90 jaar BMW Motorrad.

Het is onze beurt om jou te bedanken.

BMW Motorrad bestaat 90 jaar en dat moet gevierd worden. Maar ons lange bestaan hebben we niet alleen aan onszelf te danken. We zouden niet zo succesvol zijn zonder alle vrienden van BMW Motorrad die ons gedurende de jaren zo trouw zijn gebleven en het BMW merk met passie hebben vertegenwoordigd. Herbeleef 90 jaar passie, 90 jaar innovatie en 90 jaar vooruitgang hier in onze webspecial. Veel leesplezier!

De jaren 20

De basis is gelegd

Ga naar webspecial

Max Friz – de uitvinder van de 2-cilinder boxermotor.

Max Friz – de uitvinder van de 2-cilinder boxermotor.

2 januari 1917 markeert het beginpunt van de ontstaansgeschiedenis van de eerste BMW-motorfiets. Op die dag gaat de 33-jarige ingenieur Max Friz bij BMW aan de slag. De Zwaab had net zijn vorige job in Stuttgart opgezegd omdat hij meningsverschillen met zijn vorige baas, Paul Daimler, had. Een wel heel fortuinlijke wending voor BMW bleek later.

Door het Verdrag van Versailles, ondertekend op 28 juni 1919, mocht Duitsland geen vliegtuigen of motoren voor vliegtuigen meer produceren. BMW´s toekomst zag er op zijn zachts gezegd onzeker uit. Maar Max Friz, die nu aan het hoofd van de afdeling design bij BMW stond, greep zijn kans en legde zijn volledige focus op motorfietsen. In december 1922, nauwelijks 4 weken nadat hij aan de afdeling werd toegewezen, maakte Friz een volledig ontwerp voor de eerste BMW motorfiets. De hoeksteen van de machine is een nieuw motorontwerp: de BMW boxermotor.

+ Lees verder

De jaren 30

BMW zorgt voor sensatie op de Europese racecircuits.

Ga naar webspecial

De jaren 40

Grenzen overschrijden met een echte pioniersgeest.

Ga naar webspecial

Comeback met de R 24

De eerste naoorlogse BMW motorfiets werd ontworpen in München en was gebaseerd op een vooroorlogse motorfiets. Het bedrijf maakt een nieuwe, al was het een moeizame, start en gebruikt daarbij machinegereedschap dat het van andere bedrijven leende. Met de productievergunning van de Allied Powers mag het bedrijf alleen 1-cilindermotorfietsen van niet meer dan 250 cc produceren. Het ontwerp is al klaar in de zomer van 1948, maar de eerste BMW R 24 rolt pas kort na kerstmis hetzelfde jaar van de productielijn. Deze heeft een 247ccm, 12 pk-motor. BMW Motorrad maakt het jaar daarop bijna 10.000 exemplaren van de motorfiets. Dat aantal loopt een jaar later op tot 17.000.

Het rijwielgedeelte van de oude R 23 heeft nu een gemoderniseerde 1-cilinder motor met centrifugale ontstekingsvervroeging. Een andere nieuwe feature is de 4-versnellingsbak met voetschakeling. BMW maakt een succesvolle comeback met de R 24 en de motorfiets krijgt al vlug een bijzondere eer: de motorcolonne van de Duitse president Theodor Heuss werd gevormd door R24´s.

+ Lees verder

De jaren 50

R 68 - de 100-mijlen-racer.

Ga naar webspecial

De jaren 60

BMW-motorfietsen over de hele wereld.

Ga naar webspecial

De jaren 70

Een innovatie: volledig gestroomlijnd

Ga naar webspecial

Geboren in een windtunnel: de R100 RS.

Geboren in een windtunnel: de R100 RS.

De R 100 RS was de eerste productiemotorfiets van BMW Motorrad met standaard een volledige stroomlijning die in een windtunnel werd ontwikkeld. Het voornaamste doel van de stroomlijning was het verbeteren van de aerodynamica en tegelijktijd de bestuurder beschermen tegen weer en wind. Bovendien was de R 100 RS de eerste BMW motorfiets met een cilinderinhoud van 1 liter. Met een topsnelheid van 200 km/h blinkt de motorfiets ook in snelheid uit. Maar in tegenstelling tot racemotorfietsen zit de bestuurder van de R 100 RS comfortabel in een rechte positie achter de stroomlijnkap, zelfs bij hoge snelheden. Voor BMW vertegenwoordigt dit model de geboorte van de sporttoermotorfiets.

+ Lees verder

De jaren 80

Een nieuw segment: touring enduro´s.

Een nieuw segment: touring enduro´s.

Nadat BMW begon mee te spelen op de markt voor offroadracing paste het bedrijf de offroadmachine aan en introduceerde het in 1980 een dual-sportmotorfiets voor de lijnproductie: de BMW R 80 G/S. G staat voor "Gelände" (= offroad), S voor "Strasse" (= weg). Een eigenschap in het bijzonder wekt veel belangstelling: ´s werelds eerste enkelzijdige swingarm, de BMW-monolever, waarbij het achterwiel aan één kant is bevestigd. Via dit model ontstaat een nieuw segment van grote, comfortabele avontuurlijke touringmotorfietsen, die tot vandaag de dag de hoeksteen van BMW´s motorfietsbusiness vormen.

In de jaren tachtig stuurt BMW de boxer weg. En wel naar de woestijn. BMW wint de zwaarste rally ter wereld met behulp van de Fransman Hubert Auriol, alias 'de Afrikaan' vanwege van zijn navigatietalent. Auriol slaagt er in 1983 nog eens in te winnen. In 1984 en 1985 komt de Belg Gaston Rahier op de lijst met winnende BMW-bestuurders te staan.

+ Lees verder

De geboorte van een nieuw segment

Ga naar webspecial

De jaren 90

BMW Motorrad: indrukwekkende innovaties.

Ga naar webspecial

De jaren nul

Terug naar het circuit.

Ga naar webspecial

Vandaag

Make Life a Ride.

Ga naar webspecial
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.