BMW Motorrad is de eerste motorfietsproducent die deze optie af fabriek levert.

Zowel bij automatische als handmatige activatie stuurt de ‘intelligente noodoproep’ de coördinaten van de motorfiets rechtstreeks naar het callcenter in plaats van alleen maar een verbinding te leggen tussen rijder en de lokale hulpdiensten. Met behulp van deze data kan behalve de exacte locatie ook de reisrichting worden bepaald, zodat zelfs moeilijk te vinden plekken snel bereikt worden door de hulpdiensten – een innovatie in de motorfietsindustrie.

Nadat het callcenter is ingelicht, wordt van hieruit geprobeerd om contact te leggen met het slachtoffer. Andere informatie is niet nodig om de hulpdiensten te laten uitrukken. Net zo uniek als BMW: de communicatie met en de ondersteuning van het slachtoffer wordt uitgevoerd in de voorkeurstaal van het slachtoffer. Zodoende kunnen belangrijke vragen al opgehelderd zijn voordat de hulpdiensten ter plekke zijn.

+ Lees verder

De gevolgen van het ongeval en de status van de motorfiets worden via sensoren op de motorfiets doorgezonden om ongevallen op betrouwbare wijze te herkennen en te onderscheiden van typische motorrijsituaties. De rijder ziet dat noodoproep actief is door een icoon op het elektronische instrumentencluster en door een akoestisch signaal. Een communicatiesysteem in de helm is niet noodzakelijk om te spreken met het callcenter, omdat op de rechter stuurhelft een luidspreker en microfoon zijn gemonteerd.

+ Lees verder
Het ‘intelligente noodoproepsysteem’ biedt assistentie in de volgende scenario’s:
  • Scenario 1: Automatische activatie na een ernstige val/botsing (bijv. frontale botsing op hoge snelheid)

    De noodoproep wordt automatisch geactiveerd bij een ernstige val of botsing. Er wordt contact opgenomen met de rijder, hoewel dit in dit geval niet per se nodig is. Bij een ernstig ongeval worden de hulpdiensten meteen ter plekke gestuurd.

  • Scenario 2: Automatische activatie na een minder zware val/botsing (bijvoorbeeld bij doorslippend voorwiel op lage snelheid)

    Bij minder zware ongevallen wordt de ‘intelligente noodoproep’ met een kleine vertraging geactiveerd. Dit geeft de rijder de kans om de oproep te annuleren wanneer hulp niet nodig is. Wordt eCall niet geannuleerd, dan wordt er gesproken contact opgenomen om de ernst van de situatie vast te stellen.

  • Scenario 3: Handmatige activatie bij noodsituaties

    In dit scenario – bijvoorbeeld een oproep doen voor hulp aan andere slachtoffers – wordt de noodoproep geactiveerd door indrukken en vasthouden van de SOS-knop op het stuur. Hierdoor wordt gesproken communicatie mogelijk. Dit is noodzakelijk om verdere maatregelen te initiëren na een handmatige activatie. De rijder heeft hierbij ook de mogelijkheid om de noodoproep te stoppen, door het indrukken van de SOS-knop of het afzetten van de motor. De handmatige activatie is alleen mogelijk als de motor stationair loopt en met ingeschakelde ontsteking.

Om het systeem te activeren hoeft de rijder niet te beschikken over een simkaart. Ook zijn er geen extra kosten verbonden aan het gebruik van de dataservice. De ‘intelligente noodoproep’ is actief vanaf het wegrijden en klaar voor actie onder alle omstandigheden. Hierdoor kan het systeem onmiddellijk een oproep doen bij een ongeval. Dit spaart waardevolle tijd uit, wat bij een ernstig ongeval het verschil kan maken tussen leven en dood. De vele keren dat het eCall systeem ondertussen al is gebruikt in auto’s, hebben aangetoond dat de hulpdiensten de ongevallocatie zo’n 40 tot 50 procent sneller bereiken dankzij dit veiligheidssysteem. Een betrouwbaar onderscheid tussen ongeval en niet-ongeval is mogelijk dankzij het uitgebreide en intelligente sensorensysteem dat ongevallen detecteert. Dankzij roaming maakt de 'intelligente noodoproep' altijd gebruik van het beste netwerk op de actuele locatie, waar het ongeval ook plaats heeft. Op zo’n moment wordt alleen informatie doorgegeven over tijd en locatie, het voertuigidentificatienummer en de voorkeurstaal van de rijder. Het systeem slaat geen andere gebruikersdata op. Zo worden bijvoorbeeld snelheid of opgevraagde locaties niet zichtbaar.

Om de kwaliteit van de service te kunnen garanderen, wordt ‘intelligente noodoproep’ voor de introductie eerst uitgebreid getest in de relevante landen, waarna het geleidelijk beschikbaar komt in de diverse landen. eCall is momenteel beschikbaar in de meeste Zuid-, West- en Noord-Europese landen als optionele uitrusting (6AC) en kan in een later stadium ook in overige Europese landen besteld worden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met je BMW Motorrad dealer.

Intelligent Emergency Call functioneert in België, Duitsland,  Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Zweden en Zwitserland..

Het eCall netwerk wordt continu uitgebreid en zal in de loop van het jaar in meerdere landen beschikbaar komen.
+ Lees verder

FAQ OVER ECALL.

Snelle hulp bij ongevallen en in noodsituaties kan mensenlevens redden: dit is mogelijk met het eCall systeem. Hieronder vind je de meestgestelde vragen en bijbehorende antwoorden over de functies en het activeren van de 'intelligente noodoproep'.

+ Lees verder
FAQ over 'intelligente noodoproep'.
  • 1. Hoe zit het met privacy? Welke data wordt opgeslagen, bijvoorbeeld snelheid en locaties?

    Bij een eCall-activering zal het systeem alleen snelheidsonafhankelijke gegevens verzenden aan het BMW callcenter, deze zijn nodig om onmiddellijke assistentie te kunnen verlenen. Bij een noodoproep kan het voertuig zo worden gelokaliseerd. Het is niet mogelijk om op basis van deze gegevens een ​​conclusie te trekken over de gereden snelheid.

  • 2. Welke gegevens worden doorgegeven aan het BMW callcenter in het geval van een noodoproep?

    Bij een automatische of handmatige activering van de noodoproep wordt een versleuteld datarecord doorgegeven aan het BMW callcenter, dat bijvoorbeeld het voertuigidentificatienummer bevat, het mobiele nummer van de vooraf geïnstalleerde simkaart, het tijdstip van de activering, het type noodoproep (handmatig of automatisch), de huidige positie en de rijrichting.

  • 3. Zijn er additionele kosten voor het gebruik van de 'intelligente noodoproep' (bijvoorbeeld roaming)?

    De intelligente noodoproep is beschikbaar voor onbepaalde tijd en kan worden gebruikt zonder additionele mobiele kosten, bijvoorbeeld roaming in de beschikbare Europese landen (zie elders op deze pagina de volledige netwerkdekking).

     

  • 4. In welke situaties is het ‘toegestaan’ om de noodoproep te gebruiken?

    De handmatige noodoproep kan gedaan worden in elke noodsituatie, bijvoorbeeld als je een ongeval ziet gebeuren of indien je onwel wordt en medische zorg nodig hebt of als jouw motorfiets pech heeft.

    In alle gevallen is het belangrijk om met de callcenter medewerker te praten. Anders is deze verplicht de hulpdiensten in te schakelen, bijvoorbeeld omdat de rijder flauwgevallen kan zijn.

  • 5. Is er een limiet aan hoe vaak een eCall kan worden geactiveerd?

    In noodsituaties zijn er geen beperkingen voor hoe vaak een noodoproep kan worden geactiveerd. Als de automatische noodoproep tijdens een klein ongeval bijvoorbeeld werd onderbroken tijdens het aftellen, kan de handmatige noodoproep worden gestart via de SOS-knop (bijvoorbeeld als je je iets later pas bewust wordt van mogelijk letsel).

  • 6. Hoe wordt ervoor gezorgd dat ongevallen correct worden herkend?

    Het eCall systeem omvat uitgebreide sensorsystemen en algoritmen voor het detecteren van ongevallen, deze zijn zo veilig mogelijk gemaakt en geoptimaliseerd in diverse voertuigtests. Daardoor kan worden uitgesloten dat gewone rijsituaties, bijvoorbeeld kuilen of obstakels die geen schade geven aan het voertuig of het omvallen terwijl de motor stationair draait, een noodoproep activeert.

    Vereisten voor automatische activering zijn:
    • Een valpartij met een snelheid > 10 km/u
    • Een valpartij na het remmen met een snelheid > 10 km/u
    • Een botsing met een obstakel / voertuig van een bepaalde ernst, ongeacht persoonlijke snelheid (bijvoorbeeld als de motorfiets geraakt wordt door een andere weggebruiker)
     

  • 7. Hoe is het mogelijk onderscheid te maken tussen een niet-ernstig en ernstig ongeval?

    Met eCall is de motorfiets voorzien van een systeem dat betrouwbaar onderscheid kan maken tussen een niet-ernstig en ernstig ongeval. Hiervoor gebruikt het systeem informatie van verschillende sensoren over acceleratie en hellingshoek.

  • 8. Onder welke omstandigheden kan de handmatige noodoproep worden geactiveerd?

    Voor een handmatige activering van de noodoproep is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het voertuig stabiel staat en het contact is ingeschakeld. Verder raden we aan dat je de motor uitschakelt en je helm verwijdert om de best mogelijke spraakkwaliteit te bereiken met het BMW callcenter.

  • 9. In welke gevallen worden de hulpdiensten ingeschakeld?

    In beide automatische activatie scenario’s detecteert het voertuig een val of aanrijding. Als een automatische noodoproep wordt gedaan worden de hulpdiensten automatisch ingeschakeld. Let op: alleen in geval van een niet-ernstige val / aanrijding kan de rijder de noodoproep annuleren, door een lange druk op de SOS-knop, voordat de aftelprocedure is afgerond. Indien de aftelprocedure is afgerond, is geen annulering meer mogelijk. Ook als een gesprek met de callcenter medewerker mogelijk is, worden alsnog de hulpdiensten gestuurd.

    Bij een handmatig activatie scenario moet de rijder met de callcenter medewerker praten. Indien medische hulp nodig is, worden hulpdiensten ingeschakeld. Indien de rijder niet praat met de callcenter medewerker, worden de hulpdiensten ook ingeschakeld. 

  • 10. Zijn er beperkingen aan hoe vaak het eCall systeem gebruikt kan worden?

    Een voorwaarde voor het maken van een noodoproep is de beschikbaarheid van een mobiel telefoonnetwerk. Als er geen mobiel netwerk beschikbaar is, kan er geen verbinding tot stand worden gebracht met het BMW callcenter. De installatiepositie van de mobiele telefoonmodule in het voertuig werd voornamelijk geselecteerd om de functionaliteit te garanderen, zodat de bediening van het systeem zo lang mogelijk wordt gehandhaafd, zelfs in geval van ernstige ongevallen. Als het systeem zelf wordt vernietigd bij een ernstig ongeval, kan een noodoproep niet worden geactiveerd.

  • 11. Hoe kan de noodoproep geannuleerd worden?

    Zowel handmatige als automatische eCalls door niet-ernstige val / aanrijding kunnen geannuleerd worden door lang op de SOS-knop te drukken of het contact uit te zetten voordat de aftelprocedure is afgerond. Als de rijder doorrijdt na handmatige activatie (in de aftelprocedure) wordt de eCall ook geannuleerd. De automatische eCall door ernstige val / aanrijding kan niet worden geannuleerd. In dit geval telt elke seconde en moeten de hulpdiensten zo snel mogelijk worden ingeschakeld. 

  • 12. Hoe kan ik controleren of het systeem werkt?

    In principe is het niet nodig om het systeem te testen. Bij technische storingen verschijnt er een bericht in het instrumentenpaneel. Desgewenst kan de klant het systeem uiteraard persoonlijk testen. Om dit te doen, volstaat het om de SOS-knop kortstondig in te drukken. Het aftellen begint (akoestisch signaal & weergave in het instrumentenpaneel), zodat het binnen een kort tijdsbestek kan worden geannuleerd zonder een verbinding tot stand te brengen met het BMW callcenter. Als er per ongeluk een alarmnummer wordt gebeld, is het belangrijk om met de agent van het callcenter te praten om hen te laten weten dat het een ‘systeemtest’ was. 

  • 13. Hoe wordt het systeem onderhouden?

    Het systeem is onderhoudsvrij. Na de eerste keer opstarten wordt het systeem automatisch geüpdatet wanneer er gsm-ontvangst / gps-ontvangst is en het contact is ingeschakeld (bijvoorbeeld tijdens het rijden).


  • 14. Hoe kan ik de voorkeurstaal wijzigen waarin de callcenter medewerker met me praat?

    Een voordeel van de intelligente noodoproep is dat je wordt toegesproken door de gekwalificeerde BMW callcenter-agent in de door jouw geselecteerde taal. Dit is met name belangrijk om een ​​onbeperkte overdracht van informatie in noodsituaties te garanderen. De in de fabriek ingestelde taal is afhankelijk van de landversie van de motorfiets. Omdat de gewenste "eCall-taal" onafhankelijk van de taalinstellingen van het instrumentenpaneel wordt ingesteld, kan alleen een erkende BMW Motorrad dealer de voorkeurstaal in het voertuig specificeren. De beschikbare talen zijn Duits, Engels, Frans, Italiaans, Nederlands, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Tsjechisch, Turks en Zweeds. 

  • 15. Hoe kan de klant de simkaart / dienst deactiveren / her-activeren?

    Als je de intelligente noodoproepfunctie niet wilt gebruiken (bijvoorbeeld in het geval van een aankoop van een tweedehands voertuig), is het mogelijk om de vooraf geïnstalleerde simkaart van het voertuig en de bijbehorende intelligente noodoproepfunctie te laten deactiveren door een erkende BMW Motorrad dealer. Een bijbehorend indicatielampje verschijnt in het instrumentenpaneel als de simkaart gedeactiveerd is. De her-activering van de simkaart kan ook worden uitgevoerd door een erkende BMW Motorrad dealer. 

Algemene voorwaarden en privacybeleid
  • Algemene Voorwaarden - Informatie-dataprotectie
    PDF   |   341.37 KB   |   Nederlands