De belangrijkste kenmerken: volledig sequentiële injectie voor alle zes cilinders, snelle verwerking van een groot aantal stuursignalen door de modernste micro-elektronica, een compacte lay-out, een laag gewicht en zelfdiagnose. Zo bouwt BMW Motorrad zijn jarenlange voorsprong op het gebied van elektronisch motormanagement nog verder uit.

Het real-time motormanagement met Alpha-n-besturing houdt rekening met een groot aantal beïnvloedende factoren. Zo zorgt het systeem voor een gerichte koppelafgifte alsook voor een fijngevoelige aanpassing van de motorwerking onder de meest uiteenlopende omstandigheden.

Als basis voor de aansturing dient de aangezogen hoeveelheid lucht die indirect wordt bepaald door de hoek van de gaskleppen en het toerental. Het motormanagement combineert aanvullende motor- en omgevingsparameters (bijvoorbeeld lucht- en motortemperatuur en atmosferische luchtdruk) met voorgeprogrammeerde kenvelden en correctiefactoren om de individueel afgestemde waarde per cilinder te berekenen voor in te spuiten brandstofhoeveelheid en ontstekingstijdstip. Aangeraden wordt om benzine met een octaangetal van minimaal RON 95 te tanken. 
+ Lees verder