Electro sound.

Een elektrische motorfiets, E-LisaBad genaamd, veroorzaakt opschudding in de customizing scene.

Hoe ziet de BMW C evolution er aan de binnenkant uit? Rolf Reick, eigenaar van Krautmotors,  wil er graag achter komen. Dus haalde hij de elektrische maxi-scooter uit elkaar en verandert deze in de E-LisaBad-dragster. De eigenaar van de customizing shop is van plan om met zijn creatie mee te gaan doen aan een drag-race. Het maakt misschien niet veel lawaai, maar het zal zeker voor opschudding zorgen.

Hij creëerde een customized elektrische motorfiets en doopte die E-LisaBad. "Mijn oma heette Elisabeth", zegt Rolf Reick. "Het past op de een of andere manier, ook al was mijn oma niet zo snel of zwaar". Hij lacht. In feite lacht hij meestal terwijl hij het verhaal vertelt over hoe E-LisaBad tot stand kwam. Het verhaal begint in mei 2017. De donorfiets, een BMW C evolution, arriveert in de Krautmotors werkplaats in Heidelberg. Het is de eerste elektrische motorfiets die het innerlijke heiligdom van de customizing shop ziet.

+ Lees verder

Rolf was enthousiast geworden over het ombouwen van de elektrische maxi-scooter sinds hij de C evolution testte. "Ontwerpers willen altijd revolutionair zijn, ze willen buiten de gebaande paden gaan, voor opschudding zorgen of aandacht trekken.Ik denk dat dit project dat allemaal doet.Het zal veel meer nieuwe ideeën inspireren". Rolf wil meer doen dan alleen een stijlvolle custom motorfiets bouwen. Hij wil er ook mee racen. Hij wil zijn elektrische dragster zien rijden tegen motorfietsen met een benzinemotor.

+ Lees verder

Gewoon aan elkaar lassen

Maar Mister Krautmotors moet tot die tijd veel werk verzetten. Rolf gaat naar BMW Motorrad en volgt een cursus elektrische systemen, waar hij ook leert over de onderdelen van de motorfiets die hij waarschijnlijk beter niet kan aanraken. Hoogspanning is immers volledig onbekend terrein voor de ervaren custombouwer. Daarna is hij klaar om te beginnen met het aanpassen, of beter gezegd, met de demontage van de maxi-scooter. Als productontwerper ontwerpt hij meestal een motorfiets door schetsen en een 3D-model op de computer te maken, maar hij benadert dit project als een kunstenaar. "Ik werk intuïtief, ik maak een paar hele ruwe schetsen en daarna spreek ik mijn artistieke vrijheid aan. Ik begin gewoon weg te lassen. Ik wil dat de motorfiets ontstaat tijdens het proces, ik wil niet weten waar de reis me naartoe brengt voordat ik begin. Het is zo leuk! ", zegt hij - lachend, zoals altijd.

+ Lees verder

Boven alles heeft Rolf één ding nodig als hij werkt: een goede sfeer. Zijn atelier lijkt op een woonkamer. De fauteuils en krukken zijn klassieke designstukken. Hij schilderde de stoelen en zijn werkbank wit. De muren daarentegen zijn zwart en de kasten zijn gestreept. "Ik deed dat in een opwelling, soms word ik na zes maanden moe van de kleur, dus schilder ik alles gewoon overnieuw". Rolf werkt niet alleen in zijn 'woonkamer', hij luistert daar ook naar muziek. Als bassist vindt hij de mix van motorfietsen en muziek op het Pure & Crafted Festival helemaal geweldig. Het verbaast dan ook niet dat hij van plan is om de motorfiets te onthullen op dat festival. 

+ Lees verder
Designers willen altijd revolutionair zijn.

Rolf Reick

Testen voor de dragstrip

Het belangrijkste dat er moet gebeuren voordat hij E-LisaBad onthult: testen. Design is immers niet het enige dat telt. De schepping van Rolf moet rijdbaar zijn en een doel vervullen. Rolf heeft geen buddyseat nodig voor de testrit. Hij verlaagt de C evolution voordat hij hem test op een afgelegen weg buiten Mannheim. Hij zet een slick op de achtervelg en verwijdert de schokdemper. Rolf staat bekend om zijn motofietsen met een stijf frame. En tegen andere stijve frames zal E-LisaBad moeten concurreren. Zijn testrit staat op het punt te beginnen. Burnout. Rolf zit daar in een wolk van verbrand rubber en rook - en lacht.

+ Lees verder
Je probeert de motor op te zwepen voor de start, maar natuurlijk hoor je niets.

Rolf Reick

Aan de startlijn plaatst hij zijn lange benen op de nieuw gemonteerde voetsteunen. Ze zijn zo ver naar achter geplaatst, dat hij op de motor zit als een jockey op een renpaard. Inderdaad, de machine blijkt een waardige tegenstander op het circuit te zijn. De C evolution vertrekt als een raket en haalt de andere rijders op de eerste paar meters in. Het elektrische voordeel: pure acceleratie. Maar voor Rolf is het zeker even wennen. "Je kijkt naar je tegenstander, je wilt de motor heel veel lawaai laten maken en er gebeurt natuurlijk niets". Natuurlijk willen hij en zijn E-LisaBad serieus worden genomen. Het is niet bedoeld als grap. "Maar een beetje humor kan ook geen kwaad, dit is een feel-good motorfiets", zegt Rolf. "Ik ben er erg dol op geworden."

+ Lees verder

Een futuristische motorfiets met retro-look

De weken vliegen voorbij en Rolf werkt aan de kuip. Hij wil dat het old-school is, maar met nieuwe, moderne structuren. Een futuristische motorfiets met een retro-look. En hij wil zijn unieke stijl laten zien: ruw, ruig en onafgewerkt. Een typische Reick-fiets. "Ik ben niet iemand die motorfietsen poetst, de mijne ziet er altijd een beetje oud en ongepolijst uit, een beetje ruw en klaar". Dan breekt de dag eindelijk aan. Het grote debuut op het Pure & Crafted Festival. Vlak voordat Interpol het hoofdpodium inneemt, stuurt Rolf de dragster naar het podium. De steile helling op en midden in de schijnwerpers. E-LisaBad, de Pure & Crafted Signature Bike 2017, straalt in de avondzon alsof hij van een andere planeet komt.

+ Lees verder

De hoekige, donkere kuip van deze customized elektrische motorfiets doet denken aan een science fiction film uit de jaren zestig. "Het ontwerp is geïnspireerd op de landschappen en het decor van Star Trek", zegt Rolf. "Bovendien had mijn oma een polygoonkoffieset uit de jaren 1920, en die speelde ook mee in het ontwerp". Rolf verpakt opzettelijk de futuristische technologie van de C evolution in een kuip uit het verleden. "Het is gemakkelijker voor mensen om iets compleet nieuws te begrijpen als het bekende, herkenbare elementen heeft". Na het debuut hangt Rolf urenlang rond bij het kampvuur, verdiept in discussies waarvan hij ook hoopte dat ze door zijn zelfbouwproject zouden ontstaan.

+ Lees verder

Elektriciteit op de 1/8 mijl

Hij voelt zich ontspannen, terwijl hij zijn futuristische Batmobiel door de menigte van door benzine aangedreven motorfietsen stuurt. Vele daarvan hebben componenten die teruggaan tot de vroege dagen van de motorgeschiedenis. Hij is zijn E-LisaBad al gewend. Nu moet ze zichzelf bewijzen. Glemseck. Dargstrip. Ze is de eerste motorfiets in haar soort op dit circuit. Koeltjes en stil gaat Rolf naar de startlijn. StarWars Sprint, de zwaarste race in het universum. Dragracers met lange achterbruggen en zonder schokdempers staan op het punt om te gaan strijden op de voormalige rechte stuk van het Solitude-circuit in de buurt van Stuttgart. Geen van de motorfietsen is geschikt om bochten te nemen. Ze zijn allemaal exclusief ontworpen om op volle snelheid rechtuit te rijden. E-LisaBad is geen uitzondering.

+ Lees verder

Aan de andere kant van de hooibalen, die de rivalen van elkaar scheiden, staat een van die 'motorgekke 'grease monkeys' uit de StarWars-race, zoals Rolf ze noemt. In één keer beginnen ze hun burnouts. De ene motor gromt, de andere piept. Veel gelach. Rolf lacht ook. Dan opent hij de gashendel. Het is een strakke race bijna tot het einde van de dragstrip. Rolf blijft achter voordat hij bij de finishlijn is. "Scootertechnologie", haalt hij zijn schouders op, "Je max zit op 120". E-LisaBad neemt afscheid, maar blijft toch haar sporen nalaten in de race. Na jaren van onderdompelen in het verleden, is een gezonde dosis van de toekomst naar de Solitude-track gekomen. "Elektrische voertuigen zijn er om te blijven", zegt Rolf. "De dag waarop je een cafe-racer gaat kopen en de verkoper vraagt: elektrisch of benzine? gaat snel komen."

+ Lees verder

C evolution

Urban Mobility

Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.