Vanuit India terug in Beieren.
Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen.
Hoe was het met de GS? Hoe moeilijk is het om een ontwerp te verbeteren zonder de traditie volledig weg te vagen?
Nieuwe designs zijn vaak een kwestie van het behouden van evenwicht. Je wilt eigenaars van een GS niet vervreemden. Maar als een designer wil je daarentegen steeds iets nieuws creëren. Veranderingen aanbrengen in een succesvol design kan best wel een beetje eng zijn. Hoe ver kun je gaan? Hoe ver moet je gaan? Het goede is dat velen in mijn team, ikzelf inbegrepen, met een GS rijden en ook de GS levensstijl in ons bloed hebben. We weten dus wat we van een GS willen. Het werkte perfect met de nieuwe R 1200 GS. Het was heel belangrijk om een authentieke GS te creëren. Een die trouw is aan zijn roots, met de klassieke look en design, maar met een nieuwe en dynamische interpretatie.
Wat staat er momenteel in je garage?
Nu staan er 16 motorfietsen in mijn garage. Een paar ervan zijn gerestaureerde klassiekers. Ik denk dat een man nooit genoeg motorfietsen kan hebben. Ik heb een HP2, een R 51/3, een R 24, een R 100 GS Parijs-Dakar-model, verschillende Ducati´s, een oude Matchless en een Enfield, van mijn tijd in India, die tot scrambler is omgevormd. Er staat ook een Vespa uit 1961. Die is echt cool en helemaal origineel. Ik heb zelfs een Gas Gas waarmee ik vroeger trails reed. En een CB 650, een CB 550 en een Honda Dominator.
Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad