BMW Motorrad is de eerste motorfietsproducent die deze optie af fabriek levert.

Zowel bij automatische als handmatige activatie stuurt de ‘intelligente noodoproep’ de coördinaten van de motorfiets rechtstreeks naar het callcenter in plaats van alleen maar een verbinding te leggen tussen rijder en de lokale hulpdiensten. Met behulp van deze data kan behalve de exacte locatie ook de reisrichting worden bepaald, zodat zelfs moeilijk te vinden plekken snel bereikt worden door de hulpdiensten – een innovatie in de motorfietsindustrie.

Nadat het callcenter is ingelicht, wordt van hieruit geprobeerd om contact te leggen met het slachtoffer. Andere informatie is niet nodig om de hulpdiensten te laten uitrukken. Net zo uniek als BMW: de communicatie met en de ondersteuning van het slachtoffer wordt uitgevoerd in de voorkeurstaal van het slachtoffer. Zodoende kunnen belangrijke vragen al opgehelderd zijn voordat de hulpdiensten ter plekke zijn.

+ Lees verder

De gevolgen van het ongeval en de status van de motorfiets worden via sensoren op de motorfiets doorgezonden om ongevallen op betrouwbare wijze te herkennen en te onderscheiden van typische motorrijsituaties. De rijder ziet dat noodoproep actief is door een icoon op het elektronische instrumentencluster en door een akoestisch signaal. Een communicatiesysteem in de helm is niet noodzakelijk om te spreken met het callcenter, omdat op de rechter stuurhelft een luidspreker en microfoon zijn gemonteerd.

+ Lees verder
Het ‘intelligente noodoproepsysteem’ biedt assistentie in de volgende scenario’s:
  • Scenario 1: Automatische activatie na een ernstige val/botsing (bijv. frontale botsing op hoge snelheid)

    De noodoproep wordt automatisch geactiveerd bij een ernstige val of botsing. Er wordt contact opgenomen met de rijder, hoewel dit in dit geval niet per se nodig is. Bij een ernstig ongeval worden de hulpdiensten meteen ter plekke gestuurd.

  • Scenario 2: Automatische activatie na een minder zware val/botsing (bijvoorbeeld bij doorslippend voorwiel op lage snelheid)

    Bij minder zware ongevallen wordt de ‘intelligente noodoproep’ met een kleine vertraging geactiveerd. Dit geeft de rijder de kans om de oproep te annuleren wanneer hulp niet nodig is. Wordt eCall niet geannuleerd, dan wordt er gesproken contact opgenomen om de ernst van de situatie vast te stellen.

  • Scenario 3: Handmatige activatie bij noodsituaties

    In dit scenario – bijvoorbeeld een oproep doen voor hulp aan andere slachtoffers – wordt de noodoproep geactiveerd door indrukken en vasthouden van de SOS-knop op het stuur. Hierdoor wordt gesproken communicatie mogelijk. Dit is noodzakelijk om verdere maatregelen te initiëren na een handmatige activatie. De rijder heeft hierbij ook de mogelijkheid om de noodoproep te stoppen, door het indrukken van de SOS-knop of het afzetten van de motor. De handmatige activatie is alleen mogelijk als de motor stationair loopt en met ingeschakelde ontsteking.

Om het systeem te activeren hoeft de rijder niet te beschikken over een SIM-kaart. Ook zijn er geen extra kosten verboden aan het gebruik van de dataservice. De ‘intelligente noodoproep’ is actief vanaf het wegrijden en klaar voor actie onder alle omstandigheden. Hierdoor kan het systeem onmiddellijk een oproep doen bij een ongeval. Dit spaart waardevolle tijd uit, wat bij een ernstig ongeval het verschil kan maken tussen leven en dood. De vele keren dat het eCall systeem ondertussen al is gebruikt in auto’s, hebben aangetoond dat de hulpdiensten de ongevallocatie zo’n 40 tot 50 procent sneller bereiken dankzij dit veiligheidssysteem. Een betrouwbaar onderscheid tussen ongeval en niet-ongeval is mogelijk dankzij het uitgebreide en intelligente sensorensysteem dat ongevallen bespeurt. Dankzij roaming maakt de intelligente noodoproep altijd gebruik van het beste netwerk op de actuele locatie, waar het ongeval ook plaats heeft. Op zo’n moment wordt alleen informatie doorgegeven over tijd en locatie, het voertuigidentificatienummer en de voorkeurstaal van de rijder. Het systeem slaat geen andere gebruikersdata op. Zo worden bijvoorbeeld snelheid of opgevraagde locaties niet zichtbaar.

Om de kwaliteit van de service te kunnen garanderen, wordt ‘intelligente noodoproep’ voor de introductie eerst uitgebreid getest in de relevante landen, waarna het geleidelijk beschikbaar komt in de diverse landen. Voor meer informatie kun je contact opnemen met je BMW Motorrad dealer.

Intelligent Emergency Call functioneert in Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Monaco, Nederland (vanaf augustus 2017), Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Spanje en Vaticaanstad.

Het eCall netwerk wordt continu uitgebreid en zal in de loop van het jaar in meerdere landen beschikbaar komen.
+ Lees verder