308.000 kilometer op één motor

Dat moet wel echte liefde zijn.

Željan Rakela, een 36-jarige Kroaat, geniet van elke dag en bovenal van elke kilometer in zijn leven. En hij is dol op motorfietsen. Vooral op zijn BMW R 1200 GS Adventure. Hij kan zijn liefde zelfs met cijfers bewijzen: in 2006 kocht hij zijn motorfiets. Sindsdien is het non-stop passie: de Kroaat heeft er in de afgelopen acht jaar in totaal 308.000 kilometer op zitten. Indrukwekkende aantallen. Maar ze zijn nog indrukwekkender als je bedenkt dat Željan maar twee maanden per jaar op zijn motor doorbrengt, namelijk zijn hele jaarlijkse vakantie.

Eén man, één motor, één doel.

Eén man, één motor, één doel.

De gemiddelde motorrijder zou zijn of haar motor al inruilen na een fractie van het aantal kilometers dat Željan heeft afgelegd. Maar hij is allesbehalve gemiddeld. "Mijn ambitie", vertelt Željan, "is om op alle continenten te rijden op dezelfde motor." "Mijn droom begon in 2006, de eerste keer dat ik mijn twee maanden durende vakantie rijdend naar verschillende landen doorbracht. Nu gaat mijn vrouw soms met me mee. We hebben samen al de VS, Canada, Mexico, Syrië, Jordanië en Israël verkend."

+ Lees verder

Een Australisch avontuur.

Een Australisch avontuur.

Op zijn grootste tocht tot nu toe, in 2013, reed hij solo. Hij vond de uitdaging van de woestijnen en de outback van Australië te groot voor twee personen: "Het is een groot, dunbevolkt land. Een klein probleem kan heel snel veranderen in een groot probleem." Deze angst zou werkelijkheid worden.

Tijdens zijn tocht van 20.000 kilometer door noordelijk Australië viel Željan. "Mijn linkerenkel was uit de kom geraakt en ik moest hem er zelf weer in zetten. Toen ik daar lag, midden in de wildernis, streek naast me een enorme zwarte vogel neer. En toen nog een en nog een. Mijn mobiele telefoon had geen ontvangst. Ik had geen satelliettelefoon of CB-radio. Het zag er niet goed voor me uit. Ik wist dat ik snel mijn enkel moest zetten, voordat ik na de eerste adrenalinegolf de pijn zou voelen."

+ Lees verder

En verder. En verder.

En verder. En verder.

Tijdens de resterende 8.000 kilometer moest Željan schakelen met zijn hiel. Geloof het of niet, Željan heeft zich nooit veel zorgen gemaakt over de gevaren van het rijden zo ver van de beschaving. Hij beschrijft zichzelf als ‘avonturier met een motorfiets’ en geniet van de uitdagingen en genoegens van motorrijden. Hij maakt zich totaal geen zorgen over de 100.000 kilometer op zijn teller. Zoals Željan zelf zegt: "Zoals elke BMW-rijder weet, is dat helemaal niet zo veel."

+ Lees verder
Meer dan 100.000 kilometer is helemaal niet zo veel.

Željan Rakela

Niets kan hem stoppen.

“Ik wilde als eerste Kroaat Rusland doorkruisen. Kort nadat ik van start ging, kreeg ik een ernstig ongeval in Siberië, Buiten-Mongolië. Ik werd aangereden door een dronken automobilist. Mijn been was gebroken en het dichtstbijzijnde ziekenhuis was 600 kilometer verderop. Ik nam dus maar een taxi. Vier dagen later was ik terug in Kroatië, waar ik werd geopereerd.”
Zijn geliefde GS leed ook schade. Maar omdat het een betrouwbare, goed gebouwde machine is, was de 'operatie' van de motor een stuk eenvoudiger. Afgezien van af en toe een botsing met een schaap of een dronken bestuurder, heeft de R 1200 GS Adventure de acht jaar en 308.000 kilometer van intensief gebruik goed doorstaan. De enige complicatie die hij heeft gehad, betrof een probleem met de cardanas na 45.000 kilometer. Deze is onder de standaard garantie vervangen.
Preventief onderhoud is altijd topprioriteit geweest voor Željan. Na 100.000 km is de brandstofpomp vervangen en daarna weer na 200.000 kilometer. Dat is noodzakelijk bij variaties in brandstofkwaliteit. De koppeling is vervangen na 75.000 km en nogmaals (preventief) na 250.000 kilometer. Ten slotte moest ook het contactslot worden vervangen omdat regen en vuil en veelvuldig draaien van de sleutel uiteindelijk tot problemen zouden leiden.
+ Lees verder

Volgende bestemming: de Pan-American Highway

Niet lang nadat de teller 23.000 km aangaf, is de standaard uitlaat vervangen door een uitlaatsysteem van Akrapovič. Na 75.000 km kreeg Željan van technici van Akrapovič de vraag of ze het systeem mochten inspecteren in het kader van een langdurig kwaliteitscontroleonderzoek. Ze zaagden de uitlaat wijd open. In ruil daarvoor kreeg Željan een gloednieuw systeem. De uitlaat doet nu al 210.000 kilometer dienst zonder onderhoud.
Voor zijn volgende tochten heeft Akrapovič hem een nieuw uitlaatsysteem gegeven. Hij heeft nog veel bestemmingen: "Ik hoop dit jaar naar Kaapstad in Zuid-Afrika te reizen. Volgend jaar wil ik de Pan-American Highway doen. En wie weet waar ik daarna naartoe ga…"
+ Lees verder
Meer verhalen waar u mogelijk interesse in heeft.
Geschikte motorfietsen.