Eén miljoen kilometer.

100 landen op een motorfiets.
De motor heeft veel meegemaakt: Martin heeft deze R 1200 GS Adventure gebruikt op zijn woestijnexpedities.
Martin rijdt al sinds 1991 op BMW motoren tijdens zijn expedities. Voor Heiner Faust, hoofd Verkoop en Marketing bij BMW Motorrad, is de avonturier niet alleen een vertegenwoordiger van BMW Motorrad, maar is hij ook testrijder: "Michael rijdt met zijn motor in extreme omstandigheden waarmee de meeste rijders nooit te maken hebben."
+ Lees verder
In de woestijn helpt de motor om mensen te ontmoeten.

Een interview met Michael Martin

In dit interview met BMW Motorrad vertelt Martin over zijn ervaringen met de GS en de gevaren van extreme oorden en geeft hij tips voor motorrijden in de woestijn.
Je rijdt vaak met je GS in de woestijn. Waarom gebruik je een motorfiets en geen auto?
De GS is de perfecte motor voor de woestijn, omdat het een zeer robuuste motor is. Hij is wel zwaar, maar kan ook veel gewicht dragen. Wanneer ik op een motor rijd, heb ik meer contact met de omgeving en de mensen, om nog maar te zwijgen van de geuren, temperaturen en veranderende wind. Dat weet iedere motorrijder.
Je zegt vaak dat je door de plaatselijke bevolking met open armen wordt ontvangen wanneer je per motor reist. Waarom is dat, denk je?
In de woestijn helpt de motor om mensen te ontmoeten. In India, Afrika of Zuid-Amerika zijn mensen heel erg geïnteresseerd in de motor, dus is het makkelijker om mensen te ontmoeten. Je krijgt ook veel aandacht als je totaal uitgeput op een volbeladen motor in een dorp aankomt. De plaatselijke bevolking weet dat je van ver komt.
+ Lees verder
Pas je je motor aan?
Ik gebruik altijd graag standaard motoren. Ik verander liever niet te veel aan een motor, vooral omdat de GS van zichzelf al een uitstekende, robuuste motor is.
Hoe is het om op een motorfiets door de woestijn te rijden? Moest je eerst leren hoe dat moest?
Je moet inderdaad eerst leren hoe je in de woestijn een motorfiets bestuurt en het kan gevaarlijk zijn. In de woestijn is er meer risico dat je valt. Ik raad aan om rugbescherming, goede schoenen en een fatsoenlijke helm te dragen. Want in de woestijn zijn er geen helikopters die je komen redden. Ik ben meerdere keren gevallen, maar ik ben nooit ernstig gewond geraakt. Het duurde even voordat ik had geleerd hoe je over paden van zand of aarde rijdt.
Hoe heb je het klaargespeeld om op een motor door zandwoestijnen te rijden?
Inmiddels kan ik goed over zand rijden op de GS. In het begin vond ik zand erg moeilijk. Je hebt veel moed en een uitstekende rijvaardigheid nodig om een motorfiets van 400 kilo door het zand te manoeuvreren.
Heb je nog advies voor motorrijders die na het zien van jouw project door de woestijn willen rijden?
Ten eerste moet je het juiste jaargetijde kiezen. Op het zuidelijk halfrond rijd ik graag als het bij ons zomer is, want dan is het op het zuidelijk halfrond winter. Je moet je ook bewust zijn van de veiligheidssituatie. En je moet het daglicht gebruiken om te rijden. Je tent opzetten en foto's nemen kan aan het einde van de dag ook nog.
+ Lees verder
Lees het hele interview

R 1250 GS Adventure

Adventure

Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner