"Sta op en rij weg."

Elspeth Bear - een architect met een zucht naar avontuur.

Elspeth Beard, een bekend en gelauwerd architect, verkende de wereld aan het begin van de jaren tachtig drie jaar lang op twee wielen. Het was een reis waarbij ze meer dan 55.000 kilometer aflegde. In dit exclusieve interview praat zij over haar liefde voor BMW boxer motorfietsen, vooral de R 60/6, die haar vergezelde op haar reis rond de wereld.

Twee wielen of vier benen in India.
Elspeth in Kathmandu.

Hoe zag de wereld van avonturen er in de jaren tachtig uit?

De wereld leek toen wel veel groter. Het was toen niet erg makkelijk om meer informatie te vinden over de landen waar je heen wilde reizen. Het voelde alsof je naar het einde van de wereld reisde. Ik had alleen een vage kaart van de meeste landen en in sommige landen waren er nog geen kaarten.

Begrepen jouw leeftijdsgenoten wat je toentertijd deed?

De meeste mensen om mij heen begrepen er niks van. Al mijn vrienden dachten dat ik gek was en de meesten dachten dat ik binnen drie maanden weer terug zou zijn. Mijn moeder probeerde mij tegen te houden. Ze begreep het gewoon niet. Uiteindelijk dreigde ze zelfs om mij te onterven als ik op reis zou gaan.

+ Lees verder
Waarom koos je toen niet voor de BMW GS?
De GS was toen net op de markt gekomen. Toen ik de R 60/6 kocht, wist ik alleen dat het een BMW was en dat hij betrouwbaar was. En dat was alles wat ik nodig had. Ik was er zeker van dat deze motor mij de hele wereld zou laten zien. Vandaag de dag bezit ik een 1998 R 80 GS Basic, die ik in 2001 kocht. En ik had al een R 1100 GS. De eenvoud van deze motoren fascineerde mij, evenals het feit dat je ze zelf kon repareren. De boxermotor ligt open voor je; deze motor is niet enorm ingewikkeld en bovendien is hij betrouwbaar. Ik heb volledig vertrouwen in de motor. Hij doet exact wat hij moet doen.
In Australië bracht je stabiele koffers aan. Waarom?
Mijn zadeltas en mijn rugzak vergezelde mij door Amerika, helemaal tot aan Australië. Maar ik wist dat ik ook naar derdewereldlanden zou gaan waar het risico om beroofd te worden veel groter is. Het was dus duidelijk dat ik iets nodig had wat ik op slot kon doen. In Sydney kocht ik een klinknageltang, panelen en stangen gemaakt van aluminium en heb de koffers daar zelf aan elkaar gemonteerd. Ze zagen er misschien niet mooi uit, maar ze dienden hun doel en waren makkelijk te repareren. Ik had een paar ongelukken, maar kon ze weer recht maken.
+ Lees verder
De weg naar Kathmandu.
De BMW R 60.

Moest je de R 60/6 regelmatig onderhouden?

Ik was een redelijk goede monteur. Ik ververste de olie elke 30.00 kilometer, ongeacht waar ik was, en ik zorgde heel goed voor de R 60/6. Omdat ik wist dat hij mij ook weer thuis moest brengen. Ik zorgde beter voor mijn motorfiets dan voor mijzelf. Als ik naar accommodatie zocht, was het voor mij belangrijk dat ik mijn motor veilig en uit de buurt van de weg kon parkeren. Dat vond ik belangrijker dan een comfortabel bed of kamer met douche.

En werkt de motor ook na 30 jaar nog?

Ja, ik heb er vorig jaar weer mee gereden. Hij had 18 jaar stilgestaan. Ik reed de motor uit de garage, voerde een complete olieverversing uit, plaatste een nieuwe accu, reinigde de carburateur, draaide de sleutel om en bij de derde poging startte hij. Bij veel motorfietsen hoef je dit niet te verwachten.

+ Lees verder
34 jaar later met de R 60 voor de watertoren, die zij zelf ombouwde.

30 jaar na je terugkeer heb je een boek geschreven over je reis.

Anderhalf jaar geleden nam een agent uit Hollywood contact met mij op. Hij wilde de rechten op mijn verhaal kopen om er een film van te maken. Dus ik dacht dat het een goed moment was om een boek te schrijven. Maar omdat ik geen schrijver ben, nam ik contact op met Robert Uhlig, die ook het boek 'Long Way Round' met Ewan McGregor en Charley Boorman schreef. Het was een fantastisch boek en hopelijk komt het snel uit.

Wat heb je tijdens deze reis over jezelf geleerd?

Op mijn reis kwam ik erachter dat er geen probleem bestaat dat niet opgelost kan worden. Dat het soms nodig is om een andere benadering na te streven om bepaalde problemen op te lossen. Als ik bij een grenspost arriveer en de douanebeambte wil mij niet doorlaten, zet ik gewoon mijn tent op en wacht ik tot zijn dienst voorbij is. Dan kan ik de grens oversteken als hij er niet meer is.

+ Lees verder
Zou je kunnen zeggen dat de reis jou heeft veranderd?
Absoluut. De reis heeft mijn leven volledig veranderd en mij de persoon gemaakt die ik tegenwoordig ben. Toen ik vertrok was ik naïef en wereldvreemd. Toen ik terugkwam was ik ouder en volwassener. Ik heb veel geleerd over mijzelf en de wereld.
Welk advies zou jij aan andere avonturiers geven?
Gewoon gaan. En plan niet te veel! Als je te veel plant, vind je altijd tien redenen waarom je niet op een dergelijk avontuur zou moeten gaan. Wanneer je onderweg bent en je je realiseert wat een fantastische ervaring de reis is, hoeveel bijzondere mensen je ontmoet en wat voor prachtige plaatsen je ziet, dan verdwijnen alle angsten en zorgen die je had over de reis als sneeuw voor de zon.
+ Lees verder

Waar ze ook stopte in India, overal was ze omgeven door een menigte mensen.

Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.