"Ik praatte tegen Bruce."

Interview met Dylan Wickrama over zijn trip op het motorvlot.

Avonturiers kennen geen obstakels. Ze kennen maar één ding: de beruchte Darién Gap, die zoveel problemen voor reizigers op de Panamericana tussen Panama en Columbia veroorzaakt. Terwijl vliegen waarschijnlijk de meest ideale manier zou zijn geweest, bouwde Dylan Wickrama zijn R 1150 GS 'Bruce' om tot een vlot en stak de Stille Oceaan over. In een interview vertelt hij ons over zijn ongelooflijke reis en onthult hij de geheimen over zijn overleving.

Dylan, in jouw boek heb je het bijna uitsluitend over de reis per vlot over de Darién Gap en slechts kort over je drie jaar durende, avontuurlijke wereldreis. Waarom?
Er zijn al zoveel boeken over reizen per motorfiets. Maar mijn ervaring met het motorvlot was iets speciaals. Ik wil met mijn boek een breed publiek bereiken, niet alleen de motorcommunity. Dit verhaal gaat over veel meer dan alleen motorrijden. Ik wil binnenkort een boek gaan schrijven over de rest van mijn reis.
Je hebt een vlot gemaakt van 10 olievaten en jouw GS 'Bruce' zonder echt veel na te denken over de mogelijke gevaren. Dat klinkt een beetje wereldvreemd.
Het leven is bedoeld om te leven. Ben je er tevreden mee altijd op dezelfde plek te werken, een paar weken per jaar door te brengen op hetzelfde strand en je leven te leven alsof er niets op de wereld te ontdekken valt, dan moet je dat absoluut doen. Maar als je dromen hebt, moet je ze najagen. En dingen doen die onmogelijk lijken, is hoe je deze prachtige wereld kan ontdekken. Alleen dan zie je de wonderen van de wereld. En wonderen geven ons het gevoel dat we in een sprookje leven. Voor mij is dat leven.
Je boek over je reis op het vlot over de Stille Oceaan leest ook als een sprookje, maar het is echt. Hoe heeft dit jou veranderd?
Ik heb veel geweldige, ongelooflijke en onvergetelijke gebeurtenissen meegemaakt. Ik ben gered door dolfijnen. Geholpen door lokale bewoners in de jungle van Darién. De stormen en het onweer. Dit zijn geen verhalen die men elke dag hoort. Voor mijn reis geloofde ik niet en maakte ik grapjes over god. Vandaag de dag ben ik ervan overtuigd dat er een god is.
+ Lees verder

Samen met jouw R 1150 GS 'Bruce' heb je veel meegemaakt. Ook al is Bruce een machine - brengt een wereldreis als deze jullie op een bepaalde manier dichter bij elkaar?

Het is een heel speciale relatie. Bruce bestaat dan wel uit een hoop staal en plastic en veel verschillende onderdelen, maar deze motor was mijn reisgenoot op deze reis. Ik heb veel nachten alleen doorgebracht. Ik weet niet precies wanneer het begon, maar op een bepaald moment begon ik tegen Bruce te praten. Ik leerde hem zo goed kennen dat ik hem zelfs meenam op volle zee. Hij zal altijd een speciaal onderdeel van mijn leven zijn.

Denk je dat je reis eerder was geëindigd als je niet dergelijke doe-het-zelf-vaardigheden, vindingrijkheid en zo'n instelling had gehad?

Nee, je hoeft niet goed te zijn in DHZ om de wereld over te reizen. Ook al is het handig dat je jezelf kunt redden, zodat je niet te lang op dezelfde plaats vast blijft zitten. Reizen is zo makkelijk geworden. Er is altijd hulp in de buurt. Maar het is belangrijk om een positieve instelling te houden. Vooral als je je eigen grenzen aan het testen bent; het is een absolute must. Optimisme werkt als een magneet en trekt alle goede dingen in het leven aan.

+ Lees verder

Was je in staat om op de wereld om je heen te letten en hiervan te genieten?

Ja, natuurlijk. Ik leef altijd in het moment. Op dit moment word ik geprikt door een mug. Is het niet ongelooflijk dat zo'n klein insect mijn aandacht kan trekken door ongemak te veroorzaken? Ik vind het magisch. Andere mensen vinden dat mogelijk niet. Een klap - en het onderwerp is opgeschreven en vergeten.

Wat zijn de meest belangrijke ingrediënten voor geluk?

Tevreden zijn met wat je hebt. En gelukkig zijn met wat je hebt in plaats van ongelukkig te zijn over alles wat je niet hebt. Al het andere is extra, een bonus.

+ Lees verder
Optimisme werkt als een magneet en trekt alle goede dingen in het leven aan.

Dylan Wickrama

Hoe definieer jij thuis?
Ik was op zoek naar het antwoord op deze vraag toen ik over de wereld reisde. Ik vertrok en kwam drie jaar later terug bij mijn beginpunt en bedacht op dat moment dat ik mijn thuis nooit had verlaten. Thuis zit in mij.
Waarom maken er niet meer mensen avontuurlijke reizen?
De avontuurlijke kriebel is door de hele menselijke geschiedenis te zien. Wij hebben over de wereld gereisd, nieuwe dingen ontdekt, we hebben ervaringen opgedaan en veel geleerd. Er ergens zijn we gestopt en verzamelaars geworden. Wij hebben zoveel verzameld en zijn eenvoudigweg gestopt met reizen. Wij vertellen ons zelf: "Dit is van mij en nu blijf ik hier."
+ Lees verder
Waarom heb je geen definitief plan als je reist?
Je kunt een plan hebben, maar dat moet eigenlijk meer een idee zijn. Reizen gaat om het verzamelen van ervaringen. Als je plannen maakt, bestaat het risico dat je deze speciale ervaringen mist. Als kind zag ik foto's van grote Sequoia-bomen en ik dacht dat het gaaf zou zijn om ze van dichtbij te bekijken. Jaren later reisde ik door Californië en bevond ik mijzelf ineens tussen deze gigantische bomen. Zonder dat ik het mij realiseerde, was ik aangekomen op de plaats waar ik als kind van droomde. Ik was die dag zo blij en ik kon mijn tranen niet binnenhouden.
Wat is het volgende avontuur van Dylan Wickrama?
Ik heb het momenteel erg druk met mijn presentaties, speeches, boekpromoties en een documentaire-project. Maar ik heb nog steeds een algemeen idee van wat ik wil gaan doen. Dat blijft voorlopig echter geheim.
+ Lees verder
Steun het filmproject van Dylan Wickrama.
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner