Constant op jacht naar stroom.

Van de Bodensee naar Gibraltar op een BMW C evolution.

Elektrisch rijden is alleen voor in de stad? Is dat wat je denkt? Maar dat kan veel beter! Dit is wat Reimar Hellwig sowieso dacht. Hij is een echte pionier en heeft in slechts zes weken tijd ruim 6.000 kilometer afgelegd op de elektrische maxi-scooter van BMW, de C evolution. Zonder problemen. Van de Bodensee tot Gibraltar en weer terug. Met verhalen over stopcontacten en andere reisontmoetingen.

Stil, maar spectaculair.

Stil, maar spectaculair.

Stil en emissievrij: Reimar Hellwig zet de toon. Tegen uitlaatgassen en ronkend geluid. Dit is niet de eerste keer dat hij onderweg is op een "klimaat- en milieuvriendelijke" manier. Na in 2016 op elektriciteit naar de Noordkaap te zijn gereisd, baande hij zich op 76-jarige leeftijd een weg naar de meest zuidelijke punt van Europa. Hoewel het vrijwel geruisloos is en geen uitlaatgassen produceert, trekt het nog steeds veel aandacht: overal waar Reimar langs komt tijdens zijn reis door Frankrijk en Spanje. Hij houdt van de geïnteresseerde, nieuwsgierige en verbaasde mensen die door hem en zijn C evolution worden geïnspireerd - hij verwijst liefdevol naar de elektrische scooter als 'Mi cavallo electrico' - vrij vertaald uit het Spaans: 'mijn elektrische ros'.

+ Lees verder

De andere weg. De andere manier.

Natuurlijk laat Reimar weinig aan het toeval over. Hij plant zijn route naar Gibraltar nauwkeurig. Dit is belangrijk, omdat hij niet het risico wil lopen zonder stroom komen te staan. De oplaadfaciliteiten in Frankrijk en Spanje zijn allesbehalve bevredigend. "Met name de laadstations in Spanje, er zijn er maar weinig en ze liggen ver uit elkaar zijn", zegt Reimar. En de laadstations in Frankrijk rekenen meestal af op basis van hoe lang je ze gebruikt. Dit komt neer op ongeveer 30 cent per minuut. "Met een oplaadtijd van drie uur zou dit voor zes of zeven kilowattuur 50 euro bedragen", berekent hij. Reimar vindt altijd een andere manier - en gebruikt een andere strategie: hij plant zijn route zo, dat hij langs autodealers, garages, tankstations en restaurants gaat, waar hij zijn scooter soms vanaf een regulier stopcontact kan opladen.

+ Lees verder

Als je twijfelt, gebruik dan zes ampère.

Als je twijfelt, gebruik dan zes ampère.

Reimar selecteert eerst zijn doelen op een kaart: Merville in de buurt van Toulouse, Andorra, Extremadura met het Monfragüe Natural Park, Sevilla, Gibraltar, Costa del Sol, de Sierra Nevada, Andalusië en La Mancha in Castilla Albacete zijn bijvoorbeeld allemaal belangrijke mijlpalen op zijn reis. Nadat de route ruwweg is geschetst, wordt overgegaan naar de gedetailleerde planningsfase. Hij stelt de dagelijkse routes op met afstanden tussen de 200 en 250 kilometer, wat in eerste instantie misschien niet veel lijkt. "Maar ik moet er rekening mee houden dat je in Spanje alleen met zes ampère kan laden. Ook wil ik 's middags al op de plaats van bestemming aankomen om nog wat dingen te kunnen bekijken, de scooter op te laden voor de volgende dag en wat te winkelen." Deze strategie heeft in Spanje al zijn vruchten afgeworpen, want de middagen zijn ondraaglijk heet.

+ Lees verder

Reimar verdeelt zijn dagelijkse route in etappes van ongeveer 100 tot 120 kilometer, hij gaat hierbij via de wat grotere plaatsen en zoekt dan in Google op deze plaatsnaam en het woord 'garage'. Hij schrijft de adressen en telefoonnummers op zijn routelijst. "Op die manier kan ik er met mijn naviagiatiesysteem zo naar toe rijden." Later ontdekte hij dat autodealers en garages een heel groot voordeel hebben: zij hebben meestal wel voldoende stopcontacten voor handen waar je met de maxi-scooter bij kan komen. 

+ Lees verder

Zondag is rustdag.

Zondag is rustdag.

Reimar heeft ook alle 27 hotels op de 5.700 kilometer lange reis opgezocht. Reimar plant tevens één vrije dag per week: "Zondag was een rustdag voor mij, omdat de garages dan toch gesloten waren en bij restaurants was opladen meestal nogal lastig."

+ Lees verder

Goede tijden, slechte tijden.

Zowel in Frankrijk als in Spanje zijn er enkele eigenaardigheden als het gaat om elektriciteit - de lunchpauze is van onschatbare waarde, omdat alleen de restaurants open zijn. In Frankrijk sluiten de garages meestal van 12.00 tot 14.00 uur en in Spanje van 13.00 tot 16.00 uur voor de Siesta. In het zuiden duurt het zelfs van 13.30 tot 17.00 uur. Vandaar dat Reimar op sommige dagen al om acht uur 's ochtends bij zijn C evolution stond. In Frankrijk laadde hij de scooter dan tussen 10.00 en 12.00 uur om het volgende hotel te kunnen bereiken. "Terwijl in Frankrijk de stopcontacten over het algemeen op 16 ampère zijn gefixeerd en de batterij kan worden opgeladen met 13 ampère, was het moeilijker in Spanje, omdat meestal slechts zekeringen van 10 ampère zijn geïnstalleerd". En als er andere mensen zijn die de voeding gebruiken, kan de laadstroom worden teruggebracht tot zes of acht ampere, maar dit verlengt wel de oplaadtijd.

Ongeacht waar Reimar ook stopt om zijn elektrische scooter op te laden, hij biedt altijd aan om te betalen voor de elektriciteit. "Dit werd in de meeste gevallen afgewezen." In plaats daarvan heeft hij 25 aanstekers in de vorm van kleine goudstaven in zijn bagage, die hij als geschenken uitdeelt. "Voor de meerderheid was het een plezier en vanzelfsprekend om een rondtrekkende reiziger te helpen", meldt Reimar.

 

 

+ Lees verder

STROOM ZOEKEN EN MISVERSTANDEN

Reimar's hotel in Rodez ligt op de e-mobility-strip; gasten mogen e-bikes gebruiken. "In die zin begreepen ze meteen mijn behoeften, maar mensen waren nog steeds verbaasd over mijn voertuig". Omdat er geen garage is, duwt hij de scooter door de voordeur en de hal naar de sportschool - eindelijk wat eten voor het elektrische ros. In Toledo krijgt hij een kamer op de vijfde verdieping. Bij de receptie stelt hij de verplichte vraag over elektriciteit. Er wordt hem verteld dat er meerdere stopcontacten in zijn kamer waren. Uiteraard is er een misverstand. En Reimar gelooft ook niet dat er geen stopcontacten zijn in de ondergrondse parkeergarage. Hij is meteen overtuigd: "In de zeer grote ondergrondse parkeergarage vond ik vier geschikte stopcontacten voor mijn C evolution".

+ Lees verder

Geen spanning.

In Jerez, ten zuiden van Sevilla, moet Reimar zijn scooter op een zaterdag opladen en vraagt een telefoonserviceprovider, die een groot wagenpark exploiteert, waar dit mogelijk is. Ze zijn ongelooflijk hulpvaardig. Maar overal waar Reimar zijn oplader verbindt, laden de batterijen niet op. "De spanning was niet goed of de kabel was waarschijnlijk niet goed geaard". Na lang zoeken, vindt Reimar uiteindelijk een werkend stopcontact in een kantoor.

Hij ontmoet ook de hoffelijke en behulpzame medewerkers van de BMW dealer in Granada. Ze geven de rijder koffie, koekjes en een comfortabele ruimte. Ze verbinden de scooter op een prominente plaats in de werkplaats. Natuurlijk zijn ze bekend met de C evolution; de medewerkers hebben er waarschijnlijk al een aantal verkocht. Desondanks zijn ze verbaasd: "Het feit dat je helemaal tot hier met de C evolution kunt reizen, verbaasde en verrukte iedereen echt", zegt Reimar. Ondanks de consequent goede ervaring, wordt hij bruusk opzij geschoven bij één autodealer, ondanks het feit dat Reimar opnieuw aanbiedt om de elektriciteit te betalen. Op een onvriendelijke en ruwe toon, wordt hem verteld om naar een openbaar laadstation te gaan.

+ Lees verder
Elektrisch reizen is erg rustgevend, minder stressvol en communicatiever. Je ervaart het land en de mensen veel intenser en het verrijkt je meer dan als je op een conventionele manier reist.

De actieradius is verreikend.

De actieradius is verreikend.

Vanaf één laadstation gaat zijn route over een heuvelachtige snelweg naar Lyon en verder naar Bourg en Bresse. Daar aangekomen had Reimar 152 kilometer afgelegd - maar op het display is nog steeds een gegarandeerde actieradius van 54 kilometer te zien. Dat maakt samen 206 in totaal. De fabrikant geeft een actieradius van 160 kilometer op. Sommige externe factoren beïnvloeden het stroomverbruik en werken in het voordeel van Reimar. "De bestemming lag ongeveer 400 meter lager dan het startpunt, hij had op het grootste deel van de route meewind, de buitentemperatuur lag tussen de 32 en 34 graden Celsius en vanwege het drukke verkeer was de gemiddelde snelheid slechts 60 km/h."

+ Lees verder

Onterechte bezorgdheid

Reimar herinnert het zich van vroeger, toen hij nog op een conventionele manier reisde: meestal in de ochtend na het opstaan, had hij een bepaald dagschema in gedachten, waarvan een deel onmiddellijk na het ontbijt zou worden aangepakt. Bij e-reizen is dit anders: Reimar vertrekt onmiddellijk en reist ongeveer 100 tot 130 kilometer, wetende dat hij alles wat hij aan het begin van de dag nog niet heeft gedaan, in de laadpauze kan doen. Reimar vindt de twee tot drie uur durende laadpauze geen verspilling van tijd omdat hij de tijd doorbrengt met lunchen, berichten schrijft met zijn smartphone, de route bestudeert, het navigatiesysteem instelt en boodschappen doet. Of hij praat met andere motorrijders en zijn "elektriciteitsdonoren".

 

 

 

+ Lees verder
De bezorgheid om stil te komen staan met lege batterijen is alleen gerechtvaardigd als je jouw volledige actieradius, inclusief de reserve, opgebruikt en niet tijdig oplaadt. En overal is elektriciteit.

Toen de Guardia Civil lhun maskers afdeden.

Toen de Guardia Civil lhun maskers afdeden.

Waar Reimar ook naartoe gaat, de elektrische scooter is meteen onderwerp van gesprek, zelfs met de Guardia Civil, die regelmatig controles uitvoert op verkeersknooppunten. "Aangezien hun motorfietsen meestal van BMW zijn, stopte ik soms naast de politie ogenschijnlijk hulpeloos toen ik om een routebeschrijving vroeg, alvorens naar mijn e-scooter te wijzen - wat aangeeft dat onze motorfietsen allebei hetzelfde merk dragen: BMW Motorrad". Op dit moment laten de serieuze en streng uitziende politieagenten plotseling hun waakzaamheid varen, bekijken ze Reimar's scooter met belangstelling en stellen ze de gebruikelijke vragen over de technische gegevens en zijn reis. Een vriendelijke handdruk om afscheid te nemen en hem het allerbeste wensen voor zijn verdere reis - door de C evolution hebben ze hun vooroordelen laten varen. Reimar heeft zich ook op dit punt uitgesproken.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.