Grote dingen komen in kleine pakjes.

G 310 R custom Tracker van Wedge Motorcycles.

Op maat gemaakt in Japan: Takashi Nihira bouwde de G 310 R om tot een Tracker.

De serie BMW Motorrad Heritage heeft de aandacht getrokken van veel van 's werelds meest gerespecteerde motorfietsbouwers, die een aantal ongelooflijke op maat gemaakte machines hebben gecreëerd op basis van het extreem populaire R nineT-platform. Maar de komst van de nieuwe G 310 R heeft een Japanse customizer geïnspireerd om een heel speciale eenmalige "Tracker" te creëren door gebruik te maken van de nieuwe 313cc lichtgewicht sports roaster als basis.

+ Lees verder

Een wig drijven in de custom-scene.

BMW Motorrad Japan vertrouwde een G 310 R projectmotorfiets het liefst toe aan een bouwer die gespecialiseerd is in machines uit dezelfde categorie. Wedge Motorcycles, dat wordt geleid door Takashi Nihira, was de perfecte kandidaat voor deze uitdagende constructie, aangezien hij zich normaal gesproken specialiseert in het customizen van Japanse motorfietsen met cilinderinhoud tussen 250 en 400 cc. Takashi Nihira begon met Wedge Motorcycles in 2009 nadat hij jaren als metaalbewerker, een dealership mechanicien en een paintshop-professional voor auto's had gewerkt. Door al deze ervaringen had hij de vaardigheden en de contacten om zijn eigen weg te gaan. In het begin deed hij alleen speciale schilderwerken, maar er kwamen zoveel customizationprojecten binnen dat hij begon te focussen op het creëren van motorfietsen op maat. Hij is 35 jaar oud en één van de wenige bouwers die customizen door gebruik te maken van stalen platen en metaal, en hij doet zelfs al het schilderwerk in zijn fabriek ook. Hij is de trotse ontvanger van een prestigieuze "Hot Rod Custom Show"-award en heeft bij vele custom-show-wedstrijden in Japan de award "Best of Domestic" gekregen, wat de hoogste Japanse custom-award in Japan is voor motorfietsen.

+ Lees verder

EEN HOOFD VOL IDEEËN

Eind goed al goed: Takashi heeft zijn ideeën waar kunnen maken.

Zodra Nihira voor het eerst de G 310 R in het metaal zag tijdens de Tokyo Motorcycle Show in maart 2016, wist hij dat hij er iets speciaals mee wilde doen. Er werd overeengekomen dat hij een custom G 310 R zou bouwen voor het jaarlijkse BMW Motorrad Days Japan festival aan het einde van augustus. Met een hoofd vol ideeën moest hij alleen nog wachten tot de basismachine in zijn garage werd geleverd. Twee maanden later was het zo ver. Het wachten duurde lang, maar in die acht weken kon hij al een visionaire motorfiets voorbereiden die tot dan toe alleen als een concept in zijn hoofd had bestaan.

 

+ Lees verder
Persoonlijk vind ik de trackerstijl geweldig omdat het de motorrijder zo'n enorme vrijheid schenkt.

Takashi Nihira

"Ik had al foto's en documenten van de G 310 R, maar kon er niets mee tot de eigenlijke motorfiets werd geleverd. Vanaf dat moment draaide alles rond die race tegen de klok. Er waren veel uitdagingen, maar de interessantste was het evenwichtspunt van de motorfiets. De G 310 R heeft een motor met uitlaat aan de achterkant, dus vergeleken met een standaardmotor waarbij de uitlaat vooraan zit, moete de motor zich meer naar de voorkant van de motorfiets bevinden, en dat verandert het hele evenwichtspunt en dus het ontwerp. Ik moest mijn hele denkproces opnieuw aanpassen zodat ik mijn eigen customizingstijl op de motorfiets kon toepassen."

+ Lees verder

De details niet uit het oog verliezen.

De "Tracker"-stijl is een traditionele Amerikaanse custom-stijl die het uitzicht imiteert van motorfietsen die voor dirttrackracing worden gebruikt. Deze stijl staat bekend om zijn grote wielen en een dik voorwiel, alsook het horizontale ontwerp van het middenstuk, waardoor de motorrijders gemakkelijk van achteren naar voren kunnen wisselen tijdens het racen. Takashi wilde graag dit soort look geven aan de G 310 R custom motorfiets van Wedge Motorcycles. Motorfietsonderdelen zoals de pas ontworpen vloeistofgekoelde motor met enkelvoudige cilinder en het stevige frame van stalen buizen aan de voorkant, de lage ondersteboven vork aan de voorkant en de ophangingseenheid aan de achterkant zijn allemaal standaard. Maar andere onderdelen zoals het voor- en achterwiel van 19 inch (48,26 cm), de tank, het frame aan de achterkant, de uitgeklapte zwenkarm, knaldemper, ophanging met vier verbindingen, rechter en linker voetkegel en nummerplaat zijn allemaal origineel vervaardigd.

+ Lees verder

Voor, na: Met zijn Tracker creëerde Takashi een unieke motorfiets. Bij de originele vooraan is dat goed te zien.

De standaard G 310 R heeft een krachtig expressief design dat zijn beweeglijke, dynamische karakter verraadt, maar het kenmerkende motorontwerp en het uiterst robuuste stalen buizenframe zijn gedeeltelijk verborgen achter panelen op het middenstuk. Voor Takashi was het belangrijk deze kenmerken en het unieke ontwerp van de motorfiets meer naar de voorgrond te brengen om de lichtheid en de pure essentie van de sub-500cc roadster van BMW Motorrad te benadrukken.

+ Lees verder

Een welkome verandering.

"Persoonlijk vind ik de trackerstijl geweldig omdat het de motorrijder zo'n enorme vrijheid schenkt", zegt hij. "Ik stelde me een lichte custommotorfiets voor waarmee vrij door de stad kan worden gereden; een motorfiets die dagelijks kan worden gebruikt maar ook voor langere uitstappen.  Daarom hield ik ook rekening met de levensstijl van de motorrijder en met mode bij het creëren van deze custommotorfiets. Voor mij is een motorfiets een verlenging van een jack of sneakers. Zelfs als de motorfiets op zich er fantastisch uitziet, stelt hij niets voor als hij niet bij de eigenaar past. Dat is mijn opvatting en dat is de reden dat deze G 310 R custommotorfiets een welkome uitdaging was. De wereld van BMW Motorrad was nieuw voor mij, dus had ik geen idee hoe de "typische" eigenaar eruitzag toen BMW Motorrad Japan me vroeg om deze motorfiets te creëren. Uiteindelijk heb ik de onderdelen gekozen op basis van mijn eigen smaak."

+ Lees verder

Klaar voor het podium: Takashi stelde zijn Tracker voor tijdens de BMW Motorrad Days 2016 in Japan.

Eigen stijl.

De reis van Nihira-san naar de nieuwe G 310 R-wereld van BMW Motorrad was zonder twijfel een succes te noemen, ondanks de beperkte tijd die hij had om de motorfiets klaar te hebben voor de jaarlijkse BMW Motorrad Days Japan, een evenement dat op 27 en 28 werd georganiseerd in Nagano. Toen de motorfiets daar werd voorgesteld, waren alle bezoekers erg enthousiast, in het bijzonder omdat wordt verwacht dat de vraag naar de reeks G 310 R zal toenemen omdat deze in Japan kan worden bestuurd met een standaard medium motorrijbewijs. En hoewel hij er erg verschillend uitziet van het origineel waarop hij is gebaseerd, heeft hij Takashi Nihira een interessant inzicht gegeven in een nieuwe wereld van motorrijden. En de customizing-fans hebben dan weer een werkelijk uniek kunstwerk op twee wielen waarvan ze kunnen genieten. "Ik was me er erg van bewust dat het door en door een BMW-motorfiets moest zijn", besluit Takashi. "Met meer tijd en vrijheid om op de stijl te werken, had ik misschien meer dingen veranderd, zoals het frame, maar dan zou het geen echte BMW-motorfiets meer geweest zijn. Mijn doel was de G 310 R zo goed ik kon uit te breiden en de mogelijkheden van dit uitdagende ontwerp te belichten. Ik had geen andere G 310 R om hem mee te vergelijken, dus ik hoop dat hij de mensen aanspreekt - Ik weet wel dat ik erin geslaagd ben om mijn stijl van motorfiets te maken."

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.