GS Trophy 2012.

In 7 dagen door Zuid-Amerika.

Uiteindelijk won het Duitse trio rijders met een duidelijke marge van 18 punten van het Franse team, stuk voor stuk atleten met natuurtalent die nu waarschijnlijk spijt hebben van een gemiste kans om punten te scoren toen ze bij de eerste fotowedstrijd niets instuurden. De Italianen rondden de top drie af, met stevige prestaties gedurende de hele week. Maar bij de GS Trophy gaat het niet echt om winnen of verliezen, het belangrijkste is team spirit, kameraadschap en avontuur delen met gelijkgestemde mensen uit de hele wereld. 

+ Lees verder

Toen de rijders het Trailanqui resort in de buurt van Temuco binnenreden, na zeven dagen tests en beproevingen op twee wielen, waren opluchting en vreugde erg duidelijk te zien, met intense emoties in deze internationale community die een passie voor GS-motorfietsen en de BMW-lifestyle deelt. 

Bij de rijders waren er ook een paar speciale gasten, onder andere Heiner Faust, Vice President Sales en Marketing voor BMW Motorrad. Hij zei: "Zuid-Amerika was de perfecte locatie voor de derde GS Trophy. Als je om je heen kijkt en al deze mensen ziet, zie je dat ze blij zijn dat ze hier zijn en dit avontuur kunnen delen. Dit is een unieke ervaring voor alle deelnemers en ik ben erg trots op het GS Trophy-merk dat we samen opbouwen."

Tot het reizende circus van F 800 GS-rijders behoorden ook het Hoofd van het BMW Museum, Ralf Rodepeter, die ook reed met een 800cc BMW GS twin, maar een zeer speciale die 28 jaar geleden van de lopende band in Berlijn rolde. Deze R 80 G/S Parijs-Dakar-editie staat normaal in het bekende BMW Museum in München, waar hij deel uitmaakt van de BMW Classic-collectie. Hoewel hij niet deelnam aan de wedstrijd was Ralf vastberaden om elke kilometer van de GS Trophy te rijden op deze iconische, eerste generatie GS die de inspiratie vormde voor alle volgende modelvarianten. Over zijn ervaring bij de GS Trophy zei Ralf dat het evenement van 2012 "waarschijnlijk de beste rij-ervaring van mijn leven was, en de herinneringen eraan zullen me altijd bijblijven."

Veel deelnemers deelden dit standpunt, zo ook Shinichi Yamashita uit Japan, die zei: "Tja, het is eindelijk voorbij, maar ik zou zeker graag terugkomen en het nog eens overdoen. Ik heb erg genoten van alle liaisons en Specials, vooral van het beklimmen van heuvels en de vijfde dag in het regenwoud, waar er door de regen minder stof in de lucht hing en we beloond werden met ongelooflijke zichten en ritten. Ik heb thuis in Japan een BMW F 800 GS en het is een goede motorfiets voor avontuurreizen, maar bij deze uitstap ging het allemaal om het ontmoeten van fantastische mensen uit de hele wereld. Het is de beste ervaring uit mijn leven tot nu toe.” 

+ Lees verder


De Britse rijder Cameron Thompson kon zijn ervaringen moeilijk in woorden vatten, maar in elk geval was de GS Trophy een ervaring die zijn leven veranderde: "Ik heb zo veel meegemaakt dat ik het nauwelijks kan beschrijven", zei hij. "Deze reis door Patagonië is de beste rit die ik ooit heb gemaakt – maar je moet met een GS rijden om te begrijpen waar dit soort reis over gaat. Het ervaren van deze wegen en dit soort rijden geeft een nieuwe dimensie aan de mogelijkheden van de motorfiets. Ik heb de 800 GS de hele week in allerlei moeilijke situaties gebracht, maar hij heeft me er steeds zonder moeite doorheen gebracht. Het Team UK kwam hier naartoe als kampioen, maar we zijn niet teleurgesteld dat we de titel niet hebben kunnen behouden – er zijn een paar rijders met heel veel talent hier aanwezig. Voordat ik naar Zuid-Amerika kwam, zei mijn vrouw dat erbij zijn al een winnaar van me maakt – en nu weet ik wat ze bedoelde.” 

