De cardanas loopt via het binnenste van het Paralever-systeem. De Paralever met bovenliggende koppelarm combineert sportief design met een consequente nadruk op lichtgewicht constructie. Daarbij zorgt de gewichtsreductie door de geringe onafgeveerde massa voor een bijzonder fijngevoelig aanspreken van de achterwielvering.

Het Paralever-systeem, dat zowel het achterwiel draagt als de krachtoverbrenging verzorgt, elimineert verreweg de meeste door de cardanas veroorzaakte krachten die bij het accelereren zouden zorgen voor een verharding van de vering. Deze opwaartse kracht wordt effectief gecompenseerd. Een conventionele achterbrug zou voor hetzelfde effect 1,4 meter lang moeten zijn. In essentie gaat het om een parallellogram-achtige momentsteun tussen achterdifferentieel en frame. Bij de Paralever van de actuele boxer- en K-generatie is die momentsteun aan de bovenzijde van de swing arm bevestigd. Voordeel van deze constructie is dat dit niet ten koste gaat van de bodemspeling bij het achterwiel.

De lichtmetalen behuizing van het achterdifferentieel (cardanhuis) is via een gewricht verbonden met de eveneens in lichtmetaal gegoten enkelzijdige Paralever swing arm. De cardanas loopt door deze swing arm. Bij het draaipunt van dit gewricht zorgt een aanvullend kruisvormig gewricht van de cardan voor de krachtoverbrenging naar het achterdifferentieel, waarvan de behuizing via een arm steunt op het achterframe. De cardanas is in het draaipunt van de swing arm eveneens via een kruiskoppeling met de uitgaande aandrijfas van de versnellingsbak verbonden.

De kinetische energie wordt door het Paralever-systeem zo beheerst dat er geen torsiekrachten in de lengterichting optreden waardoor er geen schuifkoppeling nodig is. Voor extra comfort (om schokken te voorkomen bij lastwisseling) is een torsiedemper in de cardanas opgenomen. In het draaipunt aan het frame, zowel bij het lichtmetalen frame van de K-modellen als bij het stalen frame van de boxers, is de Paralever swing arm in onderhoudsvrije en instelbare naaldlagers gemonteerd. Naar gelang het motortype brengt het conisch wiel op de achteras de aandrijfkracht op passende wijze over. Het grote conische tandwiel, ook wel kroonwiel genoemd, is binnenin gelagerd in een kogellager en aan de buitenzijde in een rollager. De totale aandrijflijn steunt via een in de Paralever arm gelagerd, centraal veerelement op het frame. De aandrijflijn is bij alle BMW motorfietsen, zowel boxers als K 4-cilinders, onderhoudsvrij en wordt alleen in het kader van inspectie meegenomen bij de voorgeschreven olieverversingsbeurten.

Samen met de qua gewicht geoptimaliseerde achterbrugconstructie en de 50 mm boring van de holle achteras in het cardanhuis betekent dat een duidelijk merkbare vermindering van de onafgeveerde massa aan het achterwiel. Het rijwielgedeelte reageert hierdoor snel en fijngevoelig op oneffenheden. De holle achteras zorgt verder voor een effectieve warmteafvoer uit het cardanhuis. 
+ Lees verder