De door BMW nieuw ontwikkelde 1.649 cc grote krachtbron levert 118 kW (160 pk) bij circa 7.750 t/min en een maximaal koppel van 175 Nm bij 5.250 t/min. Al vanaf 1.500 t/min is meer dan 70 % van het koppel beschikbaar. Ontspannen cruisen is zo perfect mogelijk, maar sportief kilometers verslinden kan ook prima.

Inclusief dynamo, luchtinlaatsysteem, koppeling en versnellingsbak weegt de 6-cilinder-in-lijn krachtbron slechts 102,6 kilogram. Door het consequent nastreven van gewichtsreductie, bijvoorbeeld door de holle nokkenassen, is het de lichtste 6-cilinder lijnmotor in het serieproductiesegment. En met een breedte van 555 mm, ongeveer 100 mm smaller dan alle tot nu toe in serie gefabriceerde 6-cilinder lijnmotoren, is hij ook de meest compacte.

De geringe breedte werd bereikt door een licht ondervierkante boring/slag-verhouding van 72 x 67,5 mm (0,938). De slag is daarmee relatief lang; voor de hartafstanden tussen de cilinders is gekozen voor 77 mm. Verder liggen de elektrische nevenaggregaten achter de krukas in de vrije ruimte boven de versnellingsbak. 

+ Lees verder

Net als bij de actuele BMW 4-cilinders is het cilinderblok in een hoek van 55 graden voorover gekanteld. Dit draagt bij aan een lager zwaartepunt en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling. Ook de geïntegreerde dry-sump smering, die het gebruikelijke carter met oliereservoir overbodig maakt, staat een lagere inbouwhoogte toe. De kanteling schept bovendien ruimte voor een inlaatsysteem direct boven de motor, met als voordeel een nog betere luchtstroming.

De efficiënte verbranding, het lage toerentalniveau, hoge gassnelheden en een minimale wrijving zorgen bij de 6-cilinder motor voor een bijzonder hoog rendement en daarmee ook voor een laag brandstofverbruik – op het niveau van vergelijkbare 4-cilinder motoren. 

+ Lees verder