Hutchy – rustige prater, snelle rijder.

Een ontmoeting met een Britse racer die liever niet over zijn prestaties spreekt. Omdat ze voor zichzelf spreken...

De 2016 Isle of Man Tourist Trophy (TT)-race was een memorabele race en met een goede reden.

Duizenden toeschouwers genoten van de zon, puur wegrace-plezier en, als speciale traktatie voor BMW motorfans, rijders van wereldklasse die de finishlijn in recordtijd en op recordsnelheid bereikten op hun BMW S 1000 RR-motorfietsen. Een van hen is de rustige Ian Hutchinson.

De racer Ian Hutchinson

Ian Hutchinson heeft vele malen op het podium gestaan. De 36-jarige Brit met de bijnaam 'The Bingley Bullet' haalde 14 overwinningen tijdens de Isle of Man Tourist Trophy-race. Hij won ook medailles tijdens de wegraces van de Ulster Grand Prix en de Macau Grand Prix. En dan is er nog zijn 'part-time baan': racen op korte circuits, dit jaar met Tyco BMW Motorrad. Overbodig om te zeggen, Hutchy is net zo succesvol op het circuit als op de weg en hij heeft de medailles om dit te bewijzen.

Het is dus goed te begrijpen waarom deze rustige man uit Noord-Engeland een echte raceheld is voor veel Britten. Winnen is zijn ding...

+ Lees verder

Op de North West 200 in Ierland dit jaar won Hutchy de eerste Superstock Race op een bijna geheel standaard Tyco BMW Motorrad S 1000 RR en werd hij tweede in de Superbike Race. Dankzij zijn prestaties heeft hij in korte tijd een schare fans vergaard.

Hutchy overtuigde afgelopen juni de gehele BMW Motorrad community toen hij nieuwe ronde- en snelheidsrecords neerzette met de DoubleR. Bovendien won hij de Superstock-race en werd hij tweede in de Superbike-klasse. Zijn groeiende fanbase in Groot-Brittannië keek in spanning toe toen hij zich naar voren drong in de British Pirelli National Superstock 1000 Championship: hij greep op 10 juli de tweede plaats op het circuit in Snetterton na zijn eerste winst in de serie van dit jaar.

+ Lees verder
Met beide wielen in de lucht, gericht op de volgende bocht.

Hoe Hutchy een racer werd met een drang naar de winst

Veel racers begonnen met motorrijden omdat hun ouders enthousiaste motorrijders waren. Dit was niet het geval voor Ian Hutchinson. Hij kwam voor het eerst in contact met motorrijden dankzij vrienden. Zij hadden allemaal offroad motorfietsen en Hutchy wilde meerijden.
"Mijn ouders zeggen dat ik altijd al een motorfiets wilde. Maar ondanks dat ik hier constant om bleef zeuren, kreeg ik geen motor. Ik wisselde van school toen ik 14 of 15 was.
Op mijn nieuwe school ontmoette ik de Britse jeugd-trialskampioen. Toen wist ik dat ik ook een trialmotorfiets moest hebben. Op een bepaald moment maakten mijn ouders deze droom waar."
De jonge Hutchinson deed mee aan trials tot hij 16 was. Toen was het tijd om de wereld in te gaan en geld te verdienen. Hij werd als leerling-monteur aangenomen bij Colin Appleyard Motorcycles.
+ Lees verder
Toen ik 17 was, haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht ik een wegmotor. Vanaf dat moment was asfalt mijn wereld.

Ian Hutchinson

Bevangen door het racevirus

Hutchy's eerste wegmotor was een Yamaha TZR250R SP. Dat was de motorfiets waarmee hij in 1997 de Ierse Zee overstak om voor het eerst naar Isle of Man te gaan. Het was de eerste keer dat hij en zijn vrienden de glamour en het enthousiasme van de Isle of Man TT ervoeren en ze waren absoluut gefascineerd. Toen was Hutchinson nog exact hetzelfde als elke andere motorfan. Wheelies en hoge snelheden waren het enige dat telden. Dat bleef zo tot hij 21 was.
"Toen ik 21 werd, had ik vier jaar ervaring in het rijden op wegmotoren. Toen begon ik met een paar vrienden mee te doen aan racedagen. Maar al snel kwamen wij erachter dat clubraces een wat goedkopere optie was. Wij verkochten onze wegmotoren, kochten goedkope 600 cc clubracers en gingen ervoor. We hadden geen idee wat we aan het doen waren, maar omdat ik monteur was, dachten we dat we misschien een kans hadden. En we deden het eigenlijk best goed." Hutchinson had het racevirus voorgoed te pakken...
"Na een aantal jaar clubracen, kwam ik terecht bij Hobbsport Racing. Wij maakten racemachines van onze motorfietsen en voerden de motoren op. Een klant kwam binnen met een Yamaha R1 en wij maakten hier een racemotor van. Het resultaat was een absoluut fantastische machine. De klant vroeg mij of ik met de motorfiets wilde meedoen aan races. Een vraag die ik niet kon weerstaan.
+ Lees verder
Signeersessie voor fans.
"In mijn tweede racejaar, ik was toen 22, had ik een jaar lang meegedaan aan het MRO-kampioenschap. Aan het begin van het seizoen had ik moeite om mij te kwalificeren, maar aan het einde van het seizoen stond ik op het podium."
Een onbekend feitje: Ian Hutchinson was goede bevriend met David 'DJ' Jefferies, die bezig was een racelegende te worden totdat hij overleed bij een ongeval tijdens de training voor de 2003 TT-races. "DJ won drie races voor Suzuki in de 2002 TT", zegt Hutchy. "Hij kreeg een GSX-R1000 voor elke race die hij won. Hij gaf mij er één, zodat ik kon meedoen aan de British Superstock Championships."
In 2003 stapte Hutchinson over naar de volgende raceklasse en reed een 600 cc-wegmotor in de nieuwkomersrace op de Manx TT (een wat meer ontspannen TT-evenement dat vaak de springplank is naar deelname aan de Isle of Man TT). Het daaropvolgende jaar (2004) maakte Hutchinson zijn debuut tijdens het belangrijkste evenement: de Isle of Man TT.
+ Lees verder
Mijn offroad ervaring heeft mij absoluut geholpen om te leren wat nodig is om snel te rijden onder dergelijke omstandigheden.

Ian Hutchinson

Een lange onvrijwillige pauze

De carrière van Hutchinson nam in 2010 een ongelukkige wending. Hij viel tijdens het rijden onder natte omstandigheden tijdens een race van het British Supersport Championship. Hutchinson werd vervolgens geraakt door een andere rijder en liep gecompliceerde breuken in zijn linkerbeen op. Nadat hij was hersteld, brak hij hetzelfde been in een crash in 2012. Maar, zoals Hutchinson toegeeft, dit had op elk ander moment kunnen gebeuren vanwege een infectie in zijn been.
30 operaties, meerdere huidtransplantaties en de ergste pijn die men zich maar kan voorstellen waren niet genoeg om hem te laten stoppen met racen. Hutchinson keerde op spectaculaire wijze terug. Maar waardoor is hij zo gedreven en geobsedeerd om maar te blijven rijden?
"Het is vooral het succes dat ik al had bereikt. Ik wil zo graag succesvol zijn. Mijn raceleven was opwindend. Ik kon bijna niet wachten om mee te doen aan de volgende race en weer een overwinning te behalen. En het gevoel dat ik had bij het winnen van de Tourist Trophy... dat was binnen de kortste keren weg. Maar ik kon niet accepteren dat ik de volgende 40 jaar van mijn leven door moest brengen zonder dat gevoel opnieuw te ervaren. Er was maar één oplossing: ik moest mijzelf bij elkaar rapen en door blijven gaan.
+ Lees verder

De connectie met BMW Motorrad

In 2016 wisselde Hutchinson van team en motorfiets. "Het was waarschijnlijk de meest logische beslissing nadat ik een jaar eerder tegen BMW had gereden. Ik wist waar deze motorfiets toe in staat is en daarom had ik mijn ogen gericht op die BMW machine. Het was een lastige beslissing die eigenlijk niet zo lastig was. Je moet lang nadenken voordat je een motorfiets inwisselt die je zo goed kent voor een motorfiets waarmee je niet vertrouwd bent.
"De S 1000 RR is een goede motorfiets. Wij rijden allemaal op deze machine, maar hoe de motor zich gedraagt en hoe je het meeste uit de motor haalt, ligt aan de individuele rijder. De motor geeft zijn vermogen rustig en gelijkmatig vrij. De machine is ook erg comfortabel om langere races zoals de TT op te rijden en dat kan een groot verschil maken."
+ Lees verder

Elkaar leren kennen.

Hutchy en zijn BMW RR.

Elkaar leren kennen.

Zelfs voordat hij voor de eerste keer op de RR zat, wist Ian Hutchinson dat mensen die op BMW motorfietsen rijden grote passie hebben voor het merk. Hij begon hier echt in te geloven toen hij de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen bijwoonde. Het driedaagse festival voor de BMW Motorrad community is een van de hoogtepunten van het jaar voor motorrijders. Hutchinson was onder de indruk van de sfeer waarbij 35.000 mensen samenkomen om hun enthousiasme en passie te delen.

+ Lees verder
Ian signeert posters op de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen.

"De mensen die deze motorfietsen bouwen, doen meer dan gewoon hun werk; deze motoren zijn meer dan gewone voertuigen. Voer deze mensen draait het om iets groters. Ik was niet voorbereid op de ontvangst die ik op het feestterrein kreeg toen ik aan het publiek werd geïntroduceerd. Het was een ongelooflijke ontvangst. Ik had ook tijd om rond te kijken op het festival en zag een aantal geweldige custom motorfietsen. Ik begin langzamerhand zelf een echte passie te ontwikkelen voor custom motoren. Het is ongelooflijk hoeveel werk er in deze motorfietsen wordt gestopt."

+ Lees verder
Hutchy haalt de concurrentie in op de NW200.

Terwijl het tweede gedeelte van het raceseizoen van 2016 eraan komt, geniet Hutchy van zijn tijd buiten de spotlights, zodat hij zich kan richten op het bouwen van de uitbouw aan zijn huis. Deze rustige man die zijn woorden zorgvuldig kiest, heeft meer pijn doorstaan dan de meeste mensen maar heeft nog steeds een niet te stoppen drang om te winnen. Geen wonder dat mensen zeggen dat stille wateren diepe gronden hebben. Dit is waarschijnlijk beter van toepassing op Hutchinson dan op de meeste andere mensen, zowel op de weg als op het circuit.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.