Custom-experts aan het werk.

De BMW R nineT Soul Fuel Challenge.

Een idee uit Nederland gaf customizing experts en fans van customized machines kriebels in de vingers: in samenwerking met een bekend motorfietsmagazine werden bekende motorfietsbouwers gevraagd om hun eigen persoonlijke customversie van de BMW R nineT te ontwikkelen. Op een shortlist met ontwerpschetsen brachten de fans vervolgens hun stem uit voor de versie die volgens hen moet worden gebouwd voor het grote publiek. Alleen al de naam van het idee klinkt veelbelovend: BMW Soul Fuel Challenge.

De BMW R nineT was nog maar net voorgesteld of customizing experts in werkplaatsen en garages werden al zenuwachtig. Deze machine was een duidelijke uitnodiging voor customizing van hoge kwaliteit. Het kwam er gewoon op neer dat de customizers onmiddellijk aan de slag moesten. Sindsdien is de R nineT een bron van inspiratie voor specialisten als Urban Motor, El Solitario, Blitz, Roland Sands en UCC, die allemaal spectaculaire aangepaste versies hebben gebouwd. De resultaten: erg uiteenlopend. Maar alle projecten hebben één ding gemeenschappelijk: de droom van gepersonaliseerd motorrijden.
In Nederland volgt BMW Motorrad een andere interessante benadering: custom experts hebben hun suggesties voor hun eigen persoonlijke R nineT ingestuurd. In de volgende fase konden fans en geïnteresseerde partijen hun favoriete model selecteren op basis van de ontwerpschetsen. Zo kon het publiek beslissen welke gepersonaliseerde R nineT schets realiteit zou worden. BMW Motorrad Nederland organiseerde de wedstrijd in samenwerking met BigTwin-magazine. En zo creëerden ze de eerste 'BMW Soul Fuel Challenge'.
+ Lees verder

'BMW Elegant Bastard' door Smokin’ Motorcycle.

'BMW Elegant Bastard' door Smokin’ Motorcycle.

Maarten Timmer en Rob van der Heijden van Smokin’ Motorcycle hebben hun op de R nineT gebaseerde concept 'BMW Elegant Bastard' gedoopt. Maarten legt uit waarom: “'Elegant' verwijst naar de kwaliteit en het vakmanschap in deze machine, zoals de handgemaakte brandstoftank van aluminium en het zadel van volnerfs buffellleder. We hebben de kwaliteit waarvoor BMW bekend staat behouden in het zicht van het moderne CNC-gefreesde aluminium sub-frame en de motorafdekkingen van koolstofvezelversterkte kunststof.

We zijn ook van plan om er een leuk ontwerp van te maken en hebben een paar typische Smokin’ Motorcycles-accenten aan toegevoegd, zoals een CNC-gefreesde driedubbele plaat, asymmetrische klokken en vlakke handgrepen afgewerkt met leren details aan de uiteinden.” Het resultaat is een duidelijk ontwerp dat niet zo heel radicaal is. Maar het staat zo dicht bij de originele R nineT dat het voor veel puristen zeker aantrekkelijk zal zijn.

+ Lees verder

'Café-Scrambler' door Arno Koorevaar.

'Café-Scrambler' door Arno Koorevaar.

Het ontwerp van Arno Koorevaar voor zijn R nineT kan moeilijk in één bepaalde categorie worden geplaatst. Arno legt uit: "Mijn custom ontwerp voor de R nineT is een kruising tussen een café racer en een scrambler. Je zou kunnen zeggen dat het ontwerp zich richt aan mensen die de kortste weg naar het café willen nemen. Zelfs als dat betekent dat je offroad gaat en door weides en over bospaden rijdt. De basis van de machine, inclusief het rijwielgedeelte en motorblok, blijven hetzelfde, maar ik wil er een retro café-racerkuip aan toevoegen, samen met enkele moderne elementen en een mooie koplamphouder.

Hij is dan wel ontworpen als een eenzitter in café racer-stijl, maar je kunt de buddyseatafdekking gemakkelijk verwijderen. Zo is er plaats voor een passagier. Ik wil het uitlaatsysteem naar boven brengen om de lineaire stijl van tank en zadel te volgen. Ik heb ook een motorbeschermer gemonteerd en de beschermplaat vooraan naar boven gebracht zodat de omvangrijke banden voldoende plaats hebben. Hij heeft hoge en brede handgrepen en is zilverkleurig gelakt met blauwe randen." Het resultaat: een originele combinatie van café racer, offroad bike en scrambler.

+ Lees verder

'HP nineT' door High Octane.

'HP nineT' door High Octane.

Er is goed nagedacht over de HP nineT. Het ontwerp is getekend door Ruben Ooms. De man achter het concept is Jeffry Sol van de High Octane Speed Shop. Hij legt uit: "Ik wil graag handgemaakte metalen onderdelen van aluminium, inclusief het spatbord vooraan, de bikinikuip, de onderste kuip, het hittescherm achteraan en de inlaatpijp."

De afwerking zal dan een combinatie zijn van geborsteld en gepolijst natuurlijk aluminium. Op het ruwe aluminium wil ik een dunne streep aanbrengen. De tank blijft dezelfde als op de originele R nineT. Het ontwerp van de zitting is geïnspireerd door de iconische 'niergrille' van de BMW 327 uit 1937, voorzien van het toenmalige BMW logo. Het uitlaatsysteem is geïntegreerd in de duozitting en is uitgerust met het hittescherm en afgewerkt met weerspiegelende goudfolie. De uitlaat zelf is volledig van RVS met een witte keramische coating. Aan de voorkant wil ik een JW Speaker LED-koplamp integreren aan de linkerkant van de bikinikuip en aan de rechterkant een aluminium inlaat die verbonden is met de originele R nineT-luchtinlaat op de tank.” Dit is duidelijk een ambitieuze ontwerper met een ambitieus ontwerp.

+ Lees verder
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.
spinner