Built in Berlin.

Een kijkje achter de schermen bij de productie van de HP4 RACE.

Kan een motorfietsfabrikant een racemotorfiets binnen veertien maanden op de markt brengen? Absoluut. Het combineren van prestatie en productie is echter geen gemakkelijke opgave. Het betekent een race tegen de klok in de fabriek van BMW Motorrad: een gelimiteerd aantal eenheden van de HP4 RACE – built in Berlin. 

Zij bouwen  een gelimiteerd aantal eenheden van de HP4 RACE in de fabriek in Berlijn (vanaf links): Alexander Fulmek, Süleyman Aktepe en Reiko Petter.

Een monteur, een motorfiets, een dag. Dat is de productieformule voor de HP4 RACE. Dagelijks worden er drie van deze motorfietsen geproduceerd in de BMW Motorrad fabriek in Berlijn. Door drie mannen: Reiko Petter, Süleyman Aktepe en Alexander Fulmek. Zij zijn geselecteerd uit de ruwweg vijfhonderd productiemedewerkers die werken aan de assemblage van motorfietsen in de BMW Motorrad fabriek. Om de drie mannen aan het werk te zien, loop je langs de RR productielijn naar de overzijde van de fabriek. De roldeur daar is meteen de deur naar een andere wereld. Hier, in de racefietswerkplaats is op dit moment slechts aandacht voor een product: de HP4 RACE.

+ Lees verder

Geen haast

Reiko Petter bouwt het hart van de HP4 RACE: de 215 pk sterke motor.

Overmaatse doeken met een afbeelding van de exclusieve racefiets bedekken de muren. Blauwe borden met grote witte letters hangen aan het plafond, duidend op de verschillende fases van het kleinschalige productieproces. Reiko Petter is bezig met de ‘huwelijksvoorbereidingen’. Hij tilt het 215 pk sterke motorblok voorzichtig uit de gaasbox. De motor is handgebouwd, op de testbank getest en verzegeld door zijn collega’s van de motorwerkplaats. Reiko installeert slangen, uitlaatspruitstukken en andere componenten alvorens motorblok en rijwielgedeelte met elkaar te verbinden, het proces dat het ‘huwelijk’ wordt genoemd.

+ Lees verder

Hij schroeft de titanium schroefbouten vast, steevast met een oog op de monitor om zeker te zijn van het juiste aanhaalmoment. “Alles moet exact passen. Ik ben heel precies”, zegt Reiko. “We behandelen elke motorfiets alsof het onze eigen motorfiets is: hij moet goed in elkaar zitten, er goed uitzien en perfect lopen.” Hij kijkt trots naar het hart van de motorfiets die hij vandaag bouwt, de HP4 RACE met serienummer 032. Stuk voor stuk monteert hij de onderdelen op het rijwielgedeelte: airbox met brandstofinjectiesysteem, Öhlins FGR 300 upside-down voorvork, Öhlins TTX 36 GP veerbeen uit het World Superbike. Vervolgens gaat de motorfiets naar de testbank.

+ Lees verder

Toeren maken op de testbank

“Jackpot!”, zegt Süleyman Aktepe. “Het is een enorm plezier om aan deze motorfiets te werken. 

Süleyman Aktepe heeft de testbank ondertussen al helemaal klaar staan. Hij laat de HP4 RACE zo’n vijf kilometer afleggen in de kleine kamer met het grote zichtvenster, ondertussen alle functies controlerend – niet alleen middels de computer, maar ook subjectief. Voordat het HP4 RACE project op snelheid kwam, was Süleyman ‘start-up’ instructeur voor nieuwe voertuigprojecten. Het maakt hem een specialist op het gebied van nieuwe modellen in productie nemen. Nu investeert hij al zijn expertise in de perfectie van de meest exclusieve BMW motorfiets ooit geproduceerd. “Jackpot!”, zegt hij. “Het is een enorm plezier om aan deze motorfiets te werken. Ik stop er veel energie in. Ik wil hem eenvoudigweg zo goed maken als mogelijk is en alleen het beste is dan genoeg.”

De collega van Süleyman, Alexander Fulmek, heeft dezelfde houding. “Elke motorfiets verlaat de fabriek in smetteloze staat. Anders zou het mijn hart breken.” Alexander (door iedereen Sascha genoemd) zet zijn motorfiets voor de laatste inspectie op steunpoten. De kuipdelen zijn nu gemonteerd en het nummer van de limited edition motorfiets staat trots vermeld op een carbon plaatje op het stuur. “Als team inspecteren wij elke motorfiets drie keer: voor de testbank, er na en na de complete productie”, aldus Sascha. “Het is een teamprestatie en op een andere manier werken is onmogelijk. Aan de andere kant ben ik er trots op dat ik kan zeggen dat elke derde machine door mij is gebouwd.”

+ Lees verder

Feiten en cijfers

215
pk
27
nieuwe toeleveranciers
146
drooggewicht (kg)
1
1 monteur, 1 motorfiets, 1 dag

Racing out of the box

“Om een motorfiets van dit kaliber in slechts 14 maanden productierijp te krijgen, is echt racen”, zegt productieplanner Michael Weinkauf.

De monteurs wijden acht uur aan elke motorfiets. Genoeg tijd om de allerbeste onderdelen de aandacht te geven die ze verdienen. Aan de andere kant is het project van start gegaan met een snelheid die HP4 RACE op het circuit kan bijhouden. “Om een motorfiets van dit kaliber in slechts veertien maanden productierijp te krijgen, is echt racen”, zegt productieplanner Michael Weinkauf. “We combineren prestatie en motorsport met planningscapaciteit en reproduceerbaarheid.” Voor de serieproductie van de HP4 RACE zijn 27 nieuwe toeleveranciers toegevoegd, waaronder veel racespecialisten. Plotseling staat het bouwen van een beperkt aantal zeer gespecialiseerde machines in contrast met het productieproces van een grote onderneming zoals BMW Motorrad.

+ Lees verder

De mensen achter de HP4 RACE (v.l.n.r.): Alexander Fulmek, Michael Weinkauf, Reiko Petter, Süleyman Aktepe, Christian Gonschor, Reno Reppin en Josef Mächler.

Maar het is meteen een spannende uitdaging: het bouwen van een extreem kleine serie motorfietsen, toegesneden op de behoeften van ambitieuze coureurs, om ‘racing out-of-the-box’ mogelijk te maken. Projectleider Christian Gonschor, productmanager Josef Mächler en fabrieksprojectmanager Reno Reppin grepen elk de mogelijkheid om de HP4 RACE in de Berlijnse moederfabriek te kunnen bouwen met beide handen aan. “Alle andere oplossingen zouden een verloren zaak zijn geweest”, zeggen de drie eensgezind. “We bouwen tenslotte de meest exclusieve en beste BMW motorfiets ooit.” Voor Reiko, Süleyman en Sascha persoonlijk is het bovendien de kans van hun leven. Reiko trekt zijn witte handschoenen aan en bevestigt het carbon plaatje met nummer 032 op het stuur. “Het is absoluut een ongelooflijk gevoel op het eind van de dag wanneer je het nummer bevestigt, de HP4 RACE bekijkt en tegen jezelf zegt: ‘goed gedaan!”

+ Lees verder
Kijk binnen in de fabriek.

Zie hoe de HP4 RACE wordt geproduceerd in de BMW Motorrad fabriek in Berlijn.

Naar de video

 

HP4 Race

De BMW HP4 RACE.

Limited edition.

Ontdek meer