Een zevendaagse krachtmeting.

Hoge temperaturen, rivierovergangen en rotsachtige bergpassen.

"De zesde editie van de International GS Trophy was niet geschikt voor doetjes: de teams moesten zeven dagen lang speciale uitdagingen en zeer intensieve etappes doorstaan, bij temperaturen van meer dan dertig graden. Zo waren er uitputtende rivierovergangen, moeizame tochten door berggebieden en moeilijke stuuruitdagingen.

"De concurrentie was van begin tot eind zwaar en opwindend", merkt Heiner Faust, hoofd Verkoop en Marketing van BMW Motorrad, op. En hij overdreef niet: de Int. GS Trophy 2016 was niet zomaar een wedstrijd. Uitdagingen met namen als 'Broken Bridge', 'Pit Stop' en 'Helicopter Pad' geven een indruk van de veeleisende opdrachten die de deelnemers moesten volbrengen.

In de zeven dagen moesten de GS rijders in totaal 19 beproevingen doorstaan, die allemaal rijvaardigheid, flexibiliteit en teamgeest vereisten. Maar de speciale opgaven waren niet de enige reden waarom bij de deelnemers het zweet uitbrak. Temperaturen boven de 30 °C deden denken aan de Int. GS Trophy 2010 in Zuid-Afrika. Met daarbij nog de hoge luchtvochtigheid van Zuidoost-Azië was het een van onze heetste evenementen ooit.

Natte kleigrond en modder tot aan de knieën

De rijders legden 1.400 kilometer af en reden door Chiang Dao, Laphun, Mae Sariang en Mae Hong Son. "Door de technisch veeleisende routes moesten de rijders hard werken en hun tempo aanpassen aan de zware omstandigheden", aldus Tomm Wolf, die de International GS Trophy van 2016 hielp organiseren. Natte kleigrond, modder tot aan de knieën en asfalt vol kuilen stelde zware eisen aan de rijders en hun BMW R 1200 GS motoren.
+ Lees verder
Door de technisch veeleisende routes moesten de rijders hard werken en hun tempo aanpassen aan de zware omstandigheden.

Tomm Wolff

Uitrusting voor het Enduro-avontuur

De internationale BMW Motorrad GS Trophy vereist kracht, moed en discipline. Dit gedurfde avontuur vroeg niet alleen veel van de teams maar ook van de uitrusting.
Maar de uitrusting was precies de juiste keuze voor deze extreme offroaduitdaging en kon de hoge temperaturen, rivierdoorwadingen en rotsachtige bergpassen weerstaan.
+ Lees verder
Meer over uitrusting

Eerste dag:

Eerste dag:

Niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn voor de deelnemers. Het avontuur begon meteen, op dag één: zwaar onweer maakte de eerste etappe onmogelijk, waardoor de organisatoren een andere route moesten vinden. In de eerste etappe van Chiang Dao naar Pai legden de deelnemers ongeveer 180 kilometer af. Voor veel rijders waren de moeilijkheden die ze onderweg tegenkwamen en de twee lastige beproevingen niet de enige obstakels: in Thailand wordt links gereden. Team Argentinië voerde de opdracht het beste uit en eindigde die dag op de eerste plaats.

+ Lees verder

Tweede dag:

Tweede dag:

Het had een snelle klim van 1.686 meter moeten zijn. De kronkelige bergpassen bezorgden de teams echter een aantal huiveringwekkende momenten. Dit, en drie zware beproevingen, maakten het de rijders erg moeilijk. De motorknowhow, rijvaardigheid en teamgeest van de rijders werden op de proef gesteld. Het laatste stuk voerde de rijders door de jungle naar Mae Hong Son. Aan het einde van de tweede dag waren de rijders uitgeput, maar blij toen ze zich eindelijk in hun tenten op hun luchtbedden lieten vallen.

+ Lees verder

Derde dag:

Derde dag:

Vanaf Mae Hong Son voerde de route door verschillende berggebieden naar Mae Sariang. De wegen waren ideaal om snel te rijden. De GS rijders legden 265 kilometer af op hun R 1200 GS motorfietsen. Voor de derde dag stonden twee lastige beproevingen gepland.

+ Lees verder

Vierde dag:

Vierde dag:

Op woensdag reden de GS rijders 136 kilometer in een lus rond Mae Sariang, eindigend aan de grens tussen Thailand en Myanmar. Het uitzicht over de grens richting Myanmar was adembenemend voor de rijders. Verder zagen de teams tijdens deze etappe van de reis dorpen met huizen op palen, afgelegen wouden en kleine Aziatische boerendorpjes. De kilometerteller stond voor deze dag van de wedstrijd op 140 kilometer – maar voor de rijders voelde het als 280 kilometer. Geen wonder: op deze dag moesten de rijders een aantal moeilijke speciale beproevingen afleggen. De rijders moesten voor de beproevingen door het water rijden en de motoren over een boomstam heen manoeuvreren.

+ Lees verder

Vijfde dag:

Vijfde dag:

270 kilometer oostwaarts en negen uur aan één stuk door: het ging er serieus aan toe halverwege de Int. GS Trophy. De rijders moesten tijdens de speciale beproeving scherpe bochten nemen. Bij een andere oefening werd het richtingsgevoel van de rijders op de proef gesteld. De rijders begonnen flink te zweten door de hitte en inspanning van de zware beproevingen, die ze in volle motorrijkleding moesten uitvoeren. Op de vijfde dag kregen de teams nog een kans om voor extra punten deel te nemen aan een fotowedstrijd. Team China won de fotowedstrijd van die dag met meer dan 7.000 stemmen.

+ Lees verder
Het is ongelooflijk waar de GS toe in staat is.

Dr. Ralf Rodepeter, hoofd Marketing van BMW Motorrad

Zesde dag:

Zesde dag:

Op de zesde dag voerde de 157 kilometer lange route over het beruchte Ho Chi Minh-pad, bekend om zijn extra smalle paden. Er stonden twee beproevingen gepland voor de teams: een navigatie-oefening en een estafette. Bij deze moeilijke tests lieten de rijders hun indrukwekkende vaardigheden zien. "Dat was absoluut een van de moeilijkste tests op een GS. Het is ongelooflijk waar deze motorfiets toe in staat is", aldus Ralf Rodepeter, hoofd Marketing van BMW Motorrad. De inspanning en uitputting van de vorige dagen was duidelijk te zien op de een-na-laatste dag. Maar opgeven was geen optie.

+ Lees verder

Zevende dag

Zevende dag

Het avontuur van de Int. GS Trophy 2016 naderde zijn ontknoping. Maar in de laatste paar kilometer stond er nog veel op het spel voor de teams. Bij de laatste speciale beproeving konden de deelnemers dubbele punten verdienen. De teams gingen tot het uiterste, vooral tijdens de laatste beproeving, waarbij ze over heuvelachtige stukken en obstakels moesten rijden. De route voor de etappe van die dag voerde door de wouden en bergen van Thailand. Als ondersteuning voor de laatste beproeving sloten zich extra Enduro-rijders uit Thailand, Maleisië en China aan bij de deelnemers. De euforie in de hele groep van motorfanaten was enorm en zorgde voor een onvergetelijke finish van de Int. GS Trophy. Uiteindelijk eindigde Team Zuid-Afrika aan de top en won de Int. GS Trophy 2016 met een voorsprong van 31 punten, gevolgd door Duitsland en Groot-Brittannië.

+ Lees verder

Prijsuitreiking

Rijders op de laatste dag bij de prijsuitreiking.
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner