Concept R 18 /2 debuteert op EICMA.

Tweede BMW Motorrad cruiser concept onthuld.

Pas zes maanden geleden, op de Concorso d’Eleganza Villa d’Este,  veroverde BMW Motorrad de custom scene stormenderhand met de wereldprimeur van de Concept R 18. Nu is een tweede designstudie met een ongelooflijke 1.800 cc boxermotor met succes onthuld op de EICMA, de internationale motorshow in Milaan. 

Concept R 18 /2 debuteert op EICMA.

Tweede BMW Motorrad cruiser concept onthuld.

Tweede BMW Motorrad cruiser concept onthuld.

Pas zes maanden geleden, op de Concorso d’Eleganza Villa d’Este,  veroverde BMW Motorrad de custom scene stormenderhand met de wereldprimeur van de Concept R 18. Nu is een tweede designstudie met een ongelooflijke 1.800 cc boxermotor met succes onthuld op de EICMA, de internationale motorshow in Milaan. 

+ Lees verder

Concept R 18 /2 effent de weg.

Concept R 18 /2 effent de weg.

Onder de gewone benaming ‘Concept R 18 /2’ demonstreert deze compleet nieuwe en opmerkelijk andere interpretatie van een dynamische performance cruiser de ware veelzijdigheid van het Big Boxer platform. Fans van het genre krijgen zo een goed idee wat ze mogen verwachten van de serieproductie model van BMW Motorrad die in 2020 op de markt komt.

Fans van cruisers konden hun hart de afgelopen 12 maanden al een paar keer ophalen, niet alleen vanwege de Concept R 18, maar ook dankzij de twee fascinerende custom modellen uit Japan en de VS die het grote boxerblok van BMW Motorrad als uitgangspunt kozen – namelijk CUSTOM WORKS ZON’s ‘Departed’ en ‘Birdcage’ van Revival Cycles. 

+ Lees verder

Bereid je voor op het onverwachte.

Bereid je voor op het onverwachte.

Toch voorzag niemand wat de volgende stap zou zijn  – direct uit de ontwerpstudio van BMW Motorrad in München en tot in de perfectie afgewerkt door de Zweedse constructeurs van UCC. Maak kennis met de Concept R 18 /2, een nóg dynamischer, moderne interpretatie van een cruiser die een plaats inneemt in het sterk presterende, hogere spectrum van het segment, terwijl hij de elegante afmetingen van zijn voorganger behoudt.

De /2 toont een uitbundiger karakter dat ver af ligt van de volop met chroom bepakte, retro looks van de oorspronkelijke Concept R 18. De nieuwste Big Boxer bekent met trots kleur: het meerlaagse lakwerk contrasteert met het donkere frame, de voorvork, kleppendeksels en de buddyseat.

+ Lees verder
Met de Concept R 18 en dit /2 project wilden we twee extremen presenteren – dit is het complete andere uiteinde van het spectrum.

Bart Janssen Groesbeek

BMW Motorrad Design

Dynamische details.

Dynamische details.

Wie goed kijkt, ontdekt zwart-wit gegoten (in plaats van gespaakte) wielen op zilverkleurige velgen met zichtbare afmetingen van 19” voor en 16” achter. Een aangepaste R nineT Racer bikini-kuip is bovenop de voorvork geplaatst. Dit biedt een stijlvolle bescherming tegen de elementen, terwijl high-end Brembo-remmen duiden op een remkracht die past bij deze imposante, sterke cruiser.

De 'zwevende' leren buddyseat van de Concept R 18 is verdwenen. Het is vervangen door een extra grote chopper buddyseat, die de motorfiets een meer dynamisch, hot-rod karakter geeft. Onder een subframe is het achterspatbord gebogen weggewerkt en aan het frame bevestigd, zodat het lijkt alsof het achterwiel wordt omarmd. 

+ Lees verder

Wil liever bereden dan bewonderd worden.

Wil liever bereden dan bewonderd worden.

Terwijl de oorspronkelijke Concept R 18 ongetwijfeld een schoonheid is, is zijn broer ontworpen om te laten zien hoe flexibel het basis motorblok en het rijwielgedeelte als uitgangspunt dienen voor customizing en hoe makkelijk het is om verschillende stijlen te kiezen – in dit geval een moderne, dynamische softtail met het karakter van een custom bike, in plaats van het unieke karakter van de Concept R 18.

+ Lees verder
De Concept R 18 ziet er uit als een 'juweeltje' uit het verleden. Het karakter van de /2 is veel realistischer en heeft meer weg van een aangepast productiemodel.

Bart Janssen Groesbeek

BMW Motorrad Design

Waar de Concept R 18 zijn scheppers diep in de historie van het merk liet graven naar inspiratie, spreekt uit de /2 eerder het gevoel van de jaren 80 – hij is duidelijk gericht op hogere snelheden en langere afstanden. Hij is verlaagd – maar ligt bij lange niet zo diep als de Concept R 18 – en de berijder geniet van een meer dynamische zitpositie, en hoeft zich minder uit te strekken naar het hoge stuur. 

+ Lees verder

De lage en lange proporties zijn kenmerkend voor het segment. De tank en het frame omwikkelen als het ware het gespierde motorblok met zijn zwarte, met metaal afgewerkte, roestvrijstalen kleppendeksels. Hoger gezeten dan op de Concept R 18 oogt de /2 niet bijzonder agressief, maar wel uitermate sportief.

Als een passend compliment voor de oorspronkelijke ontwerpstrategie wordt het frame gedeeld met de Concept R 18. De afmetingen, hoeken en de onderscheidende flyline zijn onveranderd. De opengewerkte asaandrijving blijft behouden, net als de klassieke traanvormige tank. Om de custom productie uitstraling af te ronden, is de uitlaat geproduceerd door de Duitse outfitters van Hattech. Zij hebben een naam hoog te houden voor de productie van dempers voor klassieke en custom BMW motorfietsen.

+ Lees verder

Minder elegant, ruiger karakter

Bij de /2 is het doel de flexibiliteit te tonen die inherent is aan het oorspronkelijke designconcept. Het maakt subtiele wijzigingen mogelijk aan verschillende onderdelen, zonder enige aanpassing van de hoofdonderdelen (frame/tank/motorblok, enz.).

Ontwikkeld door BMW Motorrad en met de hand afgewerkt door gerespecteerde liefhebbers demonstreert de /2 absoluut deze flexibiliteit – een heel ander karakter uitstralend, ondanks dezelfde uitgangspunten.

Het is een geslaagd vervolg op het succesverhaal dat ons opnieuw een stap dichter bij de serieproductie van een echte cruiser in 2020 brengt. Tot die tijd mogen we de Concept R 18 / 2 allemaal bewonderen op motorshows over de hele wereld. 

+ Lees verder

Concept R 18 brullend van start.

Lees verder
Geschikte motorfietsen.
spinner