Michael Dunlop.

Historische, drievoudige winst met BMW Motorrad.

Interview met Michael Dunlop

BMW Motorrad: Het is jouw eerste keer op de BMW Motorrad Days. Wat vind je van het evenement?

Dunlop: Het is fantastisch. Het weer is geweldig, de sfeer is erg goed en ik ben echt aan het genieten. Het is goed hier met de grote tenten en vele mensen. Iedereen eet en drinkt en geniet - daar gaat het om.

BMW Motorrad: Het is voor jou tot nu toe een geweldig jaar geweest. Hoe belangrijk was het om dit speciale cadeau aan BMW Motorrad te geven en onderdeel te worden van haar sportgeschiedenis - 75 jaar na de laatste BMW winst in de Senior TT?

Dunlop: Elke TT is een geweldig moment, maar wij deden het voor BMW. Wij schreven geschiedenis en dit blijft altijd in de geschiedenisboeken staan. Het was een geweldig gevoel om te weten dat ze verwachtten dat ik races zou winnen en dat ik dit na 75 jaar ook kon volbrengen. Voor mij gaat dit voor altijd de geschiedenisboeken in. Het was geweldig voor mij en geweldig voor BMW, dus het was een 'win-win' situatie.

+ Lees verder

BMW Motorrad: Je moet druk gevoeld hebben toen je aan de start stond?

Dunlop: Er gebeurde op dat moment een hele hoop spannende dingen. De fabrikant was daar al 75 jaar niet geweest. De motor zelf had daar nog nooit gewonnen en wij hadden de motor nog niet getest - daarvoor was het te laat. Het was dus goed om er heen te gaan en het ook meteen goed te doen. Maar alle betrokkenen stonden behoorlijk onder druk. Ik ben hier uiteindelijk maar een klein onderdeel van. Er waren technici, chassis-bouwers, elektronici. Iedereen stond erg onder druk. Ik zit uiteindelijk alleen maar op de motor en draai de gashendel open. Zij moeten er voor zorgen dat er niets mis gaat. Maar alles leek gewoon perfect te werken. Met een geheel andere set-up werken, met een andere motorfiets, met een team dat hier nog nooit was geweest en zonder te testen - iedereen dacht dat wij gek waren. Maar wij lieten ze zien dat wij het onder controle hadden. Wij wonnen en dat was het belangrijkst!
+ Lees verder
Dunlop tijdens zijn winst op de Isle of Man.

BMW Motorrad: Denk je dat er veel mensen twijfelden voordat de eerste overwinning werd behaald op de North West 200 in mei?

Dunlop: Ik wist meteen al dat wij iets speciaals hadden. Wij gingen naar de North West 200 en hadden nog nooit met deze motor gereden. Ik reed naar polepositie en won de belangrijkste Superbike-race - ook al had ik een fout gemaakt tijdens de eerste race. We wisten meteen dat we goed zaten. Toen gingen we naar de TT en het was zwaar, maar we maakten het waar. We deden alles wat we moesten doen en ik had meteen een connectie met de motor en dacht, ja dit is goed. In de echte races op de TT leek het alsof je alles onder controle had. Je las de pitborden en had je snelheid onder controle. Had je nog door wat er om je heen gebeurde?

+ Lees verder
1939 en 2014: BMW Motorrad won de Isle of Man met deze twee motorfietsen.

BMW Motorrad: In de echte races op de TT leek het alsof je alles onder controle had. Je las de pitborden en had je snelheid onder controle. Had je nog door wat er om je heen gebeurde?

Dunlop: Het hele weekend, elke race die ik startte, ging ik alleen maar sneller, nam gas terug, ging weer sneller, nam weer gas terug. Ik reed alleen maar een snelle ronde als het nodig was. Daarna nam ik weer gas terug. Dat werkte dit jaar goed.

+ Lees verder
Dit is een moment waar BMW Motorrad erg trots op is.

Udo Mark

BMW Motorrad Motorsport Marketing

BMW Motorrad: Je hebt op zoveel sportmotoren gereden. Voor de duizenden eigenaren van een RR en HP4: hoe goed is de standaard uitvoering die zij hebben gekocht bij hun lokale BMW Motorrad dealer?

Dunlop: De motorfietsen waarmee wij in de stock-klasse hebben gewonnen, zijn de motorfietsen die zij bij hun dealer kopen. Er wordt niet heel veel aan gedaan en wij jagen ze net zo snel rond de TT als de Superbikes. Het is gewoon een fantastische motorfiets - hij is snel en beschikt over alle nieuwe trucjes. Het niveau in de Superstock-klasse is duidelijk omhoog gegaan, omdat de motoren zo goed zijn. Het zijn gewoon standaard wegmotoren en je kunt ze in de winkel kopen als je er één wilt.

+ Lees verder
BMW Motorrad in straatraces.

BMW Motorrad UK begon met wegracen in 2014 om de beroemde overwinning van Meier 75 jaar geleden te vieren. Hierin reed hij zijn fabrieksmotor Type 255 Kompressor en zorgde hij voor de eerste TT-winst ooit van BMW Motorrad. Om dit jubileum te vieren begon BMW Motorrad UK in 2014 met wegracen. In samenwerking met Hawk Racing, het team achter de Buildbase BMW Motorrad British Superbike-deelname, en ondersteund door BMW Motorrad Motorsport werd BMW Motorrad/Hawk Racing gevormd. De experts uit München hielpen niet alleen met hun kennis, maar ook met technische ondersteuning.

BMW Motorrad Motorsport leverde bijvoorbeeld de Superbike-motor voor de RR van Dunlop. Beginnend met de North West 200 in mei wonnen Dunlop en het team zowel de Superstock- als de Superbike-klasse als onderdeel van hun voorbereiding op de Isle of Man TT. Bij de Isle of Man TT hebben het BMW Motorrad/Hawk Racing-team nu nog drie TT-overwinningen op zak. Hiermee heeft het team duidelijk gemaakt wat de BMW S 1000 R kan tijdens wegraces. De 25-jarige Dunlop heeft zijn eigen geschiedenis geschreven. Hij beschikt nu over 11 indrukwekkende TT-overwinningen. Waarvan drie op de BMW S 1000 RR. Hij werd ook de eerste rijder in de geschiedenis die vier TT-races in twee opeenvolgende jaren heeft gewonnen.

BMW Motorrad: Je bent een ambitieuze rijder. Wat heb je gepland voor na de Ulster GP in augustus?

Dunlop: Ik neem elke dag zoals het komt. Ik heb geen echte grote plannen. Ik doe gewoon wat ik wil. We zien wel hoe dat zich ontwikkelt. Ik zou niet meedoen aan motorraces als ik het niks vond. Ik doe het niet om gewoon maar mee te kunnen doen. Ik doe het om te winnen.
Bedankt Michael en veel succes!

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.