De voordelen van deze constructie zijn een lager gewicht en een hogere torsiestijfheid van de gehele aandrijvingsunit. Naast de ruimtebesparing is er geen aparte versnellingsbakolie meer nodig. De smering is opgenomen in het smeercircuit van de motor.

De assen van de versnellingsbak draaien in rollagers, de tandwielen in naaldlagers. Een schuine vertanding zorgt voor rustige draai-eigenschappen. Het inschakelen van de tandwielen - en daarmee de versnellingen - gaat via een stalen, kogelgelagerde schakelwals. Drie geharde en aan de uiteinden hardverchroomde schakelvorken glijden in de schakelmoffen. Nageslepen schakelklauwen waarborgen een feilloze verbinding van de tandwielparen.

De rechtvertande primaire overbrenging zet het koppel van de krukas op een zelfbekrachtigende natte achtplaats koppeling met anti-hop constructie. Die zorgt er bij omgekeerde belasting voor dat de remmende werking van de motor nog maar in beperkte mate op het achterwiel wordt overgebracht. De diameter van de koppelingsplaten bedraagt 125 mm. Deze zijn om en om met stalen lamellen in het koppelingshuis met een diameter van 147 mm gemonteerd. Vergeleken met een enkelvoudige droge plaat koppeling van 180 mm (zoals de R 1200 GS voorheen had) zijn de voordelen: een gereduceerd traagheidsmoment en een compactere bouwwijze.

De anti-hop functie voorkomt bij krachtig remmen en gelijktijdig terugschakelen, dat het sterk ontlaste achterwiel gaat stempelen. Daardoor blijft de motorfiets ook tijdens krachtig remmen stabiel en goed beheersbaar.
+ Lees verder