Vanuit India terug in Beieren.

Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.

Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen.

De R 1200 GS was net ontworpen toen je naar India ging. En voltooid net voor je terugkomst. Nu ben je betrokken bij de lancering van de nieuwe motorfiets. Ben je blij met het resultaat?
Ja, ik was zeer blij, maar niet verrast. Ik was echt tevreden met de reactie van de media toen we de motor op de Intermot presenteerden. Het kreeg zoveel positieve aandacht in de media. Geen enkele negatieve was erbij. Iedereen lijkt van de motorfiets te houden. Ik had geen betere thuiskomst bij BMW kunnen wensen.
+ Lees verder
Is het niet vreemd om zo ver vooruit op de 'echte wereld' te werken? De trends van de toekomst te voorspellen en te bepalen?
Die sprong in de tijd is gewoon deel van ontwerpen. Het is alsof je in een andere wereld werkt, de toekomst. Maar je moet ook met de voeten op de grond blijven en voor het hier en nu werken. Het lijkt vaak zo lang te duren voordat een nieuwe motorfiets wordt gelanceerd. Maar wanneer je 'baby' eindelijk ter wereld komt en je ziet mensen erop rijden, dan geeft dat het beste gevoel ooit. Designers hebben wel degelijk een soort parallel bestaan. En we zijn nooit tevreden. Zodra er een motorfiets uitkomt, denken we er al aan hoe we het volgende model kunnen verbeteren.
+ Lees verder

Hoe was het met de GS? Hoe moeilijk is het om een ontwerp te verbeteren zonder de traditie volledig weg te vagen?

Nieuwe designs zijn vaak een kwestie van het behouden van evenwicht. Je wilt eigenaars van een GS niet vervreemden. Maar als een designer wil je daarentegen steeds iets nieuws creëren. Veranderingen aanbrengen in een succesvol design kan best wel een beetje eng zijn. Hoe ver kun je gaan? Hoe ver moet je gaan? Het goede is dat velen in mijn team, ikzelf inbegrepen, met een GS rijden en ook de GS levensstijl in ons bloed hebben. We weten dus wat we van een GS willen. Het werkte perfect met de nieuwe R 1200 GS. Het was heel belangrijk om een authentieke GS te creëren. Een die trouw is aan zijn roots, met de klassieke look en design, maar met een nieuwe en dynamische interpretatie.

+ Lees verder
En hoe zit het met nieuwe segmenten zoals Urban Mobility?
Het is interessant om nu betrokken te zijn bij dit nieuwe concept. Wat het echt spannend maakt, is dat we onze eigen interpretatie in dit segment kunnen brengen. Het is geweldig om een eigen statement in het ontwerp te brengen. Zoals we dat deden bij de C 600 Sport en de C 650 GT. Het was een geweldige ervaring voor mij om de voorbije zomer de elektrische scooter C evolution aan journalisten en VIP's te presenteren. Ik was in Londen bij de lancering van en de testritten met het prototype. Zoals verwacht leverden ze ongelooflijke prestaties, zowel qua technologie als design.
+ Lees verder
Aan welke BMW motorfietsen heb je over de jaren heen het liefst gewerkt?
Elke BMW motorfiets is speciaal en leuk om te creëren. Ik hou er echt van om aan Dakar motorfietsen te werken, waarschijnlijk omdat offroad rijden en racen een passie van mij is. En ze vormen ook de essentie van wat GS, dual-sport, voor me betekent. Een van de meest interessante motorfietsen die ik heb gemaakt, was de K 1200 R. Dit was absoluut geen logische of evidente keuze. En zeker geen 'typische' BMW voor die tijd. Maar we deden het, zelfs al was het vergezocht. En dat vond ik leuk.
+ Lees verder
Motorfietsen nemen een groot deel van je vrije tijd in beslag. Vind je het uitdagend om aan oude motorfietsen te sleutelen?
Absoluut. Ik hou ervan om motorfietsen te restaureren, ze uit elkaar te halen en ze als iets compleet anders op te bouwen, zelfs oude BMW's. Dat wordt hier niet zo vaak gedaan omdat de meeste mensen denken dat oude motorfietsen helemaal origineel moeten blijven. Maar ik heb al mijn oude BMW's opnieuw opgebouwd en aangepast. De enige die ik in de originele staat herstelde was mijn Honda CB 500, een iconische motorfiets uit mijn jeugd. Ik heb ook een BMW 51/3 van 1954 die ik ombouwde. Hierop is het concept Lo Rider geïnspireerd. Een motorfiets vinden, redesignen en zelfs opnieuw interpreteren, zoals customizers doen, is gewoonweg cool. Het is wat ik het liefst doe. En zelfs mijn 58 jaar oude BMW, die ik als mijn dagelijkse motorfiets gebruik, is altijd betrouwbaar.
+ Lees verder

Wat staat er momenteel in je garage?

Nu staan er 16 motorfietsen in mijn garage. Een paar ervan zijn gerestaureerde klassiekers. Ik denk dat een man nooit genoeg motorfietsen kan hebben. Ik heb een HP2, een R 51/3, een R 24, een R 100 GS Parijs-Dakar-model, verschillende Ducati´s, een oude Matchless en een Enfield, van mijn tijd in India, die tot scrambler is omgevormd. Er staat ook een Vespa uit 1961. Die is echt cool en helemaal origineel. Ik heb zelfs een Gas Gas waarmee ik vroeger trails reed. En een CB 650, een CB 550 en een Honda Dominator.

+ Lees verder
Heeft je kennis van engineering je ook bij je carrière als designer geholpen?
Als kind dacht ik vaak na over hoe ik mijn motorfiets kon aanpassen. Een beurt in de garage kon ik niet betalen. Het was de beste manier om alles te leren. Ik heb er altijd van genoten om aan motorfietsen te sleutelen en dat heeft me zeer zeker geholpen. Nu kan ik met ingenieurs praten waardoor zij weten dat ik hen begrijp en respecteer. Zo kunnen we samen weloverwogen beslissingen nemen. Motorfietsen zijn enorm complex. Bijna al hun technische onderdelen zijn aan de buitenkant zichtbaar. Dus moeten we het product ook vanuit technologisch perspectief begrijpen en ontwerpen.
+ Lees verder
We moeten het product ook vanuit technologisch perspectief begrijpen en ontwerpen.

Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad

Wat zijn de grootste uitdagingen voor het merk in de toekomst?
Er zijn veel motorfietsen op de markt, wat typisch is voor de tijd waarin we leven. Maar het is belangrijk dat je opvalt in de menigte. We hebben sterke motorfietsen nodig die tot de verbeelding spreken, perfect functioneren en tegelijkertijd net dat stukje extra bieden.
Andere spannende uitdagingen zijn het voldoen aan nieuwe regelgeving en de vraag naar groenere, milieuvriendelijkere mobiliteitsoplossingen. Tweewielige voertuigen kunnen hier een belangrijke rol spelen. Bij BMW Motorrad willen we ons steentje bijdragen door innovatieve oplossingen te bieden.
Bedankt voor het interview, Edgar.
+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.