+ Lees verder

Het Zuid-Afrikaanse team heeft zich laat aangemeld, maar ze waren erg populair bij het evenement dit jaar, vooral nadat ze alle Trophy-teams leerden 'ullulaten' (een soort strijderskreet met hoge tonen). Zo steeg het geluidsniveau bij elk diner en elke special vanaf de vierde dag. Voor teamlid Wayne was deelnemen aan de Trophy een droom die werkelijkheid werd, vooral nadat Zuid-Afrika in 2010 zo'n fantastisch evenement had georganiseerd: "Het is een geweldig avontuur geweest dat mijn verwachtingen heeft overtroffen", zei hij. "Eigenlijk wist ik in het begin niet goed wat te verwachten, en er waren zo veel fantastische aspecten aan deze rit – mensen uit verschillende landen en culturen ontmoeten, het eten, de organisatie, enz. Het rijden was fantastisch; een deel van het terrein in Patagonië leek erg op de Karoo-regio in Zuid-Afrika, en de F 800 GS I rode was perfect voor deze opgave. Ik heb thuis een R 1200 GS Adventure , en het was geweldig om deze prachtige, wendbare kleinere GS uit te proberen." 

+ Lees verder

Net zoals Japan, Italië en Duitsland heeft het team van de Amerikanen tot nu toe aan alle GS Trophy-evenementen deelgenomen. Teamlid en F 800 GS-rijder Carlo Boffi was maar wat blij dat hij kon deelnemen aan de show: "Ik vind het zeker jammer dat het voorbij is", zei hij. "Ik heb zo'n heerlijke tijd gehad met gelijkgezinde mensen en vond het vooral erg leuk om deel te nemen aan alle Specials. Ik had echt niet verwacht dat ik zo veel plezier zou beleven, en daarom zou ik willen dat het nog een weekje langer zou kunnen duren. Ik vind het triest dat ik hier afscheid moet nemen van mijn motorfiets, hoewel ik thuis een 2009 F 800 GS heb waarmee ik een paar jaar geleden al naar Patagonië ben gereden en dan terug naar New York. Deze laatste versie hield heel goed stand, ondanks een paar botsingen onderweg, maar hij is erg goed. Ryan, Chad en ik van Team USA hebben het gevoel dat we veel tijd hebben doorgebracht met het herstellen van lekke banden – twee bij onszelf en zes voor andere teams, en zelfs een op de trailer van een volgwagen – maar we hebben optimaal genoten van de kameraadschap tijdens de GS Trophy. Ik heb 200 dollar in de kwalificatie geïnvesteerd, en de ervaring en de herinneringen die ik er heb uitgehaald zijn fantastisch – een geweldig resultaat!"

+ Lees verder

Ondanks het feit dat de leden van het Amerikaanse team elkaar nooit hadden ontmoet voordat ze in Santiago, Chili aankwamen, werkten ze uitstekend samen als eenheid, en droegen ze bij tot de unieke sfeer van de Trophy. Chad Yoshitomi uit Alaska vatte het zo samen: "Ik ben gewoon overweldigd door de hele Trophy, het was gewoon fantastisch. BMW Motorrad heeft een prachtig evenement georganiseerd, dat mijn verwachtingen wat plezier betreft ver heeft overtroffen. De motorfiets was in perfecte staat. Ik heb thuis in Alaska een R 1200 GS Adventure, en vond dus de F 800 GS waarmee ik reed licht, makkelijk om mee te rijden en zuinig met brandstof. Kort samengevat, de GS Trophy had niet beter kunnen zijn – de hele show was gewoon fantastisch." 

+ Lees verder

De solidariteit tussen verschillende landen was duidelijk tijdens de hele Trophy, en dat heeft Andrey Sokolov van het Russische Team duidelijk gemerkt: "Ik zou graag teruggaan en het allemaal overdoen. Ik ben echt helemaal klaar voor nog een rit", zei hij. "Het is echt moeilijk te aanvaarden dat dit het einde is van zo'n lange reis waarop we vrienden zijn geworden met zo veel nieuwe mensen uit de hele wereld. Ik hoop dat we elkaar in de toekomst terug zullen zien – misschien wel bij een andere GS Trophy!” 

+ Lees verder
Ik ben helemaal overweldigd door de hele Trophy, het was gewoon fantastisch. BMW Motorrad heeft een prachtig evenement georganiseerd, dat mijn verwachtingen wat plezier betreft ver heeft overtroffen.

