Gerhard "Gegesch" Lindner is een voormalig racer en heeft een duidelijke richting waar de reis van het HP project heen moet. Het gevoel van optimisme heerst in de noordelijke wijk van München. De ambitie: om de sportiefste en sterkste boxer ooit te bouwen.

+ Lees verder

2-cilinder boxermotor

98
kW (133 pk) bij 8.750 t/min
199
kg rijklaargewicht
115
Nm / koppel bij max. 6.000 t/min
1.170
ccm inhoud
Lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor

De wensenlijst van een coureur

Samen met projectmanager Rainer Bäumel stelt Gegesch een wensenlijst samen. Hij is lang en duur, maar in de ogen van het ontwikkelteam is elk item absoluut essentieel. Bijvoorbeeld de schakelassistent. "In het weekend kreeg ik motorfietsen van de demovloot, zelf schakelassistent toegevoegd en zelfs de motorfietsen van mijn collega's aangepast", herinnert Gegesch, woordvoerder van BMW Motorrad zich. Het team en de beslissers zijn net zo onder de indruk van deze functionaliteit als hijzelf. Als motorrijder is hij bekend met echte racetechnologie. Er staan nog meer relevante items op het wensenlijstje: rijwielgedeelte van Öhlins, remsystemen van Brembo-Radial, een zelfdragend carbon voor- en achtergedeelte, 2D-dashboard uit de MotoGP, gesmede velgen, Race-ABS en HP schakelassistent.

+ Lees verder

Een boxer voor de bochten

Uiteindelijk is elk item van de wensenlijst geïmplementeerd. Het is niet nodig om compromissen te sluiten. De gloednieuwe radiale boxermotor met bovenliggende nokkenassen zorgt voor de rest. Dit alles maakt de R 1200 S, met al zijn fundamentele sportieve kenmerken, nauwelijks herkenbaar. Met 133 pk en een drooggewicht van 199 kilo is de HP2 Sport de krachtigste BMW motorfiets met boxermotor tot nu toe. En niet in de laatste plaats: de meedogenloze race-trim is goed zichtbaar door de herpositionering van het spruitstuk. Ter bevordering van de grondspeling in bochten zit deze niet langer onder de cilinders, maar centraal onder het oliecarter. De productie in de Berlijnse fabriek wordt speciaal voor dit doel aangepast. Het is de moeite waard: BMW Motorrad toont zijn competentie in termen van dynamiek en zet zijn naam in de geschiedenisboeken van de sportmotoren als de eerste fabrikant die HP schakelassistent, Race-ABS en gesmede velgen als standaard af fabriek aanbiedt.

+ Lees verder

Design concept op het circuit

Zelfs zonder naar de technische finesses te kijken scoort de HP2 Sport punten met zijn nieuwe ontwerp en perfecte ergonomie - wat op een zeer onconventionele manier tot stand komt. Sicilië. Fine-tuning is de naam van het spel op de racecircuits Siracusa en Racalmuto. Testrijder Jürgen Fuchs geeft feedback over de rijkarakteristieken en ontwerper Ola Stenegard past zijn boetseerklei dienovereenkomstig toe. Op deze manier optimaliseert het team de tankvorm en zitpositie bijna tijdens de rit en zorgt het voor ergonomie die Gegesch als "sensationeel" beschouwt. Van de vermeende zware boxer wordt geleidelijk een competitieve racemachine ontwikkeld; een die na zijn marktintroductie in 2007 zou schitteren tijdens 24-uurs races in Le Mans, Magny-Cours en Barcelona.

+ Lees verder

Blauwdruk voor een supersport

De doelen van de HP2 Sport gaan veel verder dan goede verkopen. De motorfiets is een pionier voor de toekomst. Het troost eventuele twijfelaars en neemt ze mee op het dynamische pad dat BMW Motorrad heeft gekozen. Al lange tijd liggen er plannen voor de S 1000 RR in de kast. Technische kenmerken zoals schakelassistent of Race-ABS, maar ook de ergonomie, vloeien allemaal samen in het ontwerp van de RR. Maar het belangrijkste: BMW Motorrad ademt met de HP2 Sport weer de sfeer van de racerij uit en vat vlam. Toen de RR in 2009 op de markt kwam, bracht zijn eerste reis hem naar het WK Superbike. Het is het begin van een nieuw hoofdstuk, dat High Performance consequent in beeld brengt.

+ Lees verder
Met de HP2 Sport laten we er geen twijfel over bestaan dat BMW Motorrad ook in staat is om een 4-cilinder supersport motor te bouwen.

Gerhard „Gegesch“ Lindner

Productmanager HP2 Sport

Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner