De geautomatiseerde schakelassistent (ASA)
De nieuwe geautomatiseerde schakelassistent – afgekort ASA – van BMW Motorrad is een innovatieve technische oplossing die het motorrijden gemakkelijker en comfortabeler maakt. De rijervaring wordt nog meer benadrukt door de automatisering van de koppelingsbediening en van het schakelen met versnellingshendel, zonder dat dit ten koste gaat van de emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelen. De Geautomatiseerde Schakelassistent is de logische en technische doorontwikkeling van de BMW Motorrad Schakelassistent Pro.
De automatisering van de koppelings- en schakelbediening zorgt voor een geheel nieuwe rijervaring.
Meer rijplezier dankzij gemak.
De Geautomatiseerde Schakelassistent onderscheidt zich door het slimme functionele ontwerp, waarbij twee elektromechanische actuatoren de koppeling en het schakelen van de conventionele transmissie met zes versnellingen automatiseren. Er is geen handhendel meer voor de handmatige koppelingsbediening, waardoor het wegrijden, stoppen en manoeuvreren heel eenvoudig wordt. Verder wordt het rijden met de ASA steeds belangrijker vanwege de snelle, aan toerental en belading aangepaste schakelingen en het daaruit voortvloeiende nauwkeurige wisselen van versnelling. Bovendien vormt de ASA een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor, omdat de nauwkeurige koppelingsbediening het nog gemakkelijker maakt om het rijplezier te regelen via de gashendel en het schakelpedaal.
Schakelmodus 'M'
In de schakelmodus 'M' kan de versnelling zoals voorheen met het schakelpedaal worden gewisseld. Daardoor beslist de berijder zelf wanneer er wordt geschakeld. Als het toerental in de gewenste versnelling binnen het maximale en minimale toerental ligt, wordt er direct geschakeld. Als het toerental onder het minimale toerental van de versnelling ligt, wordt er ook in de handmatige modus automatisch teruggeschakeld. Daardoor wordt vermeden dat de motor afslaat.
Schakelmodus 'D'
In de schakelmodus 'D' maakt de Geautomatiseerde Schakelassistent gebruik van al zijn mogelijkheden. Perfect uitgevoerde automatische schakelingen met een soepele onderbreking van de trekkracht genereren een efficiënte acceleratie van de motor en dragen bij aan meer rijstabiliteit. Bij het opschakelen wordt daardoor de bij een conventionele versnellingsbak ontstane schakeldruk en daarmee bijvoorbeeld het risico van helmcontact van berijder en passagier zo veel mogelijk voorkomen. Op terrein en bij hellingen is dankzij de krachtige boxermotor een vrijwel speels wegrijden met betere voertuigbeheersing mogelijk. In de dynamische modus krijgt het woord rijplezier zo nog eens een geheel nieuwe betekenis.
Ontspannen rit en volledige controle
Het terugschakelen verloopt in totaal erg harmonisch om voor zo weinig mogelijk onrust in het onderstel te zorgen. Diverse rijmodi zorgen voor het perfecte schakelgedrag en brengen in combinatie met de Adaptieve Cruise Control of de Front Collision Warning de toekomst van het motorrijden dichterbij. Bovendien wordt de rit met de ASA ontspannender en kan intensiever worden ervaren zonder de controle over de rijsituatie te verliezen, omdat er minder concentratie vereist is voor het bedienen van de koppelingshendel en gashendel.
Elektromechanische actuatoren voor koppeling en schakeling in combinatie met uitgekiende elektronische regeling.
“Transmission Control Unit
Transmission Control Unit
Twee elektronisch geregelde actuatoren activeren de koppeling en schakeling, waardoor het wegrijden eenvoudiger is en schakelproccessen automatisch verlopen. De wens van de berijder om te schakelen wordt via een schakelhendelsensor doorgegeven aan de regeleenheid, die wordt bediend door het conventionele schakelpedaal. Overige sensoren bepalen het toerental van de ingaande transmissieas alsook de koppelingspositie. Deze waarden worden voor het modelleren en regelen van de koppeling, schakelactivering en toestandregeling doorgegeven aan de TCU-regeleenheid (Transmission Control Unit), die nauw verbonden is met de motorregeling. De koppeling wordt bediend door een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem met een directe hydraulische verbinding tussen de druk- en trekcilinder van de koppeling. De actuator regelt de vereiste slip van de koppeling, activeert de koppeling bij schakelingen en opent de koppeling bij het stoppen.
De voordelen van de Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) in een oogopslag
- De berijder hoeft de koppeling niet meer zelf te bedienen.
- Dynamische en comfortabele schakelprocessen voor nog meer motorervaring.
- Keuze uit geautomatiseerd of handmatig schakelen.
- Automatische aanpassing van het schakelgedrag aan de dynamische voorkeuren van de berijder in de geautomatiseerde modus 'D'.
- Het voorkomen van afslaan van de motor door een ongunstig schakelen