Aan het einde van de weg.

Van Dylan Wickrama's oversteek over de Stille Oceaan op een GS-aangedreven vlot wordt nu een film gemaakt.

De weg eindigt bij de Darién Gap. Om zijn reis van Alaska naar Argentinië voort te zetten, bouwt Dylan Wickrama een vlot, aangedreven door zijn BMW R 1150 GS, en start zijn avontuur in de Stille Oceaan. Het verhaal van de Sri Lankaan fascineert velen. Nu wordt er een documentaire gemaakt - met crowdfunding.

Het leven verzint soms verhalen die ongelooflijker zijn dan wat een Hollywood-scenarist zou kunnen bedenken. Een voorbeeld van zo'n verhaal uit het echte leven is dat van Dylan Wickrama. Het gaat over een jongen die vaak uitkeek over zee in zijn geboorteland Sri Lanka en wilde weten wat er voorbij de horizon lag. Het leek onwaarschijnlijk dat hij het ooit zou ontdekken. Want Dylan groeide op in een arm gezin. Zijn vader werd vermoord door een inbreker toen Dylan nog geen zes jaar oud was. Hij moést wel, veel te snel, volwassen worden en verantwoordelijkheid nemen. Jaren later kreeg hij de kans om de wereld te ontdekken die hij tot nu toe alleen kende van de kranten die in het dorp werden gedeeld. Op zijn BMW R1150 GS "Bruce" reisde hij meer dan 210.000 km op vier continenten gedurende drie jaar. Maar het echte avontuur begint aan de Darién Gap tussen Panama en Colombia.

Dylans verhaal op het grote scherm.

Het begint allemaal bij de Darién Gap.

Dylan Wickrama is op de Pan-American Highway, de hoofdverkeersader van Amerika die zich over het hele continent uitstrekt, van Alaska helemaal naar Tierra del Fuego. Tussen Panama en Colombia ligt een beroemde kloof die bekend staat als 'de Darién Gap'. Wie deze wil oversteken moet zich door dicht tropisch oerwoud en overstroomd moerasland worstelen. Achter elke struik schuilt gevaar. Niet alleen wilde dieren, maar ook guerillastrijders, rebellen en drugssmokkelaars, want de Darién Gap is een beruchte hotspot voor drugshandel.

+ Lees verder

Niet echt een plaats waar een motorrijder die alleen reist thuishoort. Dylan is op een doodlopende weg beland en zit vast. Tijdens zijn onvrijwillig verblijf raakt hij bevriend met verschillende mensen en vindt hij uiteindelijk sponsoren voor zijn idee: een "cruise" op de gevaarlijke Stille Oceaan over een traject van 700 kilometer. Maar dit is niet zeilen zoals Dylan dat woord begrijpt. Vooral aangezien de Sri Lankaan geen enkele zeilervaring heeft.

+ Lees verder

700 kilometer door een ruwe zee

Dylan bouwt een vlot van tien lege olievaten. Hij brengt er een zeil op aan - en dan komt Bruce erbij kijken. Dylan verlengde de as van de R 1150 GS en integreerde de motorfiets zodat deze als motor voor het vlot kan dienen. Hij doet 120 liter benzine in jerrycans en neemt deze mee aan boord als brandstof. Op de Stille Oceaan komt hij terecht in sterke stromingen die hem diep de zee in trekken. Dagenlang drijft hij doelloos rond op de oceaan, en weet hij niet meer waar hij is en in welke richting hij moet varen. Dolfijnen komen hem redden.
+ Lees verder
Het feit dat Dylan zijn reis overleeft is bijna een mirakel. "Ik vertrouw op fysica, maar nog meer op mirakels die lijken te gebeuren wanneer we het ware plezier ontdekken in het leven", zegt Dylan, wiens volledige achternaam "Samarawickrama" letterlijk "hij die het avontuur viert" betekent. "Op zee kon ik een uniek avontuur beleven en mijn eigen grenzen testen." Dylan gelooft vast dat deze ervaring specifiek de beste kans biedt om nieuwe dingen te beleven in de wereld.
+ Lees verder
Ik kan nauwelijks geloven dat ik gedaan heb wat ik heb gedaan. Deze zes weken waren de moeilijkste en tegelijk de mooiste van mijn leven.

Dylan Wickrama

"Ik heb geleerd om mijn angst te overwinnen en geduld te hebben, en ik heb veel geleerd over mijn kunnen. Als ik erop terugkijk, kan ik nauwelijks geloven dat ik dat allemaal heb gedaan. Deze zes weken waren de moeilijkste en tegelijk de mooiste van mijn leven. We moeten meer in onszelf geloven. We moeten ons concentreren op het goede en een positieve houding aannemen, in plaats van bij het onmogelijke te blijven stilstaan."
+ Lees verder
Ga naar het interview

Een concept dat een film waard is.

Het is niet verwonderlijk dat filmmakers interesse kregen voor het ongelooflijke avontuur van Dylan. "Dylans verhaal moet aan de hele wereld worden verteld", zegt Markus Bauer, mede-oprichter van het pas opgerichte Oostenrijkse productiebedrijf LM.Media in Linz, dat graag een documentaire zou maken over het avontuur. "Deze man was helemaal alleen en eenzaam op de hoge zee. Dit feit alleen al is ideaal voor een spannende plot. Maar Dylans reis is nog veel meer dan dat."
Als de film echt wordt gemaakt, zal Dylan terugkeren naar Panama met de filmcrew en de mensen ontmoeten die hij voor het eerst ontmoette sinds het einde van zijn wereldtour. Piraten die hem hielpen, politieagenten die een oogje dichtknepen voor zijn illegale avontuur, locals uit de jungle van Darién.
"We willen de vele verhalen vertellen die er zijn over angsten, rampen en de behulpzaamheid van onbekenden", zegt Markus Bauer. "We willen laten zien dat een positieve houding de sleutel is tot succes. Dylans geloof in de goedheid van mensen laat zien dat deze wereld niet alleen slecht is, zoals je meestal in de media leest."
+ Lees verder

Een avonturenfilm met crowdfunding

Dylan en Markus Bauer's filmteam hopen dat de productie van deze documentaire de steun zal krijgen van een globale community van avonturiers. Ze zijn ervan overtuigd dat crowdfunding de beste manier is om het project te financieren. Ongeveer 100.000 euro is nodig om de productiekosten te dekken. De lancering van het project is gepland voor einde 2016, en het filmen in 2017.
Het boek "Aan het einde van de weg" geeft een voorproefje van het avontuur, en is geschreven door Dylan samen met reisjournalist Martina Zürcher, die sindsdien met hem getrouwd is. De volledige hardcover-editie van 311 pagina's heeft zeer positieve reviews gekregen in avontuurreisblogs en -forums.
+ Lees verder
Steun het filmproject
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.