De dragstrip - een platform voor roem.

Deluxe R nine T aangepast.

Customizers bereiden zich al maandenlang voor op Glemseck 101. Ze sleutelen dag en nacht in hun werkplaatsen om op tijd klaar te zijn voor dit bijzondere evenment. Zij vertegenwoordigen de beste custom motorfietsen op de Essenza Sprint. Deze kunstwerken op twee wielen combineren prestaties en design en belichamen de essentie van een motorfiets. De regels zijn eenvoudig: twee wielen, twee cilinders en maximaal 1200 ccm. Maar de combinaties hiervan zijn kunstwerken op zich. Er gaat een opgewonden gefluister door de menigte wanneer de 16 custom motorfietsen voor de Essenza Sprint worden voorgesteld aan het publiek op Glemseck 101. Met de talrijke visuele effecten zou je heel wat prentenboeken kunnen vullen. Getalenteerde handen hebben de standaardafdekking verwijderd van roadsters, cruisers en naked bikes en ze getransformeerd tot unieke, visionaire stukken. Omdat de organisatoren van de sprint motorfietsfabrikanten en -importeurs oproepen om de essentie van een motorfiets te creëren – en om deze niet slechts één keer voor te stellen bij de sprint op Glemseck 101, maar nog een tweede keer tijdens de Intermot in Keulen.

Behalve de creaties van BMW Motorrad, Ducati, Harley-Davidson, Kawasaki, Moto Guzzi, Suzuki, Triumph en Yamaha, zullen ook vijf getalenteerde customizers tonen wat in hun ogen er het meest toe doet; wat de essentie van een motorfiets is.
Dit zijn onder andere Diamond Atelier uit München, VTR Customs uit Zwitserland en Urban Motor uit Berlijn. Er zijn heel wat verschillende motorfietsen te zien, van puristische of radicale café racers, tot heritage supermotoren en minimalistische tweewielers die nog geen 100 kilo wegen. "De klasse is een grote verrassing. Alle modellen zijn erg verschillend; van sterk omgebouwde standaardmotoren tot volledig nieuw gebouwde voertuigen met handgemaakte onderdelen, het is allemaal te zien", zegt Christian Pingitzer, Hoofd Sales en Marketing voor Heritage en Customizing bij BMW Motorrad.
+ Lees verder

Fistfighter uit Taiwan.

Fistfighter uit Taiwan.

Winston Yeh streelt zachtjes de diepzwarte tank van de Bavarian Fistfighter. Dan kruist hij trots zijn armen voor zijn borst en lacht naar de camera's van de fotografen die voor de Essenza-motorfietsen staan opgesteld. De getalenteerde industriële designer is speciaal uit Taiwan overgevlogen om zijn meesterwerk voor te stellen op Glemseck 101. Sprintraces zijn geen specialiteit van Winston – de oprichter van de populaire Rough Craft custom shop – hoewel de R nineT custom zeker indrukwekkende prestaties kan leveren. "Ik ben geen racer. Hoewel we in Taiwan waarschijnlijk de meeste motorfietsen en scooters per vierkante meter hebben, worden ze meestal gebruikt om naar het werk te rijden, niet om te racen. Maar ik geniet er van hier aanwezig te zijn. De ongelooflijk coole sfeer op Glemseck 101 bevalt me."

+ Lees verder

Winston heeft geen kleuren gebruikt op zijn Bavarian Fistfighter. Het oog moet vallen op de verfijnde onderdelen, die speciaal voor deze motorfiets zijn gemaakt en een harmonieus geheel creëren. De verwijzing naar de klassieke modellen van BMW Motorrad is goed te zien, bijvoorbeeld aan de bolle tank, de zitting die is ontworpen als een traditioneel rubberen zadel of de sneeuwvlokvormige wielen. Winston heeft de motor van de productiemotorfiets niet veranderd en heeft de elektronica vakkundig verborgen. "Het moet er eenvoudig uitzien, hoewel het dat helemaal niet is", zegt hij al lachend. Dan maakt hij zich klaar voor de race. Zijn focus voor de Essenza Sprint-race is duidelijk: hij wil punten scoren met zijn design.

+ Lees verder
Elk onderdeel van de Bavarian Fistfighter heeft zijn eigen betekenis en draagt bij tot een harmonieus geheel. Het moet er eenvoudig uitzien, hoewel het dat helemaal niet is.

Winston Yeh

Jeff Wright's handtekening.

Jeff Wright's handtekening.

Een Amerikaans paar loopt door de opgewonden menigte in de paddock voor de furlong. CCM-kampioen Nate Kern slaat het spektakel gade vanuit het zadel van zijn motorfiets, die net zoals hijzelf helemaal vanuit de Verenigde Staten naar Glemseck 101 is gereisd. De R nineT custom waarmee hij vandaag rijdt, is gemaakt door Jeff Wright. Hij is wereldwijd bekend dankzij zijn legendarische custom motorfietshandel Church of Choppers. Omdat Jeff niet persoonlijk aanwezig kan zijn op Glemseck, bestuurt Nate de lichtgewicht motorfiets. Toen Jeff begon te werken aan de originele R nineT, wilde hij zo veel mogelijk ballast verwijderen. Dus verwijderde hij eerst alle elektronische uitrusting en verving het moderne brandstofinjectiesysteem door een oude bekende: de carburateur.

+ Lees verder

Jeff Wright koos voor een hoogglanzend, geanodiseerd frame en een fijn geweven, enkele buddyseat voor de custom motorfiets. Verrassend genoeg draagt de motorfiets niet de Amerikaanse kleuren, maar glanst deze in het zwart, rood en goud van de Duitse vlag in de middagzon. Een ode aan de intercontinentale vriendschap. Aan het motorblok heeft hij niets veranderd. "Wat Jeff hier heeft gecreëerd is spectaculair", zegt Christian Pingitzer. "Natuurlijk is brandstofinjectie een betere keuze wat betreft pure prestaties. Maar de motorfiets ziet er geweldig uit, en hij is licht, snel en klinkt fantastisch." Nate Kern kan met carburateurs omgaan en hij schiet met de Church of Choppers meteen naar voren in de furlong. Maar de tweede fase is zijn laatste.

+ Lees verder

Diamond Atelier Nummer Vier.

Diamond Atelier Nummer Vier.

Tom Konecny en Pablo Steigleder uit München hadden waarschijnlijk nooit gedacht dat ze het, drie jaar na de oprichting van Diamond Atelier, tegen de grootste spelers van de motorfietsindustrie zouden opnemen. Diamond Atelier is een van de vijf privé-custom werkplaatsen die waren genomineerd voor de Essenza Sprint en nu hun schitterende meesterwerken kunnen voorstellen. De twee jongemannen sturen de DA#4 naar de race – de vierde creatie uit hun werkplaats.

+ Lees verder

De R nineT custom is het resultaat van een samenwerking met het basketballabel K1X: de herfst-/wintercollectie van het merk was de inspiratie voor het design. Agressief, laag en puristisch: met deze eigenschappen geven Tom en Pablo vorm aan de nieuwe generatie café racers. De hoogtepunten zijn de luchtinlaat die loopt door de handgemaakte tank en de opnieuw ontworpen hoogwaardige elektronica. De logo's zijn gemaakt van zilver en aangevuld met echte diamanten in de stijl van Diamond Atelier. In het zadel zit de ex-professionele racer en GRIP-testrijder Jens Kuck.

+ Lees verder

De Goodwood 12 bull.

De Goodwood 12 bull.

Amelie Mooseder buigt zich over de tank van haar racer en geeft hem een kus. "Het was ongelooflijk om met deze motorfiets te rijden. Het puristische design en de handgemaakte achterkant zijn gewoon prachtig. Voor mij is dat de essentie van een motorfiets", zegt ze. Het feit dat Amelie het moest afleggen tegen Carl Fogarty in the sprint voor een plaats in de halve finale, is maar een detail. De R 1200 R Goodwood 12 heeft duidelijk zijn prestaties getoond. "Onze boxer is technisch uitstekend uitgerust voor korte sprints: veel koppel en een quickshifter", zegt Daniel Weidmann van de motorfietswerkplaats VTR Customs.

+ Lees verder

Het Zwitserse team heeft de racer volledig in eigen werkplaats gebouwd. De onderdelen van de carrosserie zijn gemaakt van met de hand verdund aluminium, dat is geborsteld en uitgerust met grote koelvinnen. "We wilden het uitzicht van een aanvallende stier creëren. Brede schouders en een smal middel." Het volgende gevecht van de stier is op de Intermot, waar de Essenza-modellen het opnieuw tegen elkaar zullen opnemen en bepaald wordt wie de uiteindelijke winnaar wordt wat betreft racing en design.

+ Lees verder
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.