Chad Yoshitomi uit Alaska

Natuurlijk hebben niet alleen teamleden genoten van de Trophy; een journalist vergezelde elk team de hele week lang, nam deel aan enkele Specials en hielp de rijders te begeleiden en te motiveren bij de verschillende moeilijke opdrachten. Hoewel hij slechts beperkte off-roadervaring had, reed de Britse journalist Martin Fitz-Gibbons op een steile leercurve helemaal naar de finish bij Trailanqui en hij was erg opgelucht dat hij heelhuids een week moeilijk rijden had overleefd: "Het was zeker geen vakantie, maar een echte uitdaging hier in Zuid-Amerika - en ik ben ongelooflijk opgelucht dat ik het heb gehaald", zei de medewerker van BiKE Magazine. “Voordat ik bij de start aankwam was ik zenuwachtig, want ik had maar zes dagen getraind op de BMW off-roadschool in Zuid-Wales, met Simon Pavey en zijn team. Maar zij hebben me goed voorbereid, en ik ben trots dat ik het de hele week op de motorfiets heb volgehouden! De F 800 GS is echt een goede motorfiets. Eerst is het niet makkelijk om erop te springen, maar het is wel erg de moeite waard. Ik kan geen betere avontuurmotorfiets bedenken."

Hoewel ze ernstiger leken dan sommige andere deelnemers, lieten de uiteindelijke winnaars Team Germany zich van hun grappige kant zien toen ze zich uitkleedden en de strakke, gekleurde basislaag uit één stuk lieten zien, waarbij elk teamlid een kleur van de Duitse vlag voorstelde, toen ze vooraan in het restaurant hun trofee gingen ophalen: "Het was fantastisch om allemaal samen terug bij ons uitgangspunt aan te komen", zei teamlid Tobias Weiser na de viering van de overwinning. "Deze GS Trophy heeft mijn verwachtingen helemaal overtroffen. We hebben zo veel plezier beleefd, vooral met de Brazilianen en de Argentijnen. Het waren vooral de mensen die de rit zo speciaal hebben gemaakt voor me. Ik heb thuis een HP2, maar ik heb echt genoten van het rijden met een F 800 GS, hoewel ik erg groot ben. Kort samengevat was dit een unieke ervaring voor mij hier in Zuid-Amerika." 

+ Lees verder

Voor Tomm Wolf, chief scout en een van de hoofdorganisatoren, was het een intens gevoel van opluchting en tevredenheid dat de derde Internationale GS Trophy een succes is geweest: "Voor mij was het fantastisch om te werken en plezier te beleven met alle deelnemers en het ondersteunend personeel. We zijn lang bezig geweest met het plannen van deze Trophy en ik ben blij – en opgelucht – dat iedereen veilig en heelhuids is teruggekomen! Zo veel mensen hebben meegewerkt aan de organisatie van dit evenement – we hadden het echt niet zonder hen kunnen doen. Maar we denken al aan de volgende. Over twee jaar starten we met een andere GS Trophy, en dan zien we misschien een paar van deze fantastische mensen terug..." 

+ Lees verder

Ook Michael Trammer vatte het evenement samen door te zeggen dat het wedstrijdelement van de Trophy niet zo belangrijk was als het gevoel van eenheid en passie dat zo duidelijk aanwezig was bij al deze GS-fans uit de hele wereld: "Alle deelnemers waren winnaars bij de GS Trophy, want na de week die we samen doorbrachten, zijn we één grote familie geworden", zei hij. Deze ervaring zal iedereen eeuwig bijblijven – en dat is de beste prijs die we iemand kunnen geven."

+ Lees verder
Voor mij was de GS Trophy een soort grote familiebijeenkomst.

Hans de Visser, Hoofd Marketing bij BMW Motorrad

En de laatste dankbetuiging komt van het Hoofd Marketing bij BMW Motorrad, Hans de Visser, die het zo samenvatte: "Voor mij was de GS Trophy een soort grote familiebijeenkomst. Hoewel we in Zuid-Amerika waren, waren er zo veel mensen die alles online volgden en aanmoedigende berichten voor alle teams postten. Het was zoals in de goede oude tijd toen je postkaarten stuurde naar je familie en vrienden thuis."  

+ Lees verder
Bekijke de video met highlights