"Ik moest eerst leren hoe je in de woestijn een motor bestuurt."

Interview met woestijndeskundige Michael Martin

De geograaf Michael Martin reist al 30 jaar op een GS door woestijnen.

Nu is hij op tournee met zijn project 'Planet Desert'. In een interview met BMW Motorrad vertelt hij over de gevaren van de woestijn, de ervaringen met zijn motor en zijn plannen voor de toekomst.

Het is geen gemakkelijke opgave om op twee wielen door de woestijn te reizen.

Michael, je doet al meer dan dertig jaar verslag van je reizen door de woestijn. Waarom ben je zo geïnteresseerd in woestijnen?

Ik voel me gewoon lekker in de woestijn. Woestijnen fascineren me al sinds mijn zeventiende.

Je rijdt vaak met je GS in de woestijn. Waarom gebruik je een motorfiets en geen auto?

De GS is de perfecte motor voor de woestijn, omdat het een zeer robuuste motor is. Hij is wel zwaar, maar kan ook veel gewicht dragen. Wanneer ik op een motor rijd, heb ik meer contact met de omgeving en de mensen, om nog maar te zwijgen van de geuren, temperaturen en veranderende wind. Dat weet iedere motorrijder.

+ Lees verder
In de woestijn moet je vindingrijk zijn: onderdelen snijden met een kapmes.

Je zegt vaak dat je door de plaatselijke bevolking met open armen wordt ontvangen wanneer je per motor reist. Waarom is dat, denk je?

In de woestijn helpt de motor om mensen te ontmoeten. In India, Afrika of Zuid-Amerika zijn mensen heel erg geïnteresseerd in motorfietsen, dus een gesprek komt snel op gang. Maar je krijgt ook veel aandacht als je totaal uitgeput op een zwaar beladen motor in een dorp aankomt. De plaatselijke bevolking weet dat je van ver komt. In Oeganda had ik een probleem met mijn motor nadat ik een hobbel op de weg had geraakt. Een vrachtwagenbestuurder zette zijn vrachtwagen aan de kant en sneed met zijn kapmes een nieuw onderdeel voor me. Zoiets gebeurt alleen als je per motorfiets reist.

Op hoeveel expedities heb je een motor van BMW Motorrad gebruikt?

Op hoeveel expedities heb je een motor van BMW Motorrad gebruikt?

Pas je je motor aan?

Ik gebruik altijd graag standaard motoren. Ik verander liever niet te veel aan een motor, vooral omdat de GS van zichzelf al een uitstekende, robuuste motor is.

+ Lees verder
Michael Martin reisde voor het eerst naar de woestijn op zijn zeventiende.

Hoe is het om op een motorfiets door de woestijn te rijden?

Ik moest eerst leren hoe je in de woestijn een motor bestuurt. Het kan namelijk erg gevaarlijk zijn. In de woestijn is er meer risico dat je valt. Ik raad aan om rugbescherming, goede schoenen en een fatsoenlijke helm te dragen. Want in de woestijn zijn er geen helikopters die je komen redden. Ik ben meerdere keren gevallen, maar ik ben nooit ernstig gewond geraakt. Het duurde even voordat ik had geleerd hoe je over paden van zand of aarde rijdt.

Welke accessoires heb je voor je motorfiets?

De onmisbare accessoires zijn bagagekoffers, een grote tank – zoals die op de R 1200 GS Adventure – een GPS-ontvanger met houder, spijkerbanden en spatborden ter bescherming tegen keien. Ik heb ook een keramische koppeling. Daarmee is het geen probleem om uit modderpoelen te komen.

+ Lees verder
Hoe heb je het klaargespeeld om op een motor door zandwoestijnen te rijden?
Inmiddels kan ik goed over zand rijden op de GS. In het begin vond ik zand erg moeilijk. Je hebt veel moed en een uitstekende rijvaardigheid nodig om een motorfiets van 400 kilo door het zand te manoeuvreren.
Heb je nog advies voor motorrijders die na het zien van jouw project door de woestijn willen rijden?
Ten eerste moet je het juiste jaargetijde kiezen. Op het zuidelijk halfrond rijd ik graag als het bij ons zomer is, want dan is het op het zuidelijk halfrond winter. Je moet je ook bewust zijn van de veiligheidssituatie. En je moet het daglicht gebruiken om te rijden. Aan het begin of einde van de dag zet ik graag mijn tent op of neem ik foto's.
+ Lees verder
Warm aankleden: temperaturen van min vijftig graden Celsius zijn in poolwoestijnen geen uitzondering.

Je hebt op je reizen blootgestaan aan extreme temperaturen van min vijftig tot plus vijftig graden Celsius. Hoe presteert je apparatuur bij die temperaturen?

Motorfietsen en camera's zijn tegenwoordig veel robuuster. Ik kan rustig zeggen dat de GS bij temperaturen tussen min vijftig en plus vijftig graden Celsius probleemloos loopt. Moderne camera's kunnen die temperaturen ook aan. Vroeger brak de film in de camera of liepen de batterijen snel leeg. Zulke dingen zijn nu geen probleem meer. De extreme temperaturen vragen wel het uiterste van het menselijk lichaam. Je lichaam droogt uit wanneer je in de hitte met tegenwind rijdt. Je moet schoon water bij je hebben en soms moet je wel negen liter per dag drinken. Op koude plekken kun je op je motor direct blootstaan aan temperaturen van min veertig of min zestig graden. Ik draag dan ook verwarmd ondergoed en verwarmde handschoenen en inlegzolen. Een GS-accu is ongelooflijk goed bestand tegen externe invloeden en kan alles goed aan.

+ Lees verder
Het loont om vroeg wakker te worden: ijsberen bij de tent van Michael Martin.

Kun je een hele woestijnexpeditie plannen?

Het is echt niet mogelijk om een hele woestijntocht met alle overnachtingen te plannen. 's Ochtends weet ik vaak niet eens waar ik 's avonds terecht ga komen.

Kijk je door alle reizen nu anders aan tegen je eigen land?

Ja, vooral naar de dingen waar mensen vaak niet bij stilstaan, zoals een eerlijk rechtssysteem, persvrijheid en onze gezondheidszorg. Maar er zijn ook dingen die ik in Duitsland mis. Zoals eenheid in het gezin, gastvrijheid en waardering voor traditie. Die dingen zijn verloren gegaan in Duitsland en veel mensen wonen alleen.

+ Lees verder
Ik ben op mijn reizen al in veel gevaarlijke situaties terecht gekomen; pas naderhand realiseerde ik me hoeveel geluk ik had gehad.

Michael Martin

Wanneer Michael Martin weer thuis is, geeft hij presentaties over zijn woestijnervaringen.

Mis je dingen in Duitsland als je op een lange reis bent?

Natuurlijk mis ik mijn familie, maar ook gemakken zoals een warme douche. Maar als je het een tijd zonder hebt gedaan, waardeer je dit alles des te meer. Ik denk dat contrasten het geheim van een bevredigend leven zijn en contrasten heb ik meer dan genoeg gehad.

Hoe voelt het om na een expeditie terug te komen in Duitsland?

Het is niet zo bijzonder voor mij omdat ik nooit jarenlang weg ben. Moderne communicatiemiddelen zoals het internet en satelliettelefoons helpen ook veel.

Ben je al een nieuw project aan het plannen? Zo ja, wat is het thema?

De komende paar jaar ga ik me concentreren op mijn shows. Maar in 2018 ga ik weer nadenken over een nieuw project. Ik zou heel graag weer met mijn motor op avontuur gaan.

Bedankt voor dit interview, Michael.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner