De wolf in GS kleren.
Tomm Wolf hoefde niet verkozen te worden tot 'Mr GS Trophy'. In plaats daarvan verdiende de sportmanager van de International GS Trophy zijn bijnaam vanwege zijn kennis over de GS en zijn aanstekelijke enthousiasme voor avontuurlijk rijden. Na de vijfde wedstrijd, in Zuidoost-Azië, kijkt hij terug op zijn vele jaren ervaring met deze iconische motorfiets.
Toen de legendarische BMW GS in 1980 op de markt kwam, was Tomm Wolf al jaren bezig met avontuurlijk rijden. Zijn metgezel: een aangepaste BMW. "In 1987 kocht ik mijn eerste BMW motorfiets en paste deze zo aan dat hij mijn reizen aankon", zegt Tom. Zijn motor moest het ruige terrein in bijvoorbeeld Afrika aankunnen. Dus installeerde hij een grotere tank en een langere voorvork. "Toen BMW in 1980 zijn eerste R 80 G/S op de markt bracht, was dat exact de motorfiets waar ik op had zitten wachten".
Elk nieuw model is beter dan het vorige.
Door en door leraar.
Door en door leraar.
Tomm's passie voor de GS zorgde ervoor dat de freelance ondernemer van zijn hobby zijn werk maakte. Toen BMW Motorrad in het begin van de jaren 90 een 'adventure riding' park opende in het Beierse stadje Hechlingen, werd Tomm Wolf een van de eerste instructeurs en zette hij het trainingsprogramma op. Hij was er ook bij toen BMW in 2003 de R 1200 GS dual sportmotor presenteerde in Zuid-Afrika. Later werd hij hoofdinstructeur bij de HP Trophy. In 2008 werd Tomm de manager van het 'adventure riding' park in Aras de los Olmos, Spanje, dat was ontworpen naar het park in Hechlingen. Hij noemde zijn park 'Malelobo', wat boze wolf betekent. "Het was liefde op het eerste gezicht", zegt Tomm. Ik bied met ondersteuning van BMW cursussen in avontuurlijk rijden aan. Het park blijft groeien en groeien".
Avontuurlijk rijden draait om teamspirit.
Tomm Wolf
Op weg naar Thailand voor de Trophy.
Op weg naar Thailand voor de Trophy.
Tomm is net teruggekeerd van het meeste recente International GS Trophy avontuur in Thailand. 'Mister GS Trophy' is onder de indruk als hij terugkijkt op drie maanden in een land vol natuurlijke schoonheid en cultuur. Hij is ervan overtuigd dat Thailand een van de beste locaties is voor adventure rijden. In zijn optiek was het het zwaarste, maar meest lonende International GS Trophy evenement tot nu toe.
"Dit is exact waar adventure rijden om draait. Het vereist uithoudingsvermogen. Het is een harde, eerlijke sport zonder opschepperij", zegt Tomm. De opkomst voor het evenement laat zien dat de interesse voor GS rijden een steeds breder publiek bereikt. "De Trophy is enorm gegroeid. In het begin waren er vijf teams, nu zijn dat er negentien. Als je ziet hoeveel aandacht wij krijgen op social media lijkt het wel alsof wij de Olympische Spelen voor adventure rijden organiseren. "Ik ben enorm trots dat het evenement zo gegroeid is".