Schitterend als een diamant.

Motorrad Atelier in München.

Twee vrienden, één gedachte De motor, gebaseerd op een BMW R 80 RT uit 1992, wordt een replica van de Retro Café Racer. Iets waarvan de twee kameraden indertijd geen idee van hadden: hun hobbyproject zou het lichtend voorbeeld worden voor de groeiende scene van customized motorfietsen in München - bewonderd door BMW-fans over de hele wereld.

Twee customizers

Tom Konecny (21) en Pablo Steigleder (24) zijn beide motorfreak. Zo vaak ze maar kunnen maken ze in het weekend en 's avonds een ommetje op hun motor. Hun bestemming: München en de schitterende omgeving van de hoofdstad van Beieren. Aanvankelijk zetten de twee jonge studenten niet hun eigen motor in elkaar, maar reden ze op gewone motorfietsen, net als iedereen. Toms motor was niet nieuw, maar was zijn ziel en zaligheid - zijn R 80 RT uit 1992 had hij al sinds zijn zeventiende. Toen hij - zodra hij achttien was geworden - er dan eindelijk mee de straat op mocht, had hij er al bescheiden aanpassingen aan gemaakt. In de jaren daarna raakten de twee steeds meer betrokken bij de Münchense motorscene. Die was toen nog klein, maar breidde zich al snel uit. De boel kwam echt van de grond toen de aangepaste as en aangepaste versies van oudere machines, trackers en de stedelijke “hacks” uit Frankrijk en Engeland hun stempel drukten op de Café Racer. Tegenwoordig zijn steeds meer motorfietsen customized. En in 2013 veranderde de motortoekomst voor de twee vrienden plots.

+ Lees verder

Er is een idee geboren

Natuurlijk stelden de bezitters van “klassieke” motorfietsen toentertijd af zo goed als ze konden. Ze gebruikten alles dat in hun tijd en werkplaatsen mogelijk was. Maar Tom en Pablo hadden een probleem. “Waar we ook kwamen, overal zagen we dezelfde dingen - vooral voor wat betreft BMW's en de Airhead Boxer-motor.” Dat kon niet langer zo blijven. Dus probeerden we dat te verbeteren. We wilden meer persoonlijkheid, iets agressievers - iets wat onze motoren anders zou doen zijn dan de rest.” En daarmee werd het idee geboren.

+ Lees verder

Er is een diamant ontstaan

In korte tijd, tussen eind 2013 en juni 2014, begonnen Tom en Pablo te werken aan hun eigen versie van een café racer. De motor die als “donor” dienst deed was Toms bloedeigen geliefde R 80 RT. Een hele opoffering. Maar niet zonder resultaat. Zoals op de foto's is te zien, was dat resultaat bewijs van hun enorme inspanningen, pure toewijding, creativiteit en een nieuwe manier van denken. Dat laatste kwam paradoxaal genoeg vooral door het gebrek aan ervaring van de twee vrienden voor wat betreft het bouwen van een motorfiets - ruimschoots goedgemaakt met een boel gedrevenheid. Op hetzelfde moment ontstond de naam voor hun nieuwe hobby: "Diamond Atelier".

+ Lees verder
Bijzonderheden van de R 80
Voorband, 18 inch, BMW R 100, STD-wielvork 85 mm omlaag gezet, koplamp samengesteld uit vintage Yamaha- en Honda-onderdelen, bevestigbaar Fehling-stuur, Brembo PSC-16-voorrem, hoofdcilinder met verchroomde stalen buizen en Brembo-remklauw samen met nieuwe R 100 R-schijfremmen. En daarnaast speciaal ontworpen voorophanging, snelle gasklep/gashendel van Tomaselli met aangepaste carburateur, Magura-parkeerrem met aangepaste koppelingkabel en machineadapters, Tarozzi-achtersets en een op maat gemaakte aluminium stang en aan de zijkant gemonteerde kentekenplaathouder, bevestigd aan de aandrijfas om het achterwiel zichtbaarder te maken. De Porsche GT3 cup-gelaccu en de gastank onder de zitting werden 50 mm omhoog gebracht om één lijn met de zitting te vormen. De zitting zelf is van glazvezel met vulling. Het volledige achterframe is van de grond af opgebouwd en 150 mm smaller gemaakt om de zitting er rank uit te laten zien en het achteruiteinde van de motor extra te accentueren. Het uitlaatsysteem bestaat uit standaard spruitstukken, heeft geen demper in het midden en heeft korte kegelvormige dempers met unieke geluidsdempende inzetstukken om aan de Duitse TÜV-voorschriften te voldoen. De dynamo, de afdekkingen van de starter en behuizing van de aandrijfas zijn allemaal CNC-gefreesd om er anders uit te zien. Ook moesten er natuurlijk vintage kleppen/aansluitstukken en een ringvormig luchtfilterhuis worden opgenomen. De oude kentekenplaten werden van het frame verwijderd. Het frame zelf werd schoongemaakt. De basiskleur werd met de hand gemengd. De brandstoftank en zitting kregen een onderscheidend uiterlijk door er zwarte strepen op aan te brengen.

Enthousiaste reacties. Waar je er ook mee naartoe gaat.

Tom legt uit: "We begonnen er gewoon aan. We begonnen hem uit elkaar te halen en deden wat in onze ogen juist was. We hebben ongeveer dezelfde technische vaardigheden, van het metaalwerk tot ophanging en geometrie. Het was fifty-fifty. Maar elektronica is het vakgebied van Pablo. Ik ben iemand die een knop indrukt en wil dat alles meteen werkt. Pablo is zo iemand die dan een week lang met elektronica kan gaan zitten puzzelen - en dat is echt niks voor mij. Je zou kunnen zeggen dat ik meer iemand ben van het ontwerp. We hebben de taken heel goed verdeeld."
+ Lees verder
Toen ik met de R 80 naar mijn werk ging en hem aan de kant van de weg parkeerde, keek iedereen; er werden foto's gemaakt en mensen vroegen me het hemd van het lijf.

Tom Konecny (21)

De eerste keer dat de R 80 nadat hij af was werd gepresenteerd was tijdens de BMW Motorrad Days 2014 in Garmisch-Partenkirchen. Een van de belangrijkste hotemetoten van BMW Motorrad kwam naar de twee mannen toe voor een praatje en om de motor te bekijken. Hij was enorm onder de indruk van de R 80. Er volgde een prettig gesprek over de "Diamond Atelier" en wat de jongemannen van plan waren ermee te doen. Tom had de moed om daar op dat moment te vragen om een baan. Met goede gevolgen: kort daarna doorliep Tom een korte stage bij de BMW Group op de afdeling Brand Communication en klantrelaties.
Het is niet moeilijk te begrijpen waarom de R 80 zo aanspreekt. Hij komt uit de stad en is gemaakt voor de stad. Doordat hij superslank en wendbaar is, weet hij zich moeiteloos door de spits te manoeuvreren. De lijnen en kleuren werken het best in een druk gebied waar hij zich echt kan onderscheiden van de "grijze massa", aldus Tom.
En niet zonder zweem van trots voegt hij eraan toe: "De R 80 trekt meteen de aandacht naar zich toe. Voor mijn stage bij BMW Group werkte ik op een advocatenkantoor aan de Maximilianstrasse, waar je de meest exotische sportauto's met buitenlandse kentekenplaten dagelijkse kost zijn. Toen ik met de R 80 naar mijn werk ging en hem aan de kant van de weg parkeerde, keek iedereen; er werden foto's gemaakt en mensen vroegen me het hemd van het lijf. De Lamborghini Aventador, die net daarvoor nog was langsgereden, was al snel vergeten."
+ Lees verder

Topgeheim

"We maken geen motorfietsen voor ons dagelijks brood", aldus Tom en voegt eraan toe: "En dat zijn we ook niet van plan. Misschien dat het prima zou gaan, maar we willen niet de vrijheid verliezen om te doen wat we graag doen. We hebben gesprekken gehad met een aantal garages en ze zeiden ons allemaal dat er veel meer bij het bouwen van een motorfiets komt kijken en er een hoop werk in gaat zitten. We zouden de ene helft van de maand onze handen vol hebben aan het bouwen en de andere helft met zaken als de olie verversen en de oliefilters en banden verwisselen. En dat allemaal om de rekeningen te kunnen betalen. Dat is gewoon niet ons doel. Dat is niet wat we willen doen."
Door de R 80 te bouwen hebben de twee jongemannen achter Diamond Atelier enorm veel geleerd over de kunst van het customizen. Waar ze momenteel aan werken en welke motoren komen er binnenkort uit hun werkplaats rollen? Alles wat Tom en Pablo verraden is een geheimzinnige maar tevreden glimlach. Ook het volgende project is weer topgeheim en de wereld zal vast en zeker even verrast zijn als indertijd bij de R 80.
+ Lees verder
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.