Gelijktijdig met de nieuwe, lucht/vloeistof gekoelde boxermotor voor de R 1200 GS introduceert BMW Motorrad het verder ontwikkelde digitale motormanagement BMS-X. Sequentiële inspuiting, compacte bouwwijze en een laag gewicht zijn de belangrijkste kenmerken. Dit systeem houdt rekening met een groot aantal invloedsgrootheden. Het maakt een goed doseerbaar koppelverloop mogelijk, evenals de aanpassing van de motorrespons aan de meest uiteenlopende omstandigheden met bij de verschillende rijmodi behorende e-gas karakteristieken.
Basis voor de motorregeling is de aangezogen hoeveelheid lucht, die indirect via de hoek van de beide gaskleppen en het motortoerental wordt bepaald. Met extra motor- en omgevingsparameters, zoals onder meer de motortemperatuur, de luchttemperatuur en de buitenluchtdruk, vormt het motormanagement samen met opgeslagen referentievelden en vastgelegde correctiefuncties individueel afgestemde waarden voor de inspuithoeveelheid en het ontstekingstijdstip.

De mengselvorming wordt verzorgd door elektronische benzine-inspuiting via gasklephuizen met een diameter van 52 in plaats van voorheen 50 mm diameter. Nieuw vormgegeven, enigszins hoog geplaatste en in lengte geoptimaliseerde aanzuigsnorkels dragen samen met een royaal bemeten airbox wezenlijk bij aan de optimale toevoer van koele aanzuiglucht en daarmee aan de hoogst mogelijke vullingsgraad.

Voor de aansturing van de gaskleppen beschikt elke gasklep over een eigen elektromotor. De wens van de rijder wordt via een sensor in het gashendel aan het motormanagement doorgegeven en afhankelijk van de gekozen rijmodus (optie) omgerekend in de gewenste gasklepopening, die zonder vertraging elektronisch wordt geregeld.


Het e-gas van de R 1200 GS verbetert de rijdbaarheid en optimaliseert de draai-eigenschappen rond het stationair toerental. Het motormanagement herkent onregelmatig draaien en regelt dit direct bij via selectieve aansturing van de gaskleppen. 
Verder zijn met de optionele rijmodi verschillende gasresponses te realiseren (soepel, optimaal, direct). De motor reageert in de gekozen modus beter op de actuele rijomstandigheden. 

Bij de gashendel is door het terugbrengen van de maximale verdraaiing 850 naar 700 bij eveneens gereduceerde bedieningskracht een voelbare comfortverhoging bereikt. 
Dankzij deze technologie is voor het eerst bij een BMW GS cruise control als optie mogelijk. Deze elektronisch gestuurde snelheidsregeling kan lange ritten op de snelweg aanzienlijk comfortabeler maken. 
+ Lees verder