Breng visionaire ideeën tot leven.

Jonge ontwerpers creëren nieuwe concepten.

Met de naderende komst van de G 310 R heeft BMW Motorrad zijn wereldwijde markten, van Milaan tot Japan, klaargestoomd voor deze nieuwe sportieve lichtgewicht-roadster. Studenten aan het European Institute of Design (IED) in Italië hebben de blikvanger sub-500cc BMW al bestudeerd als onderdeel van hun eindwerkprojecten en in Tokio heeft een workshop van vrouwelijke motorrijders al even interessante studies opgeleverd.

Het project, dat de studenten in 2015 werd aangeboden door Andrea Ferrari, de Marketing Manager bij BMW Motorrad Italia, gaf designstudenten die geen achtergrond hadden in ontwerp en constructie voor de automobielsector, de opdracht om de kleine, lichte, beweeglijke motorfiets aan te passen en aantrekkelijk te maken voor motorrijders in steden. Na een jaar werk werden de resultaten van de studenten gepubliceerd in Monza tijdens het The Next 100 Festival, en nu deze

studenten zijn afgestudeerd, is de fakkel doorgegeven aan een nieuwe groep studenten, die hun inspiratie tot leven kunnen brengen door gebruik te maken van de faciliteiten van de IED, die tot de beste wereldwijd behoren. "Het doel van BMW Italië is om dit partnerschap voort te zetten in het academiejaar 2016-2017. We willen enkele van de kenmerken van de concept-motorfietsen in een concretere fase brengen en bepaalde specifieke aspecten van elke motorfiets naar boven brengen zodat een "G 310 R by IED" tot leven komt", zegt Ferrari.

+ Lees verder

Veilig en praktisch

Geïnspireerd door de concepten van de afzwaaiende studenten, beginnen de studenten van dit jaar met de ontwikkeling daarvan naar hun eigen ideeën. Daarna, ongeveer drie maanden later, vindt een initiële herziening door BMW Motorrad Italia en de leerkrachten van IED plaats waarbij de "beste" ideeën worden gekozen. Op dat moment beginnen de studenten samen te werken als team en werken ze de concepten uit

die als beste uit de bus kwamen, met als doel uiteindelijk een werkend prototype te ontwikkelen. De studenten voerden diepte-onderzoek uit, inclusief interviews, met hun gekozen motorrijders om hun vereisten beter te begrijpen, waarbij veiligheid en praktische aspecten belangrijker waren dan kracht en prestaties.

+ Lees verder

VIER CONCEPTEN, VIER TYPES DOELPUBLIEK

Project "BMW Savannah"

Women Power.

"Project BMW Savannah" is een motorfiets die specifiek voor vrouwen is ontworpen die graag een lichtere motorfiets willen zoals de BMW G 310 R in plaats van een groot en zwaar exemplaar. Eén van de meest in het oog springende designkenmerken van de projectmotorfiets is een ledlicht dat in 360° rond de motorfiets loopt om de zichtbaarheid van de motorrijder te verhogen, waardoor een van de meest voorkomende oorzaken van verkeersongevallen met motorfietsen wordt tegengegaan. Er werd ook een ingenieuze oplossing gecreëerd voor het dodehoekprobleem:

met haptic feedback - eigenlijk kleine tikjes - tegen de knieën van de motorrijder wanneer die op de tank rusten, wordt gewaarschuwd voor zijdelingse voertuigen. Daarnaast verving het team het bestaande Keyless Ride System van BMW Motorrad door een sleutel met een draagbare armband. De finishing touch was een lederen strook op de tank om de motorfiets veilig en gemakkelijk aan de hand te voeren.

+ Lees verder

Kunst en spatbord.

Kunst en spatbord.

Zoals steeds bij moderne motorfietsen was individualisering een thema dat vaak terugkwam in het werk van vele teams. Het doel van "Project Morpheus" was het configuratieproces te verbeteren met meerdere puzzelachtige panelen van de stroomlijnkap die kunnen worden toegevoegd of verwijderd om verschillende opties te creëren voor de motorrijder. Er kunnen ook individuele afbeeldingen worden geüpload via een online configuratieprogramma. De "BMW G 310 Misto" maakt individualisering functioneler voor de pendelaar die in het weekend eens wat anders wil en creëert een motorfiets die zowel on-road als off-road kan worden gebruikt.

+ Lees verder

Verwisselbare componenten zoals een groter spatbord maken dit mogelijk. Bovendien kunnen de accessoires dankzij de unieke verpakking van elke component eenvoudig worden bewaard wanneer ze niet worden gebruikt. Daarbij hangen ze aan de muur en vormen ze zelf een kunstwerk. Eenvoudige installatie is gegarandeerd met het speciale hulpmiddel dat bij het product wordt geleverd. "BMW Plus+" trekt het thema van een motorfiets met duale functionaliteit door. Wanneer het windscherm niet wordt gebruikt, kan het naar beneden worden geklapt zodat het voor de koplamp zit. Dit kan gebruikers aanspreken die korte ritten maken maar is ook handig voor een verkoelend briesje tijdens het pendelen in de hitte van de stad.

+ Lees verder

Sportief en hoekig voor jonge motorrijders.

Sportief en hoekig voor jonge motorrijders.

Een belangrijk kenmerk van de motorfietsen van BMW 310 Street Race en Supermoto is de afwezigheid van een traditionele snelheidsdisplay. De smartphone van de motorrijder neemt deze rol over en met de specifieke app kan de gebruiker de instellingen van de motorfiets aanpassen en de camera's activeren die overal in de motorfiets verstopt zitten. Die kunnen worden gebruikt voor de veiligheid, zoals een dashcam, maar ook om op te nemen hoe je door het verkeer van de stad slalomt. Deze beide motorfietsen zijn aangepast zodat ze er sportiever en hoekiger uitzien en zijn gericht op een ander doelpubliek van de G 310 R:

+ Lees verder

pas afgestudeerden en mensen met een eerste baan. Dat hoewel het oorspronkelijke ontwerp van de moderne roadster van BMW al een geslaagde referentie is naar zijn oudere broers, de BMW S 1000 R en de R 1200 R. Aangezien de BMW G 310 R tot de categorie A2 van de Europese motorrijbewijzen behoort, wat dezelfde categorie is als de maxi-scooters die vele Italianen, jong en oud, nu gebruiken om zich door de stad te bewegen, ziet BMW Motorrad de lichte beweegbare motorfiets als een kans om motorrijders te overtuigen die het een beetje gehad hebben met wat Ferrari de "vlakke rij-ervaring van een scooter" noemt, en hen warm te maken voor een behendige en dynamische motorfiets, zonder dat ze daarvoor hun rijbewijs hoeven aan te passen. 

+ Lees verder

Naar het laatste stadium.

Project "Morpheus"

Naar het laatste stadium.

Aan het eind van het jaar vindt de driemaandelijkse evaluatie plaats van het werk van de studenten. Zodra de beste prototypes van kenmerken zijn gekozen, hebben de studenten tijd tot juni 2017 om hun concept te ontwikkelen en te presenteren. Net op tijd dus voordat ze afstuderen maar ook net op tijd voor het BMW Motorrad Days-festival in Garmisch-Partenkirchen, waar de studenten hun werk zullen voorstellen aan de grootste bijeenkomst van BMW Motorrad-fans wereldwijd om de laatste fase van hun partnerschap te voltooien.

+ Lees verder

DUITSLAND VERSUS JAPAN

toen de IED-studenten in Milaan hun designideeën presenteerden voor een G 310 R-concept, werd al een tipje van de sluier opgelicht over wat deze generatie stadskinderen verwacht van een motorfiets. Duizenden kilometers verder kwamen een groep Japanse journalisten, BMW-klanten, dealerpersoneel en designstudenten samen op een workshop voor vrouwen, die als doel had uit te zoeken wat de ideale BMW-motorfiets zou zijn voor Japanse vrouwen.

De workshopdeelnemers kregen de opdracht om te brainstormen hoe een G 310 R het beste kon worden aangepast voor vrouwen, terwijl een designer hun ideeën visualiseerde, waarvan er één zou worden gekozen om op een later moment te worden gebouwd. Voor inspiratie werden de vier beroemde R nineT Japanse geïndividualiseerde BMW's door Shiro Nakajima, Hideya Togashi, Go Takamine en Kaichiroh Kurosu getoond.

+ Lees verder

Praktisch en stijlvol.

Het eerste G 310 R geïndividualiseerde project werd "Sporty Scambler" genoemd. Hij heeft een halve stroomlijnkap, bultige banden, instelbare stangen, inklapbare spiegels en geïntegreerde motorbeschermplaten. Het tweede ontwerp is voor een deel gebaseerd op een Streetfighter. Met moderne kleuren, eenpersoonszitting met bijbehorende handgrepen, dubbele uitlaat, centrale stand en instelbare staven, is het overheersende thema praktisch en stijlvol. Het derde G 310 R geïndividualiseerde project werd "City Café Racer Style" genoemd. Zijn druppelvormige tank, licht komvormige zitting en tassen in "bagger"-stijl, zijn retro stijl, kleurvariatiekeuzes en bijbehorende helm, maken dit project tot de populairste keuze voor verdere uitwerking.

Het design is ondertussen naar een conceptdesigner gestuurd die het op punt zal stellen en ooit wordt het misschien gebouwd door een gekozen customizer. "Het was voor ons een heel interessante workshop over projecten op maat en bewijst nog maar eens dat onze vrouwelijke motorrijders dol zijn op hun motorfiets en het idee om hem te individualiseren geweldig vinden", zegt Head of Brand Communication bij BMW Motorrad Sandra Ehm, die speciaal voor deze workshop van München naar Japan reisde.

+ Lees verder
Andere verhalen die je misschien interesseren.
Passende motorfietsen.