De superbike.

Hoe de HP4 zijn voorganger inhaalt.

De voorloper doorontwikkeld: maar nog sneller, innovatiever, exclusiever. Met deze versie, op basis van de S 1000 RR, is het eerste viercilinder HP model - en de eerste productiemotorfiets ter wereld met elektronisch rijwielgedeelte - op de markt verschenen: de HP4. 

HP motorfietsen komen uit een heksenketel, waar een paar gekke individuen als leeuwen vechten voor hun droom - totdat het een realiteit wordt.

Rudolf Schneider

Projectmanager HP4

4-cilinder 4-takt lijnmotor

142
kW (193 pk) bij 13.000 t/min
199
kg rijklaargewicht (met Race-ABS)
112
Nm / koppel bij max 9.750 t/min
999
ccm inhoud
HP4

In de ogen van veel BMW Motorrad medewerkers is de RR al super HP. De eerste 4-cilinder supersport motor van BMW is in recordtijd met een knal in de racescène terecht gekomen en heeft respect gekregen. Moet of mag een HP versie van de S 1000 RR worden gebouwd? Het hoeft niet zo te zijn. Maar het kan zeker zo zijn. "Voor ons was vanaf de eerste dag duidelijk: we moesten een HP bouwen op basis van de RR", zeiden de toenmalige projectmanager en productmanager van de S 1000 RR en de HP4, Rudolf Schneider en Sepp Mächler. "Deze machine schreeuwt echt om een HP uitvoering."

+ Lees verder

Race virus op het bestelformulier

Op het bestelformulier van de HP4 is het doel duidelijk gedefinieerd: maak de RR nog sneller, innovatiever en exclusief. Het is een kwestie van componenten in de machine ontwikkelen die later in massaproductie kunnen worden geproduceerd. Zoals bijvoorbeeld de HP2 Sport de schakelassistent en het Race-ABS aan de RR heeft doorgegeven. Om echte innovaties uit de ideeën te creëren, gaat het ontwikkelteam van de HP4 veel dingen uittesten. Ze zijn allemaal besmet met het race virus. De geest van het racen breidt zich uit naar het werk en maakt het HP4 project tot een echte uitdaging. "Het hele team moet van dit type motorfiets houden met elke vezel van zijn lijf", zegt Rudolf Schneider. Hijzelf heeft, net als veel van zijn medewerkers, ervaring op het circuit en weet wat daar belangrijk is.

+ Lees verder

Nog verder

"In een project als dit heb je zeer gemotiveerde idioten nodig", zegt de projectmanager. "Er is een uitdrukking in het Duits die zegt: een goed paard springt alleen zo hoog als het moet." We hebben allemaal veel hoger gesprongen, met volledige intentie! " Visies die in het begin misschien te ver leken te gaan, worden uiteindelijk werkelijkheid. In 2012 komt de HP4 op de markt. Het is de allereerste in serie geproduceerde motorfiets met een elektronisch rijwielgedeelte. De Dynamic Damping Control (DDC) vergemakkelijkt de dynamische aanpassing van de demping van de upside-down voorvork en veerpoot aan de wegsituatie. Bovendien laat het team niets weg als het gaat om racecomponenten: titanium uitlaat, gesmede velgen, carbon delen, geoptimaliseerd Race-ABS. Het eind van het liedje is een machine die even geschikt is voor het racecircuit als de straat.

+ Lees verder

Af fabriek rechtstreeks naar het circuit

Met de HP4 creëert het projectteam een duidelijk gepositioneerde race machine, volkomen onredelijk en ver verwijderd van de normaliteit. Hoogwaardige elektronica en rijprestaties vergemakkelijken het racen af fabriek. Om iets toe te voegen aan de standaard uitvoering, biedt BMW Motorrad voor de HP4 ook een race pakket: HP rem- en koppelingshendel, HP voetsteunen, carbon HP motorspoiler. HP wordt een tastbaar merk en de raceversie is een verkoopsucces. Met het nieuwste HP model laat BMW Motorrad opnieuw zien hoeveel het merk is veranderd. "De dynamiek die we met HP hebben gecreëerd, is tegenwoordig overal terug te vinden", zegt Rudolf Schneider. "Het is niet langer een contradictie om naast een GS een RR in de garage te hebben staan."

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.