De motordanser.
Ze noemen hem 'artiest op de motorfiets' - en danser: Mattie Griffin. Met spectaculaire tricks op de G 310 R heeft de Ierse motorstunter het publiek tijdens de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen betoverd.
Klussend aan de werkbank.
Klussend aan de werkbank.
We treffen Mattie Griffin aan in zijn werkplaats aan de Ierse westkust. Waar hij aan zijn werkbank staat, achter in de werkplaats, verscholen achter de motortakel en ontelbare motorfietsonderdelen. Als hij zijn werkplaats verlaat, is de eenvoudige monteur een wereldberoemde stuntrijder die met zijn gedurfde stunts de menigten doet brullen. Rolling stoppies, wheelies met één hand of zonder handen, achterwaartse burnouts, motorsurfen, front flips - Mattie heeft alle stunts onder de knie gekregen waarvoor het de doorsnee biker aan voldoende vaardigheden of moed ontbreekt - of aan genoeg geld voor de onvermijdelijke reparaties.
Ballet op de motorfiets.
Ballet op de motorfiets.
Mattie Griffin valt zelden van zijn motor. Een enkele keer gebeurt het wel, vooral als hij nieuwe, nog nooit vertoonde trucs uitprobeert . Voor hem hoort dat er gewoon bij als hij uiteindelijk een verrassende en niettemin feilloze prestatie wil neerzetten. Mattie doet alles wat hij leuk vindt om te doen. En toch: wat hij doet is geen sinecure. Hij oefent twee uur per dag, zes dagen per week. Ook op zondag, eigenlijk een rustdag, staan er nog vier uitputtende uren training op zijn programma. Hoewel zijn lichaam hiervoor de tol betaalt, is dit de enige manier waarop hij de stunts die hem beroemd hebben gemaakt, kan perfectioneren. “Iemand zei een keer dat mijn show eigenlijk ballet op een motorfiets is”, aldus de 36-jarige.
Van monteur tot freestyler.
Van monteur tot freestyler.
Al van jongs af aan is Mattie handig met alles wat op twee wielen rijdt. “Mijn vader had eens een oude motor gekocht en beloofde me dat ik die zou krijgen als ik hem weer aan de praat kon krijgen”, zo vertelt hij. “Ik heb er mijn hart en ziel in gelegd. Toen hij het uiteindelijk weer deed, zocht ik door het hele huis naar rondslingerend muntgeld zodat ik er benzine mee kon kopen. Na schooltijd reed ik rond - overal. In oude steengroeven, over verlaten terreinen. Daar is het allemaal mee begonnen.”
De G 310 R als stuntmotor.
Mattie Griffin
G voor Griffin. G voor G 310 R.
G voor Griffin. G voor G 310 R.
“Het was geweldig om als eerste stunts met de G 310 R uit te mogen voeren”, aldus Mattie. “De BMW Motorrad Days zijn de perfecte gelegenheid om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met deze lichte, wendbare motorfiets en zijn krachtige motor.” Dit heeft hij allemaal veranderd aan de G 310 R: de standaardmachine heeft extra sterke voetsteunen gekregen, een groter achtertandwiel, een lat voor de voeten en een recht stuur met handrem voor het achterwiel. “Ik hoefde aan het motorblok zelf geen significante veranderingen door te voeren.”
Zijn technische expertise en de betrouwbaarheid waarom BMW Motorrad geprezen wordt, zorgden ervoor dat Mattie nooit problemen heeft gehad met zijn eerdere F 800 R-stuntmotor. Hij verwachtte dit dus ook van de G 310. Hij krijgt vaak de vraag hoe lang de motor en het koppelingssysteem meegaan als hij op volle snelheid gaat. Mattie kan alleen maar benadrukken dat hij nog nooit één koppelingsplaat heeft hoeven vervangen.
Mattie Griffin
“Op een aangepast stuur na is er nooit iets mis gegaan met de motorfietsen. De F 800 R heeft een uitstekende motor, soepel en heel krachtig. Het enige wat ik heb moeten vervangen zijn de motorolie, het oliefilter en de achterband. Ik vind het net zo leuk om aan deze motorfietsen te sleutelen als om er op te rijden. Het is belangrijk om precies te weten hoe alles werkt en dat alles werkt - uiteindelijk staat of valt mijn gezondheid er mee.”
Zo door zijn werk te worden opgeslokt dat hij alles om zich heen vergeet - bij Mattie Griffin is dat absoluut niet het geval. Ook al verkeert hij tijdens zijn show in opperste concentratie, hij blijft zich bewust van wat er op de tribune gebeurt. Wat zijn toewijding de moeite waard maakt, is het applaus van het publiek. De erkenning voor de prestatie die hij neerzet. Tijdens een show vind ik het vooral leuk om al die blikken in het publiek te zien. Als ik ze zie glimlachen of verwonderd zie zijn. Als ze daarna de tijd nemen om een praatje met me te maken - dat is geweldig. Motorrijden is mijn leven, mijn passie. Ik zie mezelf als een enorme mazzelaar dat ik mijn brood mag verdienen met motorrijden.”