Het leven van Byron.

Van Zuid-Afrika naar het andere uiteinde van de wereld via de GS Trophy.

Rijden op gletsjers van de jungle in Zuidoost-Azië tot IJsland – voor Byron Coetsee, winnaar van de internationale GS Trophy, opent het rijden van de GS heel wat mogelijkheden. De bestemming van zijn laatste missie ligt op 11.500 kilometer ten noorden van zijn thuisstad Kaapstad.

Wie een reclamespot voor de nieuwe R 1200 GS wil maken, moet de locatie zorgvuldig selecteren – zeker vandaag, aangezien paparazzi altijd plots kunnen verschijnen. Voor de filmcrew, die naar IJsland is gereisd voor deze nieuwe opdracht, was het een voordeel dat de meeste avontuurmotorrijders het dunst bevolkte land in Europa niet op hun radar hebben. Dit maakt het eiland perfect voor een shoot.

+ Lees verder

Mijn huis is jouw huis.

De bekendste rijder in de campagne is de 24-jarige Byron Coetsee uit Kaapstad, die na zijn lange reis vriendelijk werd ontvangen door Inga Birna Erlingsdóttir, de GS-rijder uit IJsland, die in de damesknock-out meereed en ook betrokken is bij de laatste GS-productshoot.

Hoewel ze aan extreme uiteinden van de wereld wonen, werden Inga en Byron al snel vrienden dankzij hun gemeenschappelijke GS Trophy-ervaringen. Voor het begin van het filmen, bracht Byron verschillende dagen door met Inga om haar te helpen haar off-roadprestaties te verbeteren. 

 

+ Lees verder

"Ik vind het leuk om mee te maken hoe iemand zijn rijvaardigheid perfectioneert", geeft de langharige Zuid-Afrikaan toe. Hijzelf won de BMW Motorrad internationale GS Trophy in Zuidoost-Azië in maart 2016 samen met zijn teamgenoten Charl Moolman en John Harris. "Ik ben speciaal iets eerder aangekomen om Inga een beetje te coachen. Ze heeft al enorm veel vooruitgang geboekt. Het doet me plezier dat te zien." Dit is hét kenmerk van de BMW Motorrad-community: we moeten elkaar steunen en helpen. Sinds hij de trofee won, is Byron voortdurend verbaasd over hoe stabiel en behulpzaam het wereldwijde netwerk van rijders met een passie voor de GS is.

+ Lees verder

"Bij de trofee had ik het geluk te kunnen rijden met enkele van de beste rijders ter wereld, maar ik had nooit gedacht dat de liefde voor deze motorfiets zou leiden tot een community die over de hele wereld verspreid is. Inmiddels heb ik overal ter wereld vrienden – ik kan zo goed als overal naartoe reizen en gewoonlijk iemand vinden die me een slaapplek kan aanbieden voor de nacht." Byron, Charl en John hebben hetzelfde gedaan na hun bezoek aan de BMW Motorrad Days 2016 in Garmisch-Partenkirchen, Duitsland. De drie reisden door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië en Tsjechië en ontmoetten onderweg hun tegenstanders voor de GS Trophy. Dit illustreert een van de principes van de wereld van BMW Motorrad: je rijdt nooit alleen.

+ Lees verder

Hoe alles begon

 

Byrons liefde voor tweewielers begon bij het lokale motocross-circuit. Toen hij 7 jaar was, nam zijn vader hem er mee naartoe. Toen Byron een 80 CC kindermotorfiets te koop zag staan, smeekte hij zijn vader om die voor hem te kopen. Zijn vader beloofde: als hij een rit kon rijden door het diepe zand en het voertuig onder controle kon houden zonder zijn voeten te gebruiken, kreeg hij de motorfiets. Byron was toen al net zo geconcentreerd als nu, en hij slaagde in zijn taak – en 2 dagen later kwam zijn vader thuis met de kleine motorfiets boven op de trailer. Een levenslange passie was geboren.

 

+ Lees verder

"Ik vroeg papa elk weekend om te mogen rijden en ik maakte gebruik van elke gelegenheid om op mijn motorfiets te zitten – zelfs in de tuin. Toen ons huis werd gerenoveerd, gebruikte ik de berg zand om sprongen te oefenen. "De eerste motocrossrace volgde, en hij had al succes. Daarna ontwikkelde hij, op advies van zijn vader, steeds meer interesse voor avontuurmotorfietsen.

+ Lees verder

"Toen ik ongeveer 14 jaar oud was, zette hij me op zijn GS en liet me het blok rond rijden in eerste versnelling. Hij zat op het zadel vlak achter me. Hij had enorm veel vertrouwen in mijn rijvaardigheid. Het versterkte mijn zelfvertrouwen. Vandaag hebben we allebei onze eigen GS en zijn we samen onderweg."

+ Lees verder

Eerst touren, dan trofeeën

Op ontelbaar veel ritten is Byron dwars door Zuid-Afrika en Namibië gereden. Hij werd een extreem ervaren rijder en uiteindelijk, nadat hij heel wat regionale en nationale kwalificatieraces had gewonnen, nam hij deel aan de internationale GS Trophy voor het team van Zuid-Afrika. Byron, Charl en John waren erg gemotiveerd en elk van hen wilde de eerste Zuid-Afrikaan worden die de GS Trophy mee naar huis bracht.

"We wisten allemaal dat dit niet over ons alleen ging. We konden alleen winnen als we samenwerkten. Voordat de Trophy-race startte, brachten we veel tijd door om elkaar te leren kennen. We gingen trainen in Lesotho en werkten nauw samen met de journalist Stefan Boshoff. In Thailand namen we allemaal samen deel aan de wedstrijd en zouden als winnaars eindigen."

+ Lees verder

Zoals de meeste Trophy-deelnemers voor hem wil Byron graag een "deel van de familie" blijven en ook deelnemen aan de volgende GS Trophy. Een van de highlights van de Trophy dit jaar was voor hem dat er voor het eerst een vrouwenteam meedeed. Dat was, naar zijn mening, een extreem positieve stap voor BMW Motorrad. "Ik vind het cool dat er vrouwen zijn die net zo gek zijn op GS-motorfietsen als wij. Het is fantastisch dat BMW hun het platform biedt om zichzelf verder te ontwikkelen en precies de juiste stappen heeft genomen. Door een vrouwenteam toe te laten tot de GS Trophy, heeft BMW op ongelooflijke wijze duidelijk gemaakt dat er veel vrouwen zijn die aanspraak maken op een plaats in de 'familie'. In een domein dat sterk door mannen wordt gedomineerd is dat heel erg cool."

+ Lees verder

In het hier en nu

De laatste 12 maanden waren een erg opwindende periode voor de software-ingenieur uit Kaapstad: hij had nog maar nauwelijks de regionale en nationale kwalificatieraces afgewerkt met zijn R 1200 GS model 2009, of hij was al op weg naar het winnende team in een internationale race in Zuidoost-Azië – en korte tijd later ging hij met de nieuwe GS rijden in IJsland. Vanaf het moment dat hij zelf plaatsnam op de laatste versie, is Byron ervan overtuigd dat de beste motorfiets ter wereld een nog betere motorfiets is geworden.

"De GS is altijd al een motorfietslegende geweest, maar in de laatste vijf jaar is hij enorm geëvolueerd – door de invoering van waterkoeling helemaal naar deze laatste versie, waar ik nu ben en die echt aanvoelt zoals een rit op een zware motocross-bike – gewoon fantastisch. Wat de BMW-ontwikkelaars hebben bereikt met deze nieuwe GS is echt ongelooflijk."

 

+ Lees verder

 

Byron vindt ook dat het prachtige IJsland met zijn lavavelden, watervallen, gletsjers en geisers een fantastische bestemming is voor GS-fans, maar is ook van mening dat Zuid-Afrika onklopbaar is voor avontuurritten door zijn ongelooflijke diversiteit. "Grind, harde Enduro, geasfalteerde paden – in Zuid-Afrika vind je alles, van zandduinen in Atlantis tot de bergen van Franschhoek, waar je 13 passen kunt rijden in één dag! En wie graag op onverharde wegen rijdt, vindt zeker wat hij zoekt."

 

+ Lees verder
Ik heb niet veel vrije tijd – dat klopt. Als ik niet aan het rijden ben, denk ik aan rijden – het is een beetje een obsessie.

Byron Coetsee

Als hij niet op zijn motorfiets zit, is Byron bezig met het ontwikkelen en realiseren van apps. Hij heeft het erg druk en, zoals hij zelf zegt, heeft hij een obsessie voor rijbewijzen – voor voertuigen op land, water en in de lucht. Ik wil om het even welke plek op deze aarde kunnen bereiken. Daarom heb ik een duikbrevet, een rijbewijs en een vliegbrevet. Nadat ik mijn zeilbewijs heb behaald, is het volgende op mijn lijstje een rijbewijs voor vrachtwagens.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.