75 jaar oud maar verre van rustig.

Een oude BMW R 12 rijdt van Frankrijk naar Mongolië. En weer terug.

Wat een ambitieuze onderneming: 23.000 kilometer van Frankrijk naar Mongolië en weer terug. Op een 75 jaar oude BMW R 12 met zijspan. Hij heeft door de meest verafgelegen en onherbergzame gebieden van de wereld gereden. Vaak in temperaturen onder het vriespunt. Maar na vele maanden op de weg is Eric Dumas weer terug. Hersteld en klaar om weer te vertrekken. We ontmoetten hem voor dit interview.

Hoeveel landen en welke landen heb je doorkruist?
Italië, Slovenië, Servië, Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Rusland, Mongolië, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië en Duitsland. In totaal dertien landen en we zijn twee keer door Rusland gereden.

Welk land tijdens de reis was je favoriet en waarom?
Mongolië. Maar misschien is dat omdat ik er altijd van gedroomd heb om naar Mongolië te reizen. Mongolië is de perfecte plek als je echt iets anders wilt zien. De cultuur is onvergelijkbaar, net als de wijd open, verlaten vlakten. Je kunt je daar bijna voorstellen dat de mensheid niet bestaat. Er zijn maar heel weinig wegen en sommige daarvan zijn vrijwel onbegaanbaar. Er zijn ook geen wegwijzers of GPS-signalen. We moesten de weg vinden aan de hand van een kompas en de stand van de zon. Dat noem ik pas avontuur.

+ Lees verder

Waar heb je geleerd om deze fantastische R 12 te onderhouden?
Als je zo veel jaar op dezelfde motor rijdt, is het voordeel dat je er echt alles over komt te weten. Voor elke tocht heb ik alle onderdelen van de R 12 uit elkaar gehaald, gereviseerd en weer in elkaar gezet. Ik weet dus precies hoe alles in elkaar zit. Maar daarvoor had ik al wat ervaring met motoren. Ik ben vijftien jaar monteur geweest bij de Franse luchtmacht.

Waarom is deze R 12 een bijzondere motorfiets voor jou?
Ik heb deze motor gekocht in 1977. Ik was toen twintig. Sindsdien heb ik vele motoren gekocht en verkocht. Maar om de een of andere reden heb ik deze altijd gehouden. In 1987 ben ik begonnen allerlei prachtige plaatsen te ontdekken op de R 12. Zonder deze motor zou ik die plekken nooit op dezelfde manier hebben ervaren. En ik zou nooit zo veel bijzondere mensen hebben ontmoet. Deze oude BMW brengt het gesprek meteen op gang.

+ Lees verder
Wat voor onderhoud is nodig om de R 12 draaiende te houden?
Als je op zo'n oude motor rijdt, moet je voortdurend op je hoede zijn. Natuurlijk moet je op een iets rustiger tempo rijden. Je moet ook de kleppen, besturing, wielen en olie controleren. Dat neemt elke dag zo'n dertig tot zestig minuten in beslag.
Kan de motor al het extra gewicht en de slechte wegen wel aan? Zoals we allemaal weten, heeft dit type motorfiets nauwelijks vering. Aan de voorkant heb je wat vering, maar dat is het dan wel. Elke schok wordt opgevangen door de stuurkolom en de wielen. Ik heb vaak gedacht dat de motor op elk moment uit elkaar kon vallen. Maar dat is nooit gebeurd. Het is gewoon een geweldige motor.
+ Lees verder

Veel wegen zien er verraderlijk uit. Ben je nooit gevallen?
Rijden in Oost-Europa, Mongolië en Rusland was erg zwaar. Maar afgezien van de keer dat één van de wielen brak in een grote kuil, heeft de motor heel goed stand gehouden. Zoals gewoonlijk.

Hoe voelde het om het Baikalmeer te bereiken en dan op het ijs te rijden? Het voelde als een droom. Na al die maanden en jaren van planning was het een heel emotioneel moment. Ik was bijna in tranen. Het was heel onwerkelijk om met mijn wielen over die enorme ijsvlakte te rijden. Tegelijkertijd was het precies zoals ik het me in mijn dromen had voorgesteld.

+ Lees verder
Waar gaat het volgende avontuur heen en wie gaat er dan mee?
We hebben al een tocht gepland om in 2015 met mijn jongste zoon op mijn R 12 Schotland te bezoeken. Ik zou ook heel graag een reis maken naar Canada, waar mijn oudste zoon Rodolphe nu woont, om dan helemaal naar Alaska te rijden. En waarom niet 's winters?
+ Lees verder

Het nieuwste van het nieuwste van vele jaren geleden: de BMW R 12.

Het nieuwste van het nieuwste van vele jaren geleden: de BMW R 12.

De R 12 waarop Eric zijn reis maakte, was destijds baanbrekend. Hij werd in 1935 geïntroduceerd en was de eerste motorfiets met de hydraulische telescoopvork van BMW. Een onbetwiste innovatie in motorfietsontwerp. Hij had een veel comfortabelere ligging en beter rijgedrag dan motoren met een conventionele vering. Er zijn meer dan 36.000 exemplaren van deze motor gemaakt. Sommige waren uitgerust met een zijspan voor het Duitse leger. De R 12 was het best verkochte vooroorlogse model van BMW.

+ Lees verder
Meer verhalen waar u mogelijk interesse in heeft.
Geschikte motorfietsen.