De Pure&Crafted Signature BIke.

Rolf Reick en zijn "Pure&Crafted" R5 Sprint-motor".

Al jarenlang is de afgestudeerde industrieel-ontwerper en hoofd van een school voor productontwerp en multimedia in Mannheim, Rolf Reick alias Mr. Krautmotors, de bezige persoonlijkheid in de customizingscene en heeft in een samenwerkingsproject een tijdloze blikvanger gebouwd met zijn nieuwste “Pure&Crafted BMW R5 Sprint-motor”.

Less is more

De ontwerper maakte van de spreuk 'less is more' zijn filosofie, niet alleen professioneel maar ook bij het ombouwen van hoofdzakelijk oudere motorfietsen. Bij 'customizing', gaat het zoals iedereen weet niet alleen om het transformeren van overtollige industriële ballast tot een motorfiets, om bijvoorbeeld de furlongafstand zelf te kunnen kiezen bij de dragrace of om zo snel mogelijk naar je favoriete café te kunnen racen; het is veel meer dan alleen dat.

Het begint met de esthetica van de motor, waarvan de individuele elegantie in een glanzend frame een centraal element van de look kan worden; het gaat om een uniforme stijl van alle gemonteerde onderdelen en het eindigt met technische oplossingen die de goedkeuring óf afkeuring van de experts in het vakgebied kunnen oproepen. Oh ja, en je moet er natuurlijk mee kunnen rijden. Een eenvoudig principe, maar niet iedereen haalt het. Maar deze motorfiets keuren wij helemaal goed.

+ Lees verder

Op het eerste gezicht ziet de motor eruit alsof die uit een tijdmachine is gekomen, vanaf de racebaan in 1966 zo naar de parkeerplaats bij de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen. Alle tussenliggende aanpassingstrends lijken rakelings aan dit puristische voertuig voorbij te zijn gegaan, waardoor deze samenwerking een uitermate geschikte Pure&Crafted Signature-motor heeft voortgebracht: puur en handgemaakt, en dat alles helemaal met een “Old Heritage” als basis.

+ Lees verder
De kunst van dingen achterwege laten is niet moeilijk, maar je moet het wel goed doen.

Rolf Reick

Een laag rijwielgedeelte met lange wielbasis, M-stuur, R51/3-tank, Denfeld-zitting, M&H Racemaster Dragster-achterband zonder profiel en de totale afwezigheid van enige opsmuk zorgen voor een tijdloos silhouet. Naast het rijwielgedeelte behoren ook de ongelakte voorvorken en GfK-stroomlijnkap strak tegen de motorfiets geplaatst met het Pure&Crafted-logo door Christian “Chiko” Rupcic erop geverfd tot de hoogtepunten van de motorfiets.
Dirk Scheffer van 'Edelweiß Motorsport' in Essen heeft de 1.100 ccm tweekleps boxermotor met de modernste ingrediënten fijn opgevoerd tot meer dan 100 pk . Zo heeft hij een modern stuk race-uitrusting gebouwd – de afdekking aan de buitenkant van de aandrijflijn verraadt dit nauwelijks. Alleen de 40mm Dell'Orto carburateur met acceleratiepomp en open inlaattrechters wijst op een verhoogde behoefte aan gasmengsel in vergelijking met een standaard motor.
+ Lees verder

Een voorkeur voor oude metalen frames

Zij die Rolf Reick kennen, zouden wel erg verbaasd zijn als hij een conventioneel chassis met veerbenen zou gebruiken. Hij voerde immers zijn eigen 'StarrWars'-klasse in, waarin alleen voertuigen zonder achterwielophanging het tegen elkaar opnemen, vanwege zijn zwak voor oude vaste frames. Niet alleen met de Glemseck 101 Sprints, maar hij produceert ook allerlei soorten T-shirts en stickers met 'Starr-Sinn'-motieven onder het label 'Krautmotors'.
+ Lees verder

Na de aankoop van de basismotorfiets, de legendarische BMW R5 uit 1937 van de voormalige hoofdredacteur van 'Bikers News' Michael Ahlsdorf, begon hij deze helemaal te strippen samen met zijn medesleutelaars van de 'Mannheim plant' en herbouwde hem vervolgens in enkele weken tijd als sprint bike met enkel de absoluut essentiële onderdelen. De BMW R5 was lange tijd een baanbrekend model. Nadat hij in 1936 op de markt kwam, hebben de nieuwe technische ontwikkelingen ervan een aanzienlijke invloed gehad op de voertuigconstructie bij de Bayerische Motoren Werke tot ver in de jaren 1950.

+ Lees verder

De machine met 24 pk en 500 ccm heeft heel wat races gewonnen en is een waar verzamelobject geworden. Vooral omdat er maar 2.652 stuks van zijn gemaakt. Het 80 jaar oude model wordt onder experts beschouwd als een icoon van BMW motorfietsconstructie. Dit is ook een van de redenen waarom Edgar Heinrich en Ola Stenegärd, samen met de Zweedse tweeling en Chopper customising-specialisten Benna en Ronna Norén van 'Unique Custom Cycles', de BMW 5R Homage Bike hebben gebouwd, die is voorgesteld op het Concorso d'Eleganza.

+ Lees verder
Al mijn motorfietsen zijn bedoeld voor op de weg en krijgen op een bepaald moment daarom een registratiedocument. Uiteindelijk wil ik er mee over de weg rijden.

Rolf Reick

Deze zomer was het de tijd er weer voor: van 12 tot en met 13 augustus vond het Pure&Crafted-festival plaats.

Meet over het Pure&Crafted-festival
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.