Micha's 'Kraftherz' K 100.

Motorrijden als perfect evenwicht tussen werk en privéleven.

Michaela Sonderegger groeide op in haar geboorteland Oostenrijk en kocht haar eerste motorfiets toen zij 16 was. Met het geld van haar vakantiebaantje. Een paar motorfietsen en vele gereden kilometers later ontmoeten wij de econome op haar persoonlijk aangepaste K 100. Wij spreken met haar over haar passie voor motorfietsen.

Compensatie voor de to-do-lijstjes.

Compensatie voor de to-do-lijstjes.

Ze woont in het Voralberggebiet in Oostenrijk, maar pendelt elke dag honderd kilometer naar haar job bij een revalidatieziekenhuisgroep in het naburige Zwitserland. Als hoofd van 'communicatie en marketing' is haar werk veeleisend, maar ook leuk. "Ik werk slechts vier dagen in de week, maar mijn dagen zijn volgepland met vergaderingen en to-do-lijstjes. Motorrijden is de beste ontspanning voor me."

+ Lees verder

Gekenmerkt door geluid.

Gekenmerkt door geluid.

Micha weet niet meer zeker wanneer haar passie voor motorrijden begon. "Maar ik herinner me nog dat toen ik een klein meisje was, ik steeds erg opgewonden was wanneer er een motorfiets voorbij brulde. Ik hield van het geluid", zegt ze. Niemand in haar familie of omgeving had toen iets te maken met motorfietsen. Het moet iets anders geweest zijn dat het jonge meisje inspireerde om geld te sparen en meteen een bromfiets te kopen toen ze haar eigen geld verdiende.

+ Lees verder

De honger naar avontuur

Als tiener kwam ze later met gelijkgezinde vrienden samen om op enduro- en crossmotoren in afgesloten grindgroeven of over offroad trails te rijden. Zo verzamelde ze waardevolle rijervaring die haar later tijdens haar twee weken durende avontuurlijke endurotocht in de Kaukasus in 2012 van pas zou komen. "Wat ik in Georgië beleefde, heeft een enorme impact op mij gehad. En het was niet alleen het ongeval dat mijn denkwijze zo radicaal veranderde", zegt Micha terwijl ze haar linker pols aanwijst.
"Halverwege de reis, ergens in de wildernis van Tbilisi. Ik voelde me stoer na zoveel kilometers zonder problemen, werd overmoedig en begon direct achter de gids te rijden. Ik zat op een moeilijk stuk vol met diepe geulen en dacht dat ik het aankon. Met mijn lef werd snel korte metten gemaakt omdat ik op mijn hoofd viel en mijn linkerhand tegen de grond knalde.
+ Lees verder
Al toen ik een klein meisje was, werd ik erg opgewonden wanneer een motorfiets voorbij brulde, omdat ik het geluid zo graag hoorde.

Michaela Sonderegger

Overuren in de werkplaats.

Overuren in de werkplaats.

Twee jaar later ruilde ze haar Supermoto in voor een K 100. Samen met de werkplaats Fahr.Werk in Feldkirch werkte ze aan de motorfiets die ze net daarvoor in Burgenland had gekocht en vaak ook wel de 'lelijkste motorfiets ter wereld' of de vliegende baksteen wordt genoemd. Ze koos voor een 4-cilinder lijnmotor omdat de standaard K 100 in haar ogen niet erg sexy is. De motorfiets leek een nogal eigenaardige keuze voor een custom motorfiets. Maar uitdagingen zijn precies wat haar motiveert.

Ze hielp vaak mee in de garage, schroefde alle plastic onderdelen en onnodige onderdelen weg, zandstraalde onderdelen om ze op de poedercoating voor te bereiden, zocht naar de beste koplamp, richtingsaanwijzers en andere belangrijke aanvullingen, nam contact op met een Italiaanse stoffeerder en beschreef hem haar visie voor de buddyseat. Ze schetste haar nieuwe motor op papier, besloot voor een in kleur contrasterende tank en buddyseat en verving het BMW logo door haar eigen handgeschilderde 'Kraftherz' logo, genaamd naar haar blog voor custom motorfietsen. Het resultaat was een custom motorfiets waaraan je veel plezier beleeft en die als het regent altijd betrouwbaar blijft.

+ Lees verder

Naar Biarritz met de K 100

Naar Biarritz met de K 100

Haar 'K' werd voor het eerst beproefd in 2015 toen ze naar het Wheels and Waves Festival in Biarritz reed. Niet zoals andere festivalgangers die "naar het motorrijgebeuren met de auto of zelfs met het vliegtuig reizen", moppert ze. Naast de K 100 heeft ze nu ook een verweerde Honda CB 750 en een Harley Davidson 'Shovelhead', haar favoriete motor voor relaxte avondritjes op grindweggetjes. "Het ruwe gebrul en de mechanische werking van de Harley zijn gewoon fenomenaal", zegt ze. Maar ze geeft toe dat haar 'Shovel workhorse' nog moet worden aangepast voor uitgebreide toerreizen.

+ Lees verder

Het volgende item op de lijst.

Het volgende item op de lijst.

Een ding is zeker: Michaela Sonderegger vond haar middel om een gezond evenwicht te creëren tussen werk en privéleven. Op het einde van ons gesprek geeft ze ons zelfs mee dat ze zich voor haar volgende project op de Honda CB 750 gaat richten.

+ Lees verder
Michaela Sonderegger van Feldkirch, Oostenrijk, econome en K 100-eigenaar, auteur van de blog 'Kraftherz'.
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.