De globetrotter-pionier.

Elspeth Beard en het motorfietsavontuur.

De wereld rond op een motorfiets: Elspeth Beard uit Engeland deed deze droom 30 jaar geleden uitkomen - toen er nog geen satellietnavigatie, internet of mobiele telefoons bestonden. Beard was helemaal alleen bij dit avontuur.

Beard koos een R 60/6 Boxer uit 1974 voor haar reis. Ze betaalde 900 pond (1300 euro) voor een motorfiets met 48.000 km op de dagteller - een aardige som in 1980.
Destijds was Beard 23 jaar oud, en had ze de eerste drie jaar van haar studie in architectuur afgesloten. Ze werkte in een pub in het centrum van Londen, waar ze 2000 pond verdiende, en ze spaarde het geld voor haar avontuur.
+ Lees verder
Haar reis rond de wereld heeft een grote invloed gehad op haar leven.

Naar het westen, jonge vrouw!

Elspeth Beard op haar BMW R 60 in 1982.

Naar het westen, jonge vrouw!

Het eerste deel van haar reis begon in New York: "De vliegreis voor de motorfiets kostte toen 175 pond en mijn eigen vlucht 99 pond", herinnert ze zich. Ze startte in de Big Apple, reisde naar Canada, dan naar het zuiden naar Mexico, en vervolgens richting Los Angeles. In LA ging ze aan boord van een schip naar Sydney. Toen ze in Nieuw-Zeeland was, onderbrak ze haar reis om het land te voet te verkennen, terwijl haar motorfiets verderreisde.

Beard bleef 7 maanden in Sydney. Ze werkte er in een architectuurbedrijf om professionele ervaring op te doen en wat geld te verdienen. Ze werkte wekenlang aan een vergrendelbare topkoffer en zijkoffers van gebogen en gegolfde aluminiumplaten voordat ze haar reis voortzette. Op haar reis dwars door Australië had ze een eerste ernstig ongeluk op een onverharde weg in de buurt van de stad Townsville in Queensland. Haar R 60 ging over de kop en Beard liep een zware hersenschudding op. Maar gelukkig geen gebroken botten.

Ze was wel wat overstuur, maar niet ontmoedigd. Ze moest twee weken in het ziekenhuis blijven en kon dan noordwaarts rijden langs de oostkust van Australië, dan via de outback naar Ayers Rock en uiteindelijk over de Nullabor Plain naar Perth op de westkust. Daar liet ze de BMW op een schip naar Singapore laden en verkende ze Indonesië terwijl de motorfiets op zee reisde.

+ Lees verder

Drama in Azië.

Drama in Azië.

In Singapore gebeurde weer een ramp: al haar waardevolle bezittingen, inclusief haar paspoort, visum en de registratie- en transportdocumenten van de motorfiets werden gestolen. Hierdoor was ze gedwongen om zes weken langer in de eilandstaat te verblijven om alle gestolen documenten te laten vervangen. Daarna reisde ze door Maleisië en Thailand helemaal naar Bangkok en van daaruit verder naar Chiang Mai en de Gouden Driehoek.

Omdat de wegen naar India (via Burma) niet berijdbaar waren, reed ze terug naar het zuiden om de motorfiets te laten transporteren van Penang naar Madras. Haar tweede ernstige ongeluk gebeurde op dit traject. Een hond sprong plots recht voor de wielen van achter een vrachtwagen. Haar motorfiets botste tegen een boom en Beard liep kneuzingen en schaafwonden op - maar, wonder boven wonder, brak ze geen botten. Ze werd meerdere dagen lang verzorgd door het arme Thaise gezin in wiens tuin ze bij het ongeluk was gereden. "Zij spraken geen woord Engels en ik geen woord Thais." Maar met gebarentaal konden we ons verstaanbaar maken", herinnert ze zich.

Haar Thaise gastgezin was gefascineerd door de pneumatische hamer die ze gebruikte om haar beschadigde zijkoffers te repareren. In de keuken vond Beard de helft van de hond die ze had overreden en moest wel besluiten dat het gezin de andere helft al had opgegeten. ' Ik besefte meteen waarom ze me zo graag wilden verzorgen: ik had hun eten bezorgd voor twee weken."

+ Lees verder
Ik gebruikte mijn helm als burka.

Elspeth Beard

Beard herstelde de beschadigde motor van haar R 60 en zette dan snel haar reis naar Penang voort. Daar ging ze aan boord van een schip naar Madras. Bij aankomst in India vaarde ze naar Calcutta en verder naar Kathmandu. Daar ontmoette ze haar ouders die uit Engeland waren overgevlogen om haar voor het eerst in twee jaar tijd terug te zien.
Ze waren geschokt over hoe ze eruit zag. Maar door aanvallen van hepatitis en disenterie had ze veel gewicht verloren. In Kathmandu ontmoette Beard een Nederlander die ook met een BMW Boxer reed, en samen met hem reed ze terug naar Europa.
+ Lees verder
Elspeth in de straten van Kathmandu.

Politiek, vergunningen en paspoorten.

Het vertrek uit India bleek een echte nachtmerrie te worden. De Gouden Tempel van de Sikhs in Amritsar was bestormd. De Indische eerste minister, Indira Gandhi, werd vermoord door haar eigen Sikh lijfwachten. Als gevolg daarvan was de hele Punjab-regio volledig afgesloten en had je een speciale pas nodig om er binnen te kunnen. De enige open weg naar het westen via Pakistan liep door de Punjab. Maar de Indiase autoriteiten in New Delhi waren er nog niet in geslaagd om de vereiste vergunningen te organiseren.
Meer en meer gefrustreerde reizigers uit het Westen bevonden zich in deze Kafka-achtige situatie en probeerden wekenlang een pas te verkrijgen die zelfs nog niet bestond. Uiteindelijk was Beards geduld op en ze reed naar de grens. Ze stopte niet bij wegblokkades. Aangezien er geen officiële pas was, wisten de grenswachters niet hoe dat document er zou moeten uitzien. Zo kon Elspeth eindelijk opgelucht de grens met Pakistan oversteken.
+ Lees verder
Gesluierd in Iran.

Nadat ze Pakistan veilig hadden doorkruist, kwamen Beard en haar reisgezel in het post-revolutionaire Iran aan. Ze hadden 7 dagen om het land te doorkruisen. Beard was zo verzwakt door hepatitis dat ze nauwelijks kon staan, en zeker niet met een motorfiets kon rijden. Door een lek in de oliefitting was haar achterrem defect en de transmissie werkte niet meer omdat er een veer ontbrak, die - als je hem daar tenminste had kunnen kopen - slechts een paar cent zou hebben gekost.

+ Lees verder
Bij de Iraanse grens.

Meestal had ze haar gedeukte Bell-helm op als een soort burka, zelfs als ze niet op haar motorfiets zat, zodat de meeste mensen dachten dat ze een man was. Uiteindelijk kwamen de twee aan bij de Turkse grens - een paar uur voor het einde van hun visum voor Iran.

+ Lees verder

Huiswaarts.

Beard bleef een tijd lang in het oosten van Turkije om kracht op te doen en haar vertrouwde R 60 te repareren. Toen ze Engeland verliet, was ze een sterke, gezonde jonge vrouw van 65 kg. In Turkije woog ze nu nog slechts 41 kg. Nadat ze was genezen, verliep de terugreis door Griekenland en Centraal-Europa terug naar het Verenigd Koninkrijk relatief makkelijk, behalve dan op de beruchte, gevaarlijke "doodsroute" door Joegoslavië.
"Het was een asfaltweg met twee rijstroken zonder vangrails aan de zijkanten. We kwamen voortdurend vrachtwagens tegen die elkaar probeerden in te halen en de volledige breedte van de weg innamen. In zulke gevallen moesten we over de zachte berm rijden. Soms reden er zelfs drie vrachtwagens naast elkaar en was er geen zachte berm beschikbaar, dus moesten we wel de gracht in rijden.
+ Lees verder
Hollywood heeft me al gebeld in verband met een film.

Elspeth Beard

Toen ze weer aankwam in haar thuisstad Londen, was ze drie jaar onderweg geweest en had ze 56.000 kilometer op de teller staan. Ze haalde de motor uit elkaar en monteerde hem volledig opnieuw.
Beard behaalde haar diploma architectuur en werkte 7 jaar aan het ombouwen van een Victoriaanse watertoren tot een uniek woongebouw terwijl ze voltijds werkte en alleen haar zoon opvoedde.
Na eerst vanuit de watertoren te hebben gewerkt, startte ze haar eigen architectenbureau, dat inmiddels al verschillende prijzen heeft gewonnen.
Haar werk is al verschenen in verschillende tv-programma's en tijdschriften. Een boek en misschien een film over haar reis verschijnen binnenkort - Hollywood heeft alvast interesse getoond. Geen wonder, met zo'n sterke vrouw.
+ Lees verder
Ga naar het interview
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner