The Great Escape.

VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.

Deze futuristische tweewieler glijdt door de aula, het gitzwarte driehoekige frame verlicht het blauwe en witte BMW logo. De vrouwelijke motorrijder draagt alleen een vizier, dat er uitziet als een bril uit de volgende eeuw in plaats van een helm. Ze stopt en staat op van de buddyseat, zonder haar voeten van de voetsteunen te halen. De motorfiets van de toekomst gepresenteerd op de "iconic impulses" tentoonstelling. "The BMW Group Future Experience", die zijn wereldpremière in Los Angeles viert, neemt de bezoeker mee naar het jaar 2130.

+ Lees verder

In een tijd waar mobiliteit nog diverser en met elkaar verbonden is; een tijd waar digitalisatie een vorm aanneemt die wij momenteel als surrealistisch beschouwen; een tijd waarin de motorfiets analoog wordt en op hetzelfde moment een uitzonderlijke emotionele ervaring biedt. "De motorfiets zorgt ervoor dat ik uit het dagelijks leven kan ontsnappen. Vanaf het moment dat ik erop klim, ervaar ik niets anders dan pure vrijheid - The Great Escape," zegt Edgar Heinricht, hoofd design bij BMW Motorrad.

+ Lees verder

Absolute vrijheid.

Absolute vrijheid.

Samen met zijn design-team schetste Edgar Heinrich dit futuristische scenario en ontwierp de BMW Motorrad VISION NEXT 100, het voertuig van de toekomst dat hierop gebaseerd is. "Als wij een motorfiets ontwikkelen, denken wij meestal slechts aan vijf tot tien jaar in de toekomst. Dus nog verder in de toekomst kijken was zeer spannend en aantrekkelijk voor ons," legt Edgar Heinrich uit. Designers gaan ervan uit dat voertuigen in 30 jaar tijd autonoom rondrijden. Het leven in de steden is vol en georganiseerd aan de hand van digitale services. Nog meer gedigitaliseerd, nog meer onderling met elkaar verbonden en nog meer geautomatiseerd. Tijdens deze presentatie wordt het belang van de analoge 'oase' duidelijk, waardoor mensen hun gevoel van vrijheid terugkrijgen.

+ Lees verder

Vrijheid betekent de omgeving ervaren met al je zintuigen, centrifugale krachten, versnelling en de wind voelen. Het liefst zonder helm of beschermende kleding. De BMW Motorrad VISION NEXT 100 heeft dat ook niet nodig. Omdat de "digitale metgezel" - een functionele eenheid die bestaat uit een motorfiets en onze eigen versie van de uitrusting van de rijder - een hoge mate aan veiligheid garandeert. De digitale metgezel werkt onmerkbaar op de achtergrond en grijpt altijd in wanneer dit nodig is. "Het was belangrijk voor ons dat de analoge rijervaring niet werd aangetast. Het display en het bedieningsconcept werkt zo discreet dat het een natuurlijke en bekende beweging creëert," legt Holger Hampf, hoofd design, customer experience, van de BMW Group uit.

+ Lees verder
"De motorfiets zorgt ervoor dat ik uit het dagelijks leven kan ontsnappen. Vanaf het moment dat ik opstap, ervaar ik totale vrijheid - the great escape.

Edgar Heinrich

Hoofd design bij BMW Motorrad

Het is nog steeds een roadster.

Het is nog steeds een roadster.

Geheel nieuw - maar toch bevat de BMW Motorrad VISION NEXT 100 nog steeds elementen uit de BMW Motorrad geschiedenis: zwart driehoekig frame, witte lijnen, klassieke boxermotor. Vanaf de zijkant bekeken, ziet het voertuig van de toekomst er 'naakt' uit. De ergonomie en zitpositie zijn zoals die van een roadster. Het design van de voorkant is minimalistisch en verfijnd met hoogwaardige details. Boven het voorwiel is een grote metallic reflector in het frame geïntegreerd. Het dient als windgeleiding en samen met het geïntegreerde windscherm garandeert het een aerodynamisch geoptimaliseerde luchtstroom.

+ Lees verder

Body-elementen zoals de buddyseat, de bovenste afdekking van het frame en het voorspatbord zijn gemaakt van carbon. Twee delicate rode lichten onder de body dienen als achterlicht en richtingaanwijzer. De banden hebben een dempende functie en passen zich actief aan het terrein aan. De rode tuimelaar op de rechter handgreep valt op. Ontworpen als een duidelijk mechanisch element, blokkeert het de gashendel of laat het deze los.

+ Lees verder

Het frame volgt het wiel.

Het zwarte driehoekige frame doet visueel denken aan de R 32 uit 1923 - de eerste BMW motorfiets. Het frame heeft functioneel echter weinig overeenkomsten met het origineel. Het Flexframe is flexibel en staat stuurmanoeuvres toe zonder de scharnierpunten die wij tegenwoordig kennen. Als de handgrepen worden bewogen, verandert het gehele frame van vorm en past zich aan de richting aan. Afhankelijk van de verkeerssituatie, kunnen de benodigde krachten hiervoor variëren: stuurmanoeuvres zijn vooral eenvoudig vanuit stilstand, terwijl het frame steviger wordt bij hogere snelheden. De oppervlakken zijn zo bevestigd dat ze de wind- en weerbescherming van een volledig omsloten motorfiets bieden. Het oppervlak van het frame is gemaakt van mat zwart textiel.

+ Lees verder

Boxermotor met emissieloze aandrijving.

Boxermotor met emissieloze aandrijving.

Er is een speciale motor gemonteerd in het midden van het frame. Het is tegelijkertijd een stijlelement en een herinnering aan het verleden. Qua vorm en prestaties komt het overeen met de traditionele BMW-boxermotor, maar het bevat de emissievrije aandrijfeenheid. Afhankelijk van de rijsituatie verandert het exterieur van de boxermotor. Bij stilstand ligt de motor vlak.

+ Lees verder

Maar als je begint te rijden, steekt het motorblok aan de zijkanten uit. Hierdoor worden de aerodynamica en de weerbescherming van de motorfiets tijdens het rijden geoptimaliseerd. Het gepolijste aluminium van dit gedeelte straalt die hoogwaardige kracht uit.

+ Lees verder

Zelfbalancerend: geen mogelijkheid om om te vallen.

Een motorfiets heeft geen standaard nodig. Niet als assistentie-systemen de perfecte balans garanderen. De zelfbalancering zorgt ervoor dat de BMW Motorrad VISION NEXT 100 stabiel blijft tijdens het rijden en bij stilstand. Dit garandeert veiligheid voor de rijder. Hierdoor is het ook eenvoudiger voor beginners, aangezien zij veilig door elke rijsituatie worden geleid en niet kunnen omvallen. Maar ook ervaren rijders halen voordeel uit de zelfbalancering. Omdat de motorfiets nog wendbaarder is en de rijervaring dus nog dynamischer wordt. De assistentie-systemen bieden de rijder ook meer mogelijkheden. Ongeacht hun vaardigheden en rijervaring, rijders kunnen hun grenzen continu verleggen en hun rijervaring op positieve wijze nog intenser maken. Zo wordt elke rit een ervaring van absolute vrijheid van begin tot eind.

+ Lees verder
Als wij een motorfiets ontwikkelen, denken wij meestal slechts aan vijf tot tien jaar in de toekomst. Verder kijken is erg spannend en vooral zeer aantrekkelijk.

Edgar Heinrich

Hoofd design van BMW Motorrad

Data-bril in plaats van een helm.

Data-bril in plaats van een helm.

Met de BMW Motorrad VISION NEXT 100 staan rijder en motorfiets direct met elkaar in verbinding. Er wordt relevante informatie verzameld uit de omgeving, dat het vizier - essentiële data-bril die het zichtveld van de rijder omvat en wind blokkeert - rechtstreeks projecteert in het zichtveld van de rijder. Als de rijder recht vooruit kijkt, wordt er geen informatie weergegeven, om de rijervaring niet te beïnvloeden. Alleen als actie vereist is - bijvoorbeeld bij gevaar - of als de rijder informatie nodig heeft, wordt het scherm actief. In dit geval verschijnt het symbool van de digitale metgezel in het onderste deel van de bril: een rechtopstaande driehoek die twee horizontale lijnen vormt. Het display komt overeen met dat van de cockpit van een vliegtuig. Het laat de huidige hellingshoek en de ideale lijn zien. Als er een afwijking is, kan de rijder dit corrigeren. Als de rijder niet of te laat reageert, corrigeert de motorfiets zichzelf. Door omhoog te kijken ontstaat de functie voor de achteruitkijkspiegel. Als de rijder zijn zicht iets onder het normale zichtpunt laat zakken, wordt er een menu geopend waarmee hij elke functie kan activeren met een vingerbeweging. Als hij zijn blik nog verder laat zakken, wordt de kaart geopend, waarin de geselecteerde route wordt weergegeven.

+ Lees verder

Modestatement in plaats van zware beschermende kleding.

Modestatement in plaats van zware beschermende kleding.

Lichte stoffen in plaats van leer en accessoires. De uitstraling van de rijder van de BMW Motorrad VISION NEXT 100 is een modestatement en biedt bescherming tegen weer en wind, waardoor duidelijk wordt bijgedragen aan de algehele rijervaring. De rijder kan naar wens verkoeling of verwarming instellen met de A/C-functie. Zware kleding die te heet of te koud is, behoort tot het verleden. De inspiratie voor de flexibele bandstructuur van de kleding en het schoeisel komt uit de spieren. Het ondersteunt op actieve wijze de rijder afhankelijk van de rijsituatie en hierdoor wordt de rijder niet belast. Het nekgebied van de kleding van de rijder kan bij hogere snelheden gevuld worden met lucht. Het ondersteunt zo de wervelkolom en zorgt voor meer comfort. De trillende elementen op de mouwen en de pijpen geven navigatiesignalen af of geven aan wanneer een beperkte hellingshoek is bereikt. De kleding van de rijder heeft geen extra veiligheidsfunctie nodig vanwege de intelligentie assistentie-systemen.

+ Lees verder
